کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۷۳۳
تاریخ خبر:

از رونمایی خودروهای جدید نمایشگاه چه خبر؟

روزنامه هفت صبح | در حالی که دومین روز نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب به کار خود ادامه می‌دهد، خودروسازان خصوصی و دولتی هم از این فرصت استفاده کرده و رونمایی محصولات جدید خود را آغاز کرده‌اند. چهار خودروی جدیدی که روز سه‌شنبه در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد را بررسی می‌کنیم. خودروهایی که اثر چینی‌ها روی آنها پررنگ است.

FMC M4 یا دانگ‌فنگ فورتینگ ام۴
FMC M4 جدیدترین محصول خودروسازی فردا است که این مینی‌ون لوکس چینی در نمایشگاه رونمایی شد. محصول جدید خودروسازی فردا مینی‌ون ‌ یا MPV جدیدی از دانگ‌فنگ است یا به‌طور دقیق این خودرو همان دانگ‌فنگ فورتینگ ام۴ (Forthing M4) است که کانسپت آن سال گذشته در نمایشگاه شانگهای چین معرفی شد و حالا نسخه تولیدی آن قرار است در ایران به تولید برسد. در سال‌های اخیر، کمپانی‌های مطرح دنیا با معرفی نسل جدید مینی‌ون‌های خود نشان دادند که طراحی این کلاس هم می‌تواند در نوع خودش جذاب باشد.

بارونق گرفتن بازار کراس‌اوورها و کمرنگ شدن کلاس‌های دیگر نظیر ون، برای ماندن در بازار می‌بایست طراحی متفاوتی را ارائه داد و این راهی است که چینی‌ها هم در پیش گرفته‌اند. FMC M4 طراحی جذاب، مدرن و متفاوتی را ارائه می‌دهد و از جمله محصولات متفاوت سری فورتینگ محسوب می‌شود. اولین نکته در طراحی این خودرو جلوپنجره بسیار بزرگ آن است که خطوطی مورب و مشکی رنگ دارد و طرح کلی آن بسیار نزدیک به محصولات اخیر کمپانی لکسوس شده است.

این خودرو از لحاظ مشخصات فنی دقیقا همان موتور و گیربکسی را دارد که در لاماری ایما داریم. یعنی همان پیشرانه ۵/۱ لیتر ۴ سیلندر توربو با فناوری GDi که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با این اعداد می‌توان فهمید با خودرویی قدرتمند طرف هستیم که رقیب مستقیم هایما ۷X است که البته FMC M4 از نظر امکانات در رده‌ای بالاتر قرار می‌گیرد و به نوعی لوکس‌تر است.

البته باید اشاره کرد این خودرو هنوز عرضه خود را در چین شروع نکرده و کار تحقیقات بازار در ایران به صورت همزمان با چین در حال انجام است. پس در نتیجه، قیمت و زمان عرضه این خودرو هنوز مشخص نیست و باید دید در نهایت FMC M4 با چه قیمت و در چه زمان به بازار می‌آید. البته انتظار می‌رود ‌ قیمتی در محدوده ۱ تا ۵/۱ میلیارد را برای این مینی‌ون لوکس داشته باشیم.

‌پژو ۲۰۶ پانوراما با سقف شیشه‌ای
در حالی که استفاده از سقف قرمز رنگ راهکار سایپا برای تنوع بخشی به خودروها است، ایران‌خودرو از سقف شیشه‌ای یا پانوراما برای این کار استفاده می‌کند. پس از تولید رانا پلاس پانوراما و پژو ۲۰۷ پانوراما، این شرکت اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۳ را با سقف شیشه‌ای به خط تولید بازگردانده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ از برنامه تولید ایران‌خودرو حذف شده بود ولی با توقف تولید تیپ ۵ و علاقه‌مندی خریداران به محصولات پانوراما، ایران‌خودرو بار دیگر این محصول را با سقف شیشه‌ای به برنامه تولید خود اضافه کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ براساس همان ساختار قدیمی شکل گرفته ‌ و مشخصات فنی تیپ ۲ را با امکانات رفاهی تیپ ۵ در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. در ضمن علاوه بر سقف شیشه‌ای، این خودرو به رینگ‌های آلیاژی نیز مجهز شده ‌ که نمای بهتری به ظاهر خارجی آن بخشیده‌اند. انتظار می‌رود پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشه‌ای به یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایران‌خودرو طی سالیان آتی بدل شود.

‌ هایما ۷X یا Haima VF00
برخلاف بازارهای اروپایی و بازار خودروی چین خودروهای استیشن و MPVها از محبوبیت بالایی برخوردارند و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند، بازار خودروی ایران هرگز روی خوش به این دسته از خودروها نشان نداده است. با این حال ایران‌خودرو در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران از یک محصول جذاب در کلاس MPV رونمایی کرد.

ایران خودرو با رونمایی هایما ۷X پس از بیش از یک دهه دوباره در این بخش از بازار اعلام حضور کرده است. سگمنتی که با وجود تمام بی‌مهری‌های بازار به آن، بسیار کاربردی است و جای خالی خودروهایی از این دست در آن به شدت احساس می‌شود. هایما ۷X یکی از محصولات به‌روز و مدرنی است که در غرفه ایران‌خودرو خودنمایی می‌کند. این خودرو حاصل طراحی شرکت پینین فارینای ایتالیا بوده و برای نخستین بار در قالب خودروی مفهومی Haima VF00 در پکن رونمایی شد.

هایما ۷ ایکس در دسته خودروهای چندمنظوره یا همان MPV قرار می‌گیرد و به عنوان یک مینی‌ون لوکس، از جذابیت زیادی برخوردار است. هایما ۷X با حدود قیمت ۱۵۰ هزار یوان در بازار چین به فروش می‌رسد و احتمالا قیمت آن در بازار داخلی از یک میلیارد تومان فراتر رود. با احتساب این قیمت، رقبای بسیاری را می‌توان برای این خودرو در نظر گرفت. ولی ون وانا یورو ۵ از شرکت فوتون و ون جدید بهمن موتور به نام اینرودز به طور خاص، عرضه رقابت را برای ۷X تنگ‌تر خواهند کرد.

‌پژو ۲۰۷ دو رنگ یا پژو ۲۰۷i MC
پژو ۲۰۷ یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات فعلی ایران‌خودرو است و برهمین اساس ایران خودرو روز به روز بر دامنه تنوع محصولات خانواده پژو ۲۰۷ می‌افزاید. پژو ۲۰۷i MC یا مولتی کالر جدیدترین و گران‌ترین عضو این خانواده است که علاوه بر تفاوت‌های ظاهری، در بخش مشخصات فنی نیز بهبودی را تجربه کرده است.

پژو ۲۰۷ مولتی کالر برخلاف دیگر تیپ‌های این خودرو، از پیشرانه TU5 پلاس بهره می‌برد که قدرت و گشتاور بیشتری را نسبت به نسخه عادی موتور TU5 آزاد می‌کند. گیربکس در نظر گرفته شده برای این هاچ‌بک دو رنگ نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک است که پیش از این در تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک مشاهده شده بود. به بیان دیگر پژو ۲۰۷ مولتی کالر مشخصات فنی کاملا مشابهی با تارا اتوماتیک دارد.

کدخبر: ۴۵۶۷۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر