کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۳۱۳
تاریخ خبر:

از سنگ‌پرانی ‌در حافظیه ‌تا سکوهای خالی نقش‌جهان

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | هنوز رای کمیته استیناف درباره بازی جنجالی و برگزار نشده سپاهان و پرسپولیس اعلام نشده اما کمیته انضباطی پیش از این، نتیجه این بازی را ۳برصفر به سود پرسپولیس اعلام کرده است. در تاریخ فوتبال ایران پیش از این چند بار دیگر اتفاقاتی رخ داده که باعث شده فدراسیون و کمیته انضباطی نتیجه بازی را۳برصفر به سود یکی از طرفین اعلام کند. چند مورد مهم از این بازی‌ها را مرور می‌کنیم.

*** فجرسپاسی-استقلال
در نهمین دوره لیگ آزادگان که در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ برگزار شد، بازی فجرسپاسی شیراز و استقلال به جنجال کشیده شد. مسابقه‌ای که پس از عقب افتادن ۲بریک استقلال از تیم میزبان با حاشیه‌سازی‌های احمد مومن‌زاده و فرهاد مجیدی به جنجال کشیده شده و ناتمام ماند. تماشاگران شیرازی در آن مسابقه کلی سنگ به طرف میدان و البته استقلالی‌ها پرتاب کردند ولی اکثر این پرتاب‌ها بعد از به جنجال کشیده شدن بازی توسط استقلال و ناتمام ماندن آن از طرف تیم مهمان بود. نتیجه آن مسابقه از سوی کمیته انضباطی ۳برصفر به سود فجرسپاسی اعلام شد.

در اواخر بازی مجیدی قصد داشت یک خطای پنالتی از بازیکن حریف و داور بگیرد اما داور، مجیدی را متهم به تمارض کرد و با دادن کارت زرد دوم، او را از زمین اخراج کرد. مجیدی هم توپ را گرفت و به سمت تماشاگران شوت کرد. بعد از این اتفاق، هواداران استقلال شروع به سنگ‌پرانی به داخل زمین کردند که در این میان یکی دو بازیکن و حتی داور مسابقه هم مورد اصابت سنگ‌ها قرار گرفتند و در نهایت داور تصمیم گرفت بازی را قبل از پایان ۹۰ دقیقه به پایان ببرد. بعد از این بازی، کمیته انضباطی مجیدی و مومن‌زاده را به ترتیب، ۱۰ و ۶ جلسه محروم کرد و فرهاد مجیدی پس از اعلام این رای، استقلال و ایران را به مقصد راپیدوین اتریش ترک کرد!

*** پرسپولیس-داماش
یکی از بازی‌هایی که به شکل غیرمنتظره‌ای ناتمام باقی ماند، بازی پرسپولیس و داماش در لیگ یازدهم بود. در هفته بیست و نهم این بازی‌ها، پرسپولیس میزبان داماش گیلان بود. پرسپولیس بازی را خوب شروع نکرد اما در اولین حمله جدی خود در دقیقه ۳۵ با خطا روی علی کریمی به یک ضربه پنالتی رسید و خود کریمی این پنالتی را گل کرد. در ادامه نیمه اول پرسپولیسی‌ها معتقد بودند ‌ داور یک خطای هند پنالتی دیگر را باید به سود این تیم اعلام می‌کرد که نکرد! در دقیقه ۶۷ داماش با ضربه افشین چاوشی به گل مساوی رسید اما صحنه آهسته نشان می‌داد که گل او در شرایط مشکوک به آفساید به ثمر رسیده است.

چند دقیقه بعد مازیار زارع با گرفتن کارت زرد دوم از بازی اخراج شد تا کار پرسپولیس سخت شود. در دقیقه ۸۴ محمد نصرتی در مقابل محوطه جریمه خودی توپ را لو داد و محمدرضا مهدوی با قاپیدن توپ او وارد حوطه جریمه شد و با شوتی زمینی به زاویه مخالف دروازه میثاق معمارزاده را برای دومین بار باز کرد. در دقیقه ۸۶ نصرتی مهاجم داماش را که با معمارزاده تک به تک شده بود با خطا متوقف کرد تا رفیعی او را هم از بازی اخراج کند اما به نظر می‌رسید قبل از این صحنه میلاد زنیدپور با خطا روی حمیدرضا علی‌عسکری صاحب توپ شده بود! در دقیقه ۹۰ محمد نوری اقدام به گرفتن خطا از رفیعی در محوطه جریمه داماش کرد اما خطایی در کار نبود. همین اتفاق و البته تصمیمات جنجالی رفیعی در طول بازی باعث شد تا هواداران پرسپولیس شروع به فحاشی و توهین به داور مسابقه کنند.

لحظاتی بعد رفیعی توپ بازی را برداشت تا مشخص شود که قصد دارد بازی را نیمه‌کاره به پایان برساند. علی کریمی سعی کرد هم هواداران پرسپولیس را آرام کند و هم رفیعی را از تصمیمش منصرف کند اما فایده‌ای نداشت و در حالی که بازی باید در دقیقه ۹۴ به پایان می‌رسید، رفیعی در دقیقه ۹۲ توپ را برداشت، کمک‌هایش را به سمت خودش فراخواند و از بازیکنان دو تیم هم خواست که زمین را ترک کنند. چند روز بعد هم کمیته انضباطی نتیجه این بازی را ۳برصفر به سود داماش اعلام ‌ و دو امتیاز هم از پرسپولیس کم کرد! اما علی کریمی به دلیل حسن رفتار مبلغ پنج میلیون تومان پاداش دریافت کرد! بعدها داور بازی در گفت‌وگویی مدعی شد که باید خیلی زودتر از اینها بازی را نیمه‌تمام رها می‌کرد!

*** ابومسلم-تراکتورسازی
در هفته سی‌ام لیگ نهم ابومسلم میزبان تراکتورسازی تبریز بود. در دقیقه ۶۴ مسابقه در حالی که این تیم یک بر صفر از ابومسلم عقب بود وقتی داور خطای مهدی ثابتی دروازه‌بان تراکتورسازی را ‌ روی سانتاز مهاجم ابومسلم پنالتی اعلام کرد، بازیکنان و کادر فنی تراکتورسازی به این تصمیم به شدت اعتراض کردند و مسابقه چند دقیقه‌ای متوقف شد. پس از این اتفاق فراز کمالوند سرمربی تیم مهمان چند لحظه‌ای با تلفن همراه خود صحبت کرد که ظاهرا با ناصر شفق مدیر عامل باشگاه که در ورزشگاه حضور داشت، مشغول مذاکره بود.

پس از این بازیکنان تراکتورسازی از زمین مسابقه خارج شده و به سمت رختکن رفتند تا بازی نیمه کاره بماند. البته ۲۰ دقیقه پس از این اتفاق بازیکنان تراکتورسازی در حالی که برخی تماشاگران ورزشگاه را ترک کرده بودند و ابومسلم نیز به رختکن رفته بود به زمین بازگشتند. این در حالی بود که داور سوت نیمه کاره بودن بازی را به صدا در آورده بود. در نهایت کمیته انضباطی این بازی را ۳برصفر به سود ابومسلم اعلام کرد، ناصر شفق توبیخ کتبی شد و تراکتور به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی هم محکوم شد.

*** چند بازی دیگر
چند بازی دیگر هم با حکم کمیته انضباطی ۳برصفر به سود یکی از طرفین اعلام شده است. اولین دیدار در هفته بیست و چهارم دوره پنج لیگ برتر میان تیم‌های برق شیراز و شموشک نوشهر برگزار شد. مسابقه تا دقیقه ۷۰ با تساوی بدون گل پیش می‌رفت که خطایی درون محوطه جریمه برق روی مهاجم شموشک رخ داد و داور اعتقادی به پنالتی نداشت. بازیکنان و کادر فنی تیم شموشک در اعتراض به این تصمیم داور زمین بازی را ترک کردند تا کمیته انضباطی رأی به برتری ۳ بر صفر برق شیراز بدهد. دیدار تیم‌های پاس و فجرسپاسی شیراز در هفته دوم ششمین دوره لیگ برتر تا دقیقه ۷۲ با نتیجه ۲ بر صفر به سود پاس در جریان بود که به دلیل قطع برق ورزشگاه حافظیه شیراز بازی ناتمام باقی ماند.

کمیته انضباطی رأی به انجام ۱۸ دقیقه باقیمانده مسابقه داد و تیم فجرسپاسی این رأی را تمکین نکرد تا ۳ بر صفر بازنده شود. سومین بازی نیمه‌تمام را تیم‌های شاهین بوشهر و پاس همدان برگزار کردند که این بازی در پایان با تساوی یک-‌یک به پایان رسید اما اعتراض نماینده بوشهر به سه اخطاره بودن بازیکن پاس همدان منجر به پیروزی ۳ بر صفر شاهین از سوی کمیته انضباطی شد. آخرین مورد هم مربوط به بازی صنعت‌نفت و پیکان در لیگ هجدهم بود. در این بازی پیکان ۲بریک از حریفش جلو بود و تماشاگران میزبان اعتراض زیادی به عملکرد داور داشتند. اعتراض‌های آنها، به مرور فیزیکی شد و به پرتاب سنگ رسید. در دقایق تلف شده، داور مجبور شد بازی را قطع کند و کمیته انضباطی هم، حکم به نتیجه ۳برصفر به سود پیکان داد.

کدخبر: ۳۲۳۳۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر