کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۸۴۱۶
تاریخ خبر:

از دوران فراز و فرود دبیر تا ریاست‌ فدراسیون کشتی

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده| پسر طلایی۴۱ ساله کشتی ایران در روزی که رقبای قدرتمندی مانند امیر رضا خادم، علیرضا حیدری و…به طرز عجیبی برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون کشتی رد صلاحیت شده بودند، به عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد. انتخاباتی بحث‌ برانگیز که علیرضا دبیر شب انتخابات تایید صلاحیت شد. درباره روند این انتخابات در انتهای گزارش به طور مفصل توضیح خواهیم داد اما حالا می‌خواهیم از دوران فراز و فرود علیرضا دبیر بگوییم که در سال‌های اخیر به شدت با سیاست گره خورده بود. از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی که به شهرت رسید و به عنوان رقیبان چهره‌های سنتی کشتی ایران در آمد تا حضور در شورای شهر و نزدیکی به طیف قالیباف و البته دوربرگردان آخر!

* یک. پسری از شهر ری : دبیر و متولد شهر ری. محله‌ای کشتی خیز. در کشاکش انقلاب نسل جدید از کشتی‌گیران در حال پرورش بودند. «اکبر فلاح» سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد ایران و هیات کشتی استان تهران کسی بود که علیرضا دبیر را کشف کرد. آن‌ها اما سال‌ها بعد و در زمانی که علیرضا دبیر به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شد، میانه‌شان شکر‌آب شد و فلاح به تندی از بی‌معرفتی علیرضا دبیر گلایه کرده بود. فلاح درباره گذشته دبیر گفته بود: «از اینکه مسئولی چون علیرضا دبیر این‌همه نسبت به کشتی شهر خود بی‌تفاوت است، تعجب می‌کنم. می‌خواهم از او بپرسم که آیا اصلاً مرا می‌شناسد و اکبر فلاح را به جای می‌آورد؟ آیا می‌داند که بدون دریافت حتی یک ریال، در دور افتاده‌ترین نقطه تهران به تمرین دادن کشتی گیران جوان می‌پردازم و هنوز خود را گوش شکسته و خادم جوانان همشهری خود می‌دانم؟آیاد به یاد دارد که خودش هم روزی به عنوان یک کشتی گیر جوان و جنوب شهری طعم سختی‌های زندگی و ورزش را لمس کرده؟»

* دو. اختلاف با خادم: علیرضا دبیر زمانی به چهره‌ای شناخته شده در کشتی تبدیل شد (وزن ۵۸ کیلوگرم) که رسول خادم قهرمان نامدار آن روزها، دوران پایانی خود در کشتی (وزن‌های سنگین) سپری می‌کرد. با این وجود این دو نفر اختلاف دیرینه داشته و دارند و حتی باعث شده دبیر با امیر رضا خادم (برادر رسول) که جزو گزینه‌های اصلی برای تصدی‌گری فدراسیون کشتی بود، اختلاف داشته باشد. اما ماجرا چیست؟

* سه. دو دستگی در کشتی: بگذارید برویم به سال ۱۹۹۸ و دو سال قبل از به اوج رسیدن دبیر. علیرضا دبیر در مسابقات جوانان جهان در هلسینکی فنلاند قهرمان شده بود و حالا داشت خودش را آماده می‌کرد که به تیم ملی بزرگسالان راه پیدا کند. او برای رسیدن به دوبنده تیم ملی بزرگسالان باید با محمد طلایی مبارزه می‌کرد که پشتیبانانی مثل خادم داشت. در آن سال مسئولیت کشتی را محمدرضا طالقانی برعهده داشت و امیررضا خادم مربی تیم بود. از بین مدال‌آوران مسابقات جهانی سال گذشته، علیرضا حیدری و عباس حاج‌کناری در مسابقات ۲۲ بهمن کشتی نگرفتند اما کادرفنی از طلایی خواست که در این میدان روی تشک برود. او در حالی‌که صاحب وزن ۵٨ کیلوگرم محسوب می‌شد با نتیجه ۶-۵ به علیرضا دبیر باخت و همین برد کافی بود که کادرفنی علیرضا دبیر را به جام‌جهانی آمریکا ببرد.

دبیر همه کشتی‌هایش در جام‌جهانی آمریکا را برد و ستاره مسابقات شد. بعد از آن کادرفنی تیم ملی این کشتی‌گیر را روانه مسابقات دانشجویان جهان کرد، دبیر‌ در بازگشت از مسابقات دانشجویان جهان، در حین تمرین سرش شکافت و ۷ بخیه خورد، اما فدراسیون اعلام کرد باید حتما در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کند و او با همین وضعیت بار دیگر روی تشک رفت و دو بر یک پیروز شد. یکی از حاضران در سالن مسابقه، رسول خادم بود، کسی که سال‌ها با محمد طلایی رفاقت داشت. تقی اکبرنژاد، محمد طلایی را کوچ می‌کرد و ماجرا از همین جا شروع شد، از جایی که اطرافیان دبیر می‌گویند همه دستورات فنی نبرد طلایی با دبیر با تلفن همراه به تقی اکبرنژاد منتقل می‌شد و در آن سوی خط کسی نبود جز رسول خادم.

* چهار. ادامه تحصیل با تبصره:از اینجا به بعد سیر زندگی ورزشی علیرضا دبیر تغییرات زیادی کرد. او به یکی از چهره‌های محبوب رئیس جمهور وقت یعنی سید محمد خاتمی تبدیل شد. رئیس جمهور وقت در آن زمان برای قهرمانان المپیکی سهمیه ورود به دانشگاه برای مقطع ارشد و دکترا تعیین کرد که علیرضا دبیر یکی از آن‌ها بود و تا دکترا پیش رفت. دبیر مستقیما این سهمیه را از خاتمی خواستار شد. البته هیچ‌کس گمان نمی‌کرد چرخ زمان چنان بگردد که در زمان دفاع تز دکترای علیرضا دبیر، محمد قالیباف به عنوان مهمان ویژه و دوست او در جلسه دفاع شرکت کند!

* پنج. ازدواج به واسطه رئیس دولت اصلاحات:ارتباط نزدیک علیرضا دبیر و رئیس جمهور وقت به حدی بود که گفته می‌شود دبیر هم همسرش را به واسطه رئیس دولت اصلاحات پیدا کرد و هم در مراسم عروسی‌اش حضور داشته است. فرهاد عشوندی روزنامه‌نگار ورزشی که در مراسم عروسی دبیر حضور داشته، نوشته است: «اولین مهمان سرشناس کسی نبود جز رئیس جمهور پیشین. او خود شاید در این مراسم صاحب مجلس بود که از همه زودتر آمد. رئیس دولت اصلاحات دبیر را دوست دارد، این حقیقتی غیر قابل کتمان است.»

* شش. حمایت از مهدی چمران:علیرضا دبیر که در دوره سوم شورای شهر‌، انتقادات جدی به ریاست چمران در شورای شهر داشت اما در دوره دوم شورای شهر جزو مدافع چمران قرار گرفت. او در انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران و در رقابت بین چمران و مسجدجامعی، طرف چمران را گرفت. همین طرفداری از چمران، این فرصت را به دبیر داد تا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا که مهمترین کمیسیون شورای شهر است، شود.

* هفت. چرخش از قالیباف:در دوسال آخر شورای شهر چهارم ناگهان دبیر به عنوان یکی از منتقدان قالیباف درآمد. حضور او در کمیسیون برنامه و بودجه موجب برخوردهای متعدد او با قالیباف می‌شد. دبیر در مصاحبه‌ای در دی ماه ۹۴ گفت: «قالیباف باید پاسخگو باشد چرا که حجم تخلفات در شهرداری بسیار زیاد است و نباید شهردار تهران مدام به گذشته برگردد و بگوید شهرداران گذشته تخلف کرده‌اند چرا که اگر شهردار قبلی نیز تخلف کرده باشد تاوان خود را داده است و من وظیفه خود می‌دانم که در مقابل عدم شفافیت مالی و فساد در شهرداری سکوت نکنم.» او حتی در آخرین جلسات شورای شهر تهران که قالیباف برای ارائه گزارش حضور پیدا کرده بود، جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد.

* هشت. کامبک به سبک دبیر! علیرضا دبیر پس از دو سال سکوت و دوری از مجامع سیاسی و ناکامی در انتخابات شورای شهر‌،‌ حالا دوباره به صدر خبرها بازگشته، این بار به عنوان رئیس فدراسیون کشتی. در ماه‌های اخیر سفرهای استانی مختلفی داشت و تلاش کرد پیوند خودش با کشتی‌گیران را دوباره زنده کند. او در حالی به این سمت رسید که گفته می‌شود رقیبان قدرتمند او مانند خادم، جدیدی و حیدری با رایزنی‌های داورزنی معاون وزارت ورزش رد صلاحیت شدند. او هنوز دفتر جنجالی خودرا در انتهای خیابان الف تهران در مقدس اردبیلی دارد. جایی که نام حسینیه حضرت قاسم برخود دارد و قیمت زمینش سرسام‌آور است‌.

کدخبر: ۲۶۸۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamedmeymandi9944

    جونم دست خط