کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۳۹۰
تاریخ خبر:

از زنان استادیوم آزادی تا زائران اربعین کربلا

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | بیش از ۲/۵ میلیون ایرانی راهی‌کربلا شده‌اند که بخش عمده ‌ای از آنها خانم‌ها هستند.
* یک: تصویر دیروز زنان در استادیوم برای ماهیچ نتیجه‌گیری خاصی نداشت جز این که زنان توانستند بروند فوتبال ببینند. چیزی که در همین یک سال اخیر پیش‌بینی کرده بودیم که بالاخره اتفاق می‌افتد.

۴۰۰۰ خانم رفتند استادیوم و شاید در بسیاری از بازی‌ها این تعداد کمتر و به چند صد نفر و حتی چند ده نفر برسد و در بازی‌های مهم مثلا دربی‌ها (اگر آزاد باشند ) تا۱۰ هزار هم بالا برود. در شهرهای دیگر که این رقم می‌تواند بسیار هم کمتر باشد چند نفر در هربازی. در نهایت اتفاق مهمی بود که برای ما دلالت‌های خاص خود را داشت که بحث مفصلی است و سرتان را درد نمی‌آوریم.

اما نمی‌شود ماجرا را بی‌اهمیت قلمداد کرد. یک موفقیت برای طبقه متوسط شهرهای بزرگ که بر استانداردهای زندگی‌شان پافشاری می‌کنند. این داستان می‌توانست در همان دهه ۸۰ به نتیجه مطلوب برسد اما چند خبرگزاری و روزنامه که عمدتا اصلاح‌طلب هم بودند‌،‌ به شکلی چریکی ماجرا را برای علما و طبقه مذهبی به یک دوگانه حیثیتی بدل کردند و داستان راسخت و سخت‌تر کردند که خب هر کسی پشت آن ماجرا بود و هرمدیر رسانه‌ای و هر خبرنگاری که بود نباید از کاری که آن دوران کرد زیاد خوشحال باشد.

* دو: اما تا همین امروز که این مطلب را می‌نویسم تا شامگاه شنبه‌،‌ دومیلیون و نیم ایرانی از مرز عبور کرده‌اند تا اربعین در کربلا باشند. دو میلیون و نیم ایرانی که پای در سفری گذاشته‌اند که با هیچ مقیاسی سفر تفریحی محسوب نمی‌شود‌. پر است از مشکلات و سختی و نیاز به صبوری و آرامش دارد.

اما دو میلیون و نیم ایرانی رنج این سفر را به جان خریده‌اند تا به کربلا برسند. سفری که ایران و عراق دو دشمن پیشین را به نزدیکی یکدیگر کشانده است. ۱۰ ماه از سال ما ایرانی‌ها میزبان دومیلیون توریست و زائر عراقی هستیم که عمدتا به مشهد می‌روند و یک ماه از سال عراقی‌ها میزبان دو تا سه میلیون زائرایرانی که راهی کربلا و نجف هستند.

به لحاظ دیپلماسی عمومی این بده و بستان یک معجزه است. بی‌نظیر و استثنایی. اگر در اوج تحریم‌ها‌،‌ ایران کمرش را صاف نگه داشت بخشی ازآن را مدیون همین حادثه بزرگ اربعین هستیم‌.

* سه: در ایران از دیرباز مردم خود با هم و با سلایق هم کنار آمده‌اند. همین دیروز پرشده بود فضای مجازی از کامنت‌های خانم‌هایی که هم به آزادی رفته بودند و هم عازم کربلا هستند.

در چنین ساختاری یک نظام خردمند این موزاییک چند رنگ را در کنار هم حفظ می‌کند‌. کافی است عدالت رعایت شود. عدالت در اقتصاد‌، عدالت در سیاست‌، عدالت در جنسیت‌. حضور زن‌ها روز پنجشنبه در آزادی یکی از نشانه‌های عدالت بود‌. یکی از کوچک‌ترین نشانه‌های عدالت.

* چهار: اما اگر طبقه متوسط و رعایت استانداردهایش نیازمند ملاحظه بیشتر از سوی نظام است‌، طبقه متوسط (اینجا منظور از طبقه متوسط تقسیم بندی مالی نیست از نوعی سبک زندگی حرف می‌زنیم ) هم باید بداند در کشوری زندگی می‌کنند که میلیون‌ها نفر در موعد اربعین این‌گونه دست از کار و زندگی خود می‌شویند و به محک عشق و ایمان و صبوری خود می‌روند‌. سه میلیون نفر را نمی‌شود ندید‌.
تصویر دو زائر اربعین را می‌بینید‌. دو خانم ایرانی که از مسیر طریق‌العلما راهی کربلا هستند. راهی سرسبز وزیبا از کناره رود فرات.

کدخبر: ۲۸۵۳۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر