کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۱۶۵
تاریخ خبر:

از تنها رقیب ترامپ چه می‌دانید؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | با مشخص شدن نامزد رسمی حزب دموکرات، در این سوی میدان هم دونالد ترامپ با دستیابی به ۱۳۸۰ دلیگیت حالا دیگر نامزد رسمی حزب جمهوری‌خواه به حساب می‌آید. حد نصاب تعداد دلیگیت‌ها برای پیروزی در حزب جمهوری‌خواه ۱۲۷۳ عدد بود و تاکنون رقبای ترامپ از ۱۳۸۱ دلیگیت که در انتخابات‌های مقدماتی بین نامزدهای حزب پخش شده است تنها توانسته‌اند یک دلیگیت کسب کند.

ترامپ در این دوره با بیل ولد، جان والش و روکو دلا فوئنته به رقابت می‌پرداخت. البته رقابت درون حزبی با رئیس‌جمهور مستقر جز به منظور رساندن پیام‌هایی از دریچه این فرصت و به چالش کشیدن او هیچگاه محلی از اعراب نداشته ‌ ولی با این احتساب نیز می‌توان به جرات گفت ‌ این سه نامزد در رساندن پیام ویژه خودشان هم ضعیف‌تر از آنچه ‌ باید می‌بودند ظاهر شدند.

جان والش و روکو دلا فوئنته به دلیل عدم کسب دلیگیت و حد نصاب آرا از دور رقابت‌ها بیرون انداخته شدند و تنها بیل ولد تا یک ماه گذشته در انتخابات باقی مانده بود. بیل ولد ۷۴ ساله که اصالتی نیوزلندی دارد، تاجر خوشنامی است که هم در دانشگاه هاروارد درس حقوق خوانده و مدرک گرفته و هم فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد در رشته حقوق است.

او دلیل ورودش به رقابت با دونالد ترامپ را رفتار زننده، بی‌ادبانه و به دور از شئون سیاسی ترامپ عنوان کرده ‌ که مایه خجالت و شرمندگی ملی است. شاید به همین دلیل ولد تمام تلاشش را به کار گرفت که در استیضاح ترامپ نمایندگان بتوانند رای مخفی بدهند و پیش‌بینی می‌کرد با این ترفند ۳۲ نفر دیگر از جمهوری‌خواهان بدون ترس و اضطراب به ترامپ رای منفی بدهند اما در نهایت تلاش‌های ولد نتیجه‌ای در بر نداشت.

ولد سیاستمداری کهنه‌کار است و در دو دوره پیاپی و با کسب اکثریت مطلق آرا به مدت هفت سال فرماندار ماساچوست بوده است. او قصد داشت از همین ایالت وارد مجلس سنا شود که رقابت‌های سنا را به جان کری دموکرات واگذار کرد. ولد از جمله جمهوری‌خواهانی‌ست که با دموکرات‌ها هم رابطه خوبی دارد و مورد احترام آنهاست و حتی در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون به عنوان سفیر آمریکا در مکزیک انتخاب شد.

همچنین ولد در انتخابات ۲۰۱۶ به عنوان معاون گری جانسون، نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد و آنها توانستند در رقابت با ترامپ و کلینتون ۴/۵ میلیون رای به‌دست آورند که بالاترین تعداد رای برای نامزدهای مستقل در تاریخ محسوب می‌شود. ولد همچنین توانست در رقابت با ترامپ با کسب یک دلیگیت در ایالت آیووا تنها نامزدی در سه دهه گذشته آمریکا باشد که در رقابت با رئیس‌جمهور مستقر دلیگیت کسب کرده است.

اما ولد در کمپین خود هم‌پیمان و حامی مهمی نداشت و شعارهای تبلیغاتی کمپینش نیز چنگی به دل نمی‌زد. او از دو شعار «آمریکا لایق بهترین‌ها» و «احترام به قانون» استفاده کرد که موجب شوخی‌ها و طنزهای بسیاری از جانب طرفداران ترامپ در فضای مجازی شده است. پایان رقابت‌های درون حزبی ۲۰۲۰ برای ولد شاید پایان عمر فعالیت‌های سیاسی‌ او نیز باشد. مردی که محترم‌تر از آن بود که بتواند ترامپ را به چالش بکشد.

کدخبر: ۳۲۰۱۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر