کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۲۸۹
تاریخ خبر:

از دربی پنجشنبه لذت ببرید

روزنامه هفت صبح | در حاشیه نمایش‌های استثنایی دو تیم قرمز و آبی در بازی‌های سختشان با صنعت‌نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان . پرسپولیس گل‌محمدی کار سختی در آبادان نداشت اگر علیپور کمی دقیق‌تر و خونسردتر بود. پرسپولیس در طول بازی و در مقابل ۲۰ هزار تماشاگر متعصب و خونگرم آبادانی تیم برتر میدان بود. یک گل زیبا زد (کاشته دیدنی نوراللهی ) دوبار به تیر دروازه کوبید (اوساگونا دروازه تقریبا خالی را از دست داد ) و بارها در مقابل دروازه‌بان صنعت نفت ناکام ماندند.

اما داستان اصلی به علیپور مربوط بود. او در یک فاصله زمانی ۵ دقیقه‌ای سه بار با دروازه‌بان حریف تک به تک شد که دوبارش را به بدن او کوبید و یک بار هم با یک پاس عرضی بد توپ را از دست داد. او چند دقیقه بعد بازهم از درون هجده قدم شلیک کرد اما بازهم ناصر سالاری توپ را بیرون کشید. گل محمدی اما خلیل‌زاده را از دست داد تا روز پنجشنبه دربی را با سید جلال و کنعانی‌زادگان شروع کند. پرسپولیس گل محمدی در مقابل صنعت نفت یک تیم هجومی و روان بود‌.

بی‌آنکه برای خلق موقعیت جان تماشاگر را به لب بیاورد و خب حالا این دغدغه گل‌محمدی و همه طرفداران پرسپولیس است که استوکس چه موقع به آمادگی می‌رسد تا علیپور هم کمی استراحت کند‌!اما در تهران مجیدی مغرورانه و در استایل حرکات علی منصوریان، سه بازیکن کلیدی خود را از زمین بیرون گذاشته بود اما نیمه نشده هرسه‌تایشان داخل زمین بودند تا مجیدی نشان دهد اشتباه خودرا سریعا متوجه شده است‌!

آنها بازی باخته یک برصفر را با دو گل فنی از مطهری و قائدی پاسخ دادند. خبر بد اما مصدومیت دیاباته بود که دقیقه ۲۰ از زمین بیرون رفت و فعلا هم اطلاعی از شرایطش نیست. در نهایت اگر دیاباته به دربی برسد باید بگوییم دربی پنجشنبه جدال میان دو تیم ممتاز در بهترین شرایط روحی و فنی است. یک جنگ تاکتیکی از نوع فرد اعلا.

*** ترکیب ریسکی یحیی
پس از پیروزی مقابل تراکتور، پیش‌بینی می‌شد یحیی گل‌محمدی به بازیکنان در خطر محرومیتش استراحت بدهد اما او این کار را نکرد و همه بازیکنان اصلی‌اش را در ترکیب اصلی قرار داد. نمایش مطمئن بیرانوند در بازی قبلی، باعث شد تا گل‌محمدی به او اعتماد کند. در خط دفاعی زوج سیدجلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده فیکس بودند و گلزن پرسپولیس در بازی رفت یعنی کنعانی‌زادگان، روی نیمکت نشست. در سمت راست مهدی شیری بازی کرد و در سمت چپ نیز انصاری همچنان اولویت نخست کادر فنی پرسپولیس بود.

یک خط جلوتر، کمال کامیابی‌نیا در مقابل مدافعان پرسپولیس قرار گرفت. کمال که البته در آستانه محرومیت نبود، در سال‌های اخیر چند دربی حساس را از دست داده بود و دیروز باید مراقب می‌بود تا کارت قرمز نگیرد. کمی جلوتر از او، احمد نوراللهی هافبک تاثیرگذار پرسپولیس بازی کرد. در شرایطی که بشار رسن به دلیل مشکلات مالی و بدقولی مدیران پرسپولیس، اوضاع روحی جالبی ندارد، وحید امیری و مهدی ترابی دو هافبک کناری قرمزها بودند. در خط حمله، آنتونی استوکس آماده بازی نبود و به همین دلیل علی علیپور و کریستین اوساگوانا زوج خط حمله را تشکیل دادند.

بازی در نیمه اول با نمایش نسبتا متعادل دو تیم آغاز شد. دو تیم نه همه‌جانبه حمله می‌کردند و نه صرفا دفاعی بازی می‌کردند. اولین صحنه مهم بازی، حرکت خطرناک بیرانوند در مقابل مهاجم صنعت بود. او پاس رو به عقب شجاع را گرفت و در محوطه جریمه آل‌کثیر را دریبل کرد. این حرکت می‌توانست منجر به یک موقعیت خطرناک برای صنعت‌نفت بشود اما به خیر گذشت. در ادامه یک واکنش خوب از بیرانوند روی ارسال بازیکنان صنعت نفت دروازه پرسپولیس را نجات داد. چند دقیقه بعد یک صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه پرسپولیس رخ داد. میلاد جهانی، سیدجلال حسینی را دریبل کرد و به زمین افتاد اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت و در ادامه کم‌کم بازی به زمین صنعت‌نفت کشیده شد.

*** دبل تیرک!
در شرایطی که حرکت جالب مهدی ترابی به داخل محوطه جریمه نفت‌آبادان با ارسال او برای علی علیپور، این مهاجم را در موقعیت گلزنی قرار داده بود، در ادامه ضربه او با برخورد به تیرک افقی برگشت داده شد. در ریباند هم این کریستین اوساگوانا، مهاجم تازه وارد پرسپولیس بود که بالاتر از مدافع نفت‌آبادان شانس ضربه زدن را به دست آورد که او نیز با بدشانسی بزرگی مواجه شد و ضربه‌اش با برخورد دوباره به تیرک دروازه برگشت خورد تا سرخ‌ها از رسیدن به گل اول بازی محروم بمانند. اوساگوانا که در نیم فصل دوم به پرسپولیس آمده، بعد از نمایش انتقادآمیز در جدال اول خود برابر تراکتور، امیدواری زیادی داشت که در این بازی و پیش از دربی موفق به ثبت گل برای این تیم شود که مهم‌ترین فرصت تیمش را با برخورد ضربه‌اش به تیرک دروازه از دست داد.

*** گل نورالهی در روز تولدش
احمد نوراللهی که در این فصل نیز با گل‌ها و نمایش تاثیرگذار خود در ترکیب پرسپولیس توانسته به مهره‌ای کارساز برای این تیم تبدیل شود، در جدال خارج از خانه مقابل نفت‌آبادان با سود بردن از ضربه ایستگاهی و شوتی دیدنی موفق به ثبت تک گل تیمش در این بازی شد. نکته اینکه گل در سالروز تولد احمد نوراللهی به ثمر رسید و او اینچنین با گل خود، کادوی شخصی‌اش را دریافت کرد. نوراللهی که در فصل گذشته و در جدال برگشت مقابل استقلال، تک گل تیمش را به ثمر رسانده بود، یکی از بازیکنانی است که یحیی گل‌محمدی برای نمایش موفق او در دربی حساب ویژه‌ای باز کرده و آمادگی او در دیدار دیروز مقابل نفت‌آبادان، این امیدواری را در اردوگاه سرخ‌ها برای رسیدن به موفقیت افزایش داده است.

*** شوک؛ شجاع دربی را از دست داد
شجاع خلیل‌زاده که پیش از دیدار مقابل نفت‌آبادان با دریافت سه کارت زرد در آستانه محرومیت قرار داشت، در دقیقه ۳۶ جدال مقابل شاگردان دراگان اسکوچیچ و در مقابله با آقای گل حریف، متوسل به خطا شد تا از وحید کاظمی کارت زرد دریافت کند. این کارت زرد باعث شد تا شجاع خلیل‌زاده اولین بازیکنی لقب گیرد که به طور قطع دیدار این هفته مقابل استقلال را از دست خواهد داد و با محرومیت برای حضور در این بازی مواجه شد. آخرین تقابل شجاع خلیل‌زاده برابر استقلال در دربی رفت اما برای این بازیکن نیز محرومیت در پی داشت.

*** افت وحشتناک نیمه دوم
نیمه دوم با توجه به نتیجه‌ای که در نیمه اول به دست آمده بود، آرام و کم‌اتفاق آغاز شد. پرسپولیس با احتیاط بیشتری بازی می‌کرد و صنعت‌نفت به دنبال جبران گل خورده بود اما فرصتی به دست نمی‌آورد. برعکس این پرسپولیس بود که در معدود حملاتش موفق به ایجاد موقعیت گلزنی می‌شد. ضربه سر محکم اوساگوانا یکی از این موقعیت‌ها بود. بازی در این دقایق با افت وحشتناکی دنبال می‌شد اما یک تعویض از سوی یحیی شرایط را تغییر داد.

*** سه فرصتی که علیپور از دست داد
با آمدن بشار رسن به جای اوساگوانا، فرم بازی پرسپولیس تغییر کرد و ضدحملات این تیم خطرناک‌تر شد. به فاصله چند دقیقه علیپور دو بار با سالاری دروازه‌بان صنعت نفت تک به تک شد و هر دو بار توپ را با ضرباتی شبیه هم به بدن او کوبید و موقعیت‌ها از دست رفت. چند دقیقه بعد هم در حالی که می‌توانست با یک پاس عرضی خوب بشار را صاحب موقعیت گل کند توپ را به سالاری رساند! چند دقیقه بعد هم با یک شوت پای چپ نه چندان خوب یک فرصت دیگر را از دست داد. علیپور در وقت‌های تلف شده هم یک فرصت تک به تک دیگر را این بار با واکنش خوب سالاری از دست داد و در نهایت بازی بدون موقعیت خوب برای صنعت نفت آبادان به پایان رسید.

*** برد نگران کننده استقلال
برخلاف یحیی گل‌محمدی که ریسک کرد و تیمش را با ترکیب اصلی به مصاف صنعت‌نفت فرستاد، فرهاد مجیدی حسابی احتیاط کرد و چند بازیکن کلیدی خود را نیمکت‌نشین کرد تا دربی را از دست ندهند. او سیدحسین حسینی، روزبه چشمی، شاهین طاهرخانی، میلاد زکی‌پور، هروویه میلیچ، آرش رضاوند، علی دشتی، فرشید باقری، علی کریمی، شیخ دیاباته و ارسلان مطهری را در ترکیب اصلی تیمش مقابل نفت مسجدسلیمان قرار داد و به وریا غفوری، مهدی قائدی و مسعود ریگی استراحت داد. نکته عجیب، تغییر پست‌های غیرمنتظره در ترکیب استقلال بود. به این ترتیب که فرشید باقری در کنار چشمی و طاهرخانی در خط دفاع بازی می‌کرد و هروویه میلیچ در کنار علی کریمی در خط هافبک قرار گرفته بود!

*** شوک بزرگ؛ دیاباته مصدوم شد!
با اینکه مجیدی با احتیاط زیادی تیمش را روانه این بازی کرده بود اما این احتیاط هم کافی نبود و در همان دقایق ابتدایی بازی یک شوک بزرگ به تیم او وارد شد. شیخ دیاباته پس از اینکه یک ضربه سر زد، در فرود به زمین دچار مشکل شد و به زمین افتاد و دیگر نتوانست به بازی ادامه دهد. به جای او قائدی به زمین رفت و حالا باید دید میزان مصدومیت دیاباته چقدر است و آیا او به دربی روز پنجشنبه خواهد رسید یا نه!

*** شوک دوم؛ گل عجیب!
چند دقیقه بعد از مصدومیت دیاباته، شوک دیگری به استقلال وارد شد. یک خطای مشکوک به سود تیم مهمان اعلام شد و ضربه حسین ابراهیمی از زاویه‌ای کاملا بسته به تیر اول برخورد کرد و روی تیر دوم به آرمان قاسمی رسید و او دروازه خالی استقلال را باز کرد! به این ترتیب استقلال در همان ۲۰ دقیقه اول بازی، با بدترین اتفاقات ممکن روبه‌رو شد و بازی برای این تیم به شدت سخت شد. چند دقیقه بعد هم روی اشتباه مدافعان استقلال یک فرصت عالی دیگر نصیب شاگردان تارتار شد اما این فرصت با ضربه بد مهاجم نفت از دست رفت.

*** ارسلان فرشته نجات
اگرچه مصدومیت دیاباته و خروج او از زمین اتفاق بدی برای استقلالی‌ها بود اما ورود مهدی قائدی باعث شد تا بازی استقلال سر و شکل بهتری پیدا کند و پس از چند حمله نصفه و نیمه به گل مساوی دست پیدا کند. در دقیقه ۳۵ قائدی در گوشه محوطه جریمه زکی‌پور را راه انداخت و او با یک پاس کات‌بک خوب توپ را به مطهری رساند تا این بازیکن با یک بغل پای محکم گل مساوی استقلال را به ثمر برساند و فشار را از روی دوش مربی و همبازیانش بردارد. پس از چند حمله نصفه و نیمه دیگر از استقلال، نیمه اول با همان تساوی یک - یک به پایان رسید.

*** فیکس‌ها برگشتند!
در همان ابتدای نیمه دوم، فرهاد مجیدی که از ترکیب عجیب خود پشیمان شده بود، وریا غفوری و مسعود ریگی را به ترکیب اصلی بازگرداند و میلیچ هم به پست اصلی خودش برگشت. نتیجه اینکه چند دقیقه بعد روی حرکت ترکیبی غفوری، ریگی و قائدی که هر سه نفر به عنوان بازیکن جانشین به زمین رفته بودند استقلال به گل دوم رسید. با این گل مهدی قائدی ۹ گله شد و به همراه عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو در صدر جدول گلزنان لیگ برتر قرار گرفت. او با پنج پاس گل به همراه چند بازیکن دیگر، بیشترین پاس گل را هم به همبازیانش داده است.

*** ۳۰ دقیقه پرالتهاب
بعد از گل دوم استقلال روند بازی عوض شد و نفتی‌ها برای فرار از باخت بازی تهاجمی را در دستور کار خود قرار دادند. چند حمله خطرناک هم حاصل این روند بود اما اتفاقی نیفتاد. خطرناک‌ترین موقعیت نفت در دقیقه ۹۰ به دست آمد که ضربه ایستگاهی ابراهیمی را حسینی به سختی دفع کرد و در نهایت استقلال یک پیروزی سخت را به دست آورد اما نگرانی بزرگ مجیدی مصدومیت شیخ دیاباته است که ممکن است به غیبت او در دربی بینجامد.

کدخبر: ۳۰۷۲۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر