کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۹۹۴
تاریخ خبر:

از رای الکترال انتخابات آمریکا چه می‌دانید؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | آمریکا هر ۴سال یک‌بار میزبان مهمترین انتخابات ریاست‌جمهوری در بین کشورهای جهان است که سرنوشت دولت‌ها در این کشورها مبتنی بر صندوق رای و دموکراسی است. بر کسی پوشیده نیست که نتیجه‌ انتخابات آمریکا تاثیر مستقیم و انکارنشدنی بر تمام کشورهای جهان دارد و از این حیث فعل‌وانفعالات انتخاباتی و رقابت طولانی‌مدت نامزدهای انتخابات آمریکا همواره در تیررس نگاه رسانه‌ها و افراد بسیاری در جهان است.

جالب است بدانید این انتخابات مهم که میلیاردها انسان چشم به آن دوخته‌اند برخلاف انتخابات‌های مرسوم در دیگر کشورها، مبتنی بر تعداد رای نیست و لزوما کسی که در این انتخابات رای بیشتری کسب کند برنده و پیروز میدان نیست. این اتفاق در انتخابات ۲۰۱۶ و رقابت سهمگین دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون رخ داد و کلینتون با کسب نزدیک به ۶۶ میلیون رای انتخابات را به ترامپ که نزدیک به ۶۳ میلیون رای کسب کرد، واگذار کرد.

نظام انتخاباتی آمریکا مبتنی بر آرای الکترال است و آرای الکترال تعیین می‌کنند که چه کسی به عنوان رئیس‌جمهور راهی کاخ سفید خواهد شد. در ابتدا باید بگوییم انتخابات در آمریکا برخلاف انتخابات در دیگر کشورهای دموکراتیک جهان سراسری نیست و به طور ایالتی برگزار و در نهایت نتیجه تمام ایالت‌ها با هم جمع و نتیجه نهایی مشخص می‌شود.

هر ایالت در آمریکا نسبت به جمعیت خود تعداد مشخصی آرای الکترال دارد و مجموع آرای الکترال تمام ایالت‌ها شامل ۵۳۸ رای است. بنابراین نامزد پیروز رقابت‌ها کسی است که بتواند حداقل ۲۷۰ رای الکترال از مجموع آرای الکترال موجود در تمام ایالت‌های آمریکا را کسب کند.به طور تقریبی در تمام ایالت‌ها، نامزدی که بیشترین رای را به خود اختصاص می‌دهد کل آرای الکترال آن ایالت را از آن خود می‌کند.

برای مثال دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ به‌رغم اختلاف سه‌میلیونی در تعداد آرا نسبت به هیلاری کلینتون توانست با کسب ۳۰۴ رای الکترال در مقابل ۲۲۷ رای الکترال به پیروزی برسد و این به آن معناست که ترامپ توانست رای ایالت‌های مهم را از آن خود کند.

با رجوع به سابقه تاریخی ایالت‌های مختلف در انتخابات‌ها و نیز گرایش سیاسی اکثریت جمعیت ساکن در آن ایالت‌ها، می‌توان ایالت‌های مهم را بر اساس جمهوری‌خواه یا دموکرات بودن از هم تمییز داد؛ برای مثال نیویورک ایالت کلیدی و سنتی دموکرات‌ها و تگزاس ایالت کلیدی و سنتی جمهوری‌خواهان به شمار می‌رود.

نحوه محاسبه تعداد آرای الکترال هر ایالت نیز بر اساس مجموع تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس نمایندگان و سناست. هر ایالت به طور مساوی در مجلس سنا دو نامزد دارد که درمجموع ۱۰۰ نماینده در این مجلس حضور دارند، پس اختلاف در تعداد آرای الکترال بر اساس اختلاف تعداد کرسی ایالت‌ها در مجلس نمایندگان است؛

برای مثال نیویورک ۲۷ کرسی در مجلس نمایندگان دارد و با احتساب دو کرسی این ایالت در مجلس سنا، روی‌هم‌رفته دارای ۲۹ کرسی است و این به آن معناست که نیویورک در انتخابات ریاست‌جمهوری دارای ۲۹ رای الکترال است، همچنین تگزاس دارای ۳۶ کرسی در مجلس نمایندگان است که با احتساب دو کرسی این ایالت در مجلس سنا، روی‌هم‌رفته دارای ۳۸ کرسی است و این به آن معناست که تگزاس در انتخابات ریاست‌جمهوری دارای ۳۸ رای الکترال است.

تجربه نشان داده است که هر نامزدی که بتواند در رای ایالت‌های کلیدی حزب رقیب به هر نحوی گسست ایجاد کند که آرای الکترال آن ایالت کلیدی را از آن خود کند پیروز انتخابات است؛ برای مثال جورج هربرت بوش در انتخابات ۱۹۹۲ آرای الکترال ایالت مهم و کلیدی جمهوری‌خواهان؛

یعنی تگزاس را به بیل کلینتون واگذار کرد و همین باخت توانست جورج بوش پدر را به رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای و بیل کلینتون را به رئیس‌جمهور آمریکا بدل کند. گفتنی است نظرسنجی‌ها از رقابت نزدیک و نفس‌گیر بایدن و ترامپ در ایالت‌های کلیدی جمهوری‌خواهان خبر می‌دهند و این خبر خوبی برای جمهوری‌خواهان و حامیان ترامپ نیست.

کدخبر: ۳۵۰۹۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر