کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۸۷۱
تاریخ خبر:

از سگ‌کشی در کهریزک تا بازداشت معترضین

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | شهرداری تهران در روزهای اخیر درگیر ماجرای پیچیده‌ای شده؛‌ کشتار فجیع سگ‌ها با سم و اسید توسط یک پیمانکار ‌ حسابی افکار عمومی‌را متاثر کرد و کار به تجمع حامیان حقوق حیوانات مقابل شهرداری تهران و بازداشت تعدادی از آن‌ها کشید.

این وسط حالا واکنش‌های متناقض شهرداری و نمایندگان شورای شهر هم کار را بدتر کرد. از یک طرف شهرداری می‌گوید فیلم مربوط به دو سال پیش است اما بعضی نمایندگان شورای شهر می‌گویند ما رفتیم از محل بازدید کردیم و جدیدا این اقدام انجام شده. طبعا با این تناقض گویی‌ها هم افکار عمومی‌بدتر گیج و احتمالا عصبانی می‌شود.

*** سگ کشی در کهریزک
اوایل هفته جاری تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد عده‌ای به شکل خیلی بی‌رحمانه در حال کشتار سگ‌های ولگرد با تزریق اسید به قلب آن‌ها هستند. در خبرهای اولیه آمده بود این اتفاق در منطقه کهریزک تهران رخ داده و بعد جزئیات کامل‌تری منتشر شد.

مرکز ساماندهی سگ‌های مهدی‌آباد واقع در جاده تهران قم، بعد از کهریزک محل وقوع این ماجراست. ظاهرا مدتی پیش شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران برای ساماندهی سگ‌های ولگرد مناقصه‌ای برگزار می‌کند و یک دامپزشک برنده این مناقصه می‌شود. ماموریت پیمانکار عقیم‌سازی واکسیناسیون و کنترل و نگهداری این سگ‌ها بود اما بعد این پناهگاه تبدیل می‌شود به محلی برای شکنجه و کشتار سگ‌ها. پیمانکار حتی مانع ورود دوستداران حیوانات می‌شده که چند وقت یکبار به این پناهگاه می‌رفتند و به این حیوانات غذا می‌دادند.

اولین واکنش شهرداری تهران این بود که این فیلم قدیمی‌است. غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با انتشار یک توئیت نوشت که این فیلم متعلق به سال ۹۶ است و این پیمانکار خلع ید شده و با مسببین این اتفاق برخورد قاطع می‌شود. پیروز حناچی شهردار تهران هم تاکید کرد که این تصاویر مربوط به دو سال پیش است و با خاطیان برخورد می‌شود.

در عین حال اسماعیل نعمت زاده شهردار کهریزک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان کلا ماجرا را تکذیب کرد و گفت ما این کار را انجام ندادیم و از کسی که این خبر را منتشر کرده شکایت می‌کنیم. حسین نقاشی، مدیرروابط عمومی‌شورای شهر تهران در توئیتی اعلام کرد: «پیمانکار متخلف خلع ید و مدیر ناظر بر عملیات پیمانکاری نیز عزل شد.»

در این ماجرا یک فرضیه هم وجود دارد. از این قرار که مدیر روابط عمومی‌ شرکت ساماندهی به خبرگزاری برنا گفته: «این فیلم را کارگر خاطی گرفته و به نوعی خودش با بی‌دقتی و به شکل نامناسبی سگ‌ها را می‌کشت. سپس خودش این فیلم را به چند حامی‌حیوانات فروخت. شهرداری بعد ازاینکه از روش نامناسب کار این کارگر مطلع شد او را اخراج کرد.»

چند ساعتی از اظهارات حناچی نگذشته بود که آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در یک توئیت اصل این ماجرا را تایید کرد و نوشت: «خبر تزریق اسید و کشتار غیرانسانی سگ‌های خیابان‌گرد تهران متأسفانه صحت دارد و توسط یکی از پیمانکاران شهرداری تهران صورت گرفته است. قطعا موضوع را تا انتها پیگیری خواهم کرد و مقصران این فاجعه در مجموعه شهرداری و پیمانکاران آن، با برخورد جدی سازمانی و قضایی مواجه خواهند شد.»

او در یک گفت‌و‌گوی جداگانه با سایت رویداد ۲۴ هم توضیحات تکمیلی را اینطور ارائه داد: «عنوان شده که این فیلم مربوط به سال ۹۶ است، اما صرف نظر از تاریخ انتشار این فیلم متاسفانه اطلاعاتی به دست من رسیده که نشان می‌دهد سگ کشی همچنان ادامه دارد. شورای شهر چندین بار نسبت‌به مناقصاتی که برگزار شده و معیار‌هایی که باید در خصوص انتخاب پیمانکار وجود داشته باشد، به شرکت ساماندهی مشاغل تذکر داده و خواسته است که در زمان انتخاب پیمانکار به استاندارد‌های محیط زیستی، استاندارد‌های بهداشت محیط و رعایت حقوق حیوانات توجه کند.»

در عین حال حسن خلیل آبادی دیگر عضو شورای شهر تهران با انتشار تصویری در توئیتر تایید کرد که کشتار سگ‌ها مربوط به دو سال پیش نیست: «متاسفانه کشتار فجیع سگ‌های خیابان‌گرد صحت دارد. در بازدید شب گذشته‌ام از محوطه شاهد حضور خودروی حامل لاشه سگ‌ها در محل بودم.»

تا اینجا پس مشخص شد هم کشتار سگ‌ها صحت داشته و زمان وقوع آن دو سال پیش نیست. سایت رویداد ۲۴ اما با پیمانکار این مرکز گفت‌و‌گو کرده و او گفته این فیلم‌ها ساختگی است و به سفارش گروهی خاص برای مقاصد خاص ساخته شده و در حال پیگیری موضوع از طریق قضایی هستیم.

او ادامه می‌دهد: «اجازه مصاحبه در این زمینه را ندارم و تنها وظیفه ما عقیم سازی این سگ‌ها بوده است و نظارت کامل برعهده شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران بوده است.» این در حالی است که باز طبق ادعای همین سایت پیمانکار مذکور که موعد قراردادش تا ۵ شهریور بوده در یک مناقصه دیگر برای مرکز ساماندهی سگ‌های منطقه حلقه دره که توسط شهرداری کرج برگزار شده هم برنده شده است!

روز دوشنبه تعدادی از حامیان حقوق حیوانات مقابل ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت تجمع کردند که منجر به بروز درگیری‌های و بازداشت چند نفر از معترضین شد. غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران به خبرگزاری ایلنا در این مورد گفته: «شهرداری با هرگونه اقدام خشونت‌آمیز در برابر اعتراضات به نقض حقوق حیوانات مخالف است و از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیر آزادی افراد دستگیر شده است.»

کدخبر: ۲۷۵۸۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر