کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۳۴۰
تاریخ خبر:

از انتخابات چه خبر؟

روزنامه هفت صبح | روزگار متفاوت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان … از همین الان که شما این مطلب را می‌خوانید تا روز برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس، ۲۰ روز باقی مانده است.

* یک: شامگاه جمعه نتایج شکایات داوطلبان انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان اعلام شد. طبق قانون انتخابات، آخرین مرحله از دریافت شکایات از روز شنبه تا دوشنبه خواهد بود و در این مرحله، صرفا داوطلبانی که در هیات مرکزی انتخابات تایید صلاحیت شده اما در شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، مجاز به ثبت شکایت هستند.

* دو: با وجود اینکه کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری خود گفت که دو هزار نفر به اسامی افراد دارای صلاحیت افزوده شده ولی هنوز به درستی نمی‌دانیم که این افراد چه کسانی هستند و مثلا افرادی مثل مطهری یا محمود صادقی که قبلا رد صلاحیت شده بودند در فهرست جدید قرار دارند یا نه. البته او دیروز هم گفته که از میان نمایندگان رد صلاحیت شده ۸ نفر هم از نمایندگان هستند ولی نام آن‌ها اعلام نکرده است.

* سه: در این شرایط با وجود آنکه پیش‌تر محمدرضا عارف اعلام کرده بود؛ قرار است تکلیف لیست اصلاح‌طلبان در روز ۱۲ بهمن مشخص شود؛ اما دیروز خبری از فهرست اصلاح‌طلبان نشد. اصلاح‌طلبان معتقدند که تقریبا کسی را برای عرضه به عنوان فهرست ندارند و در ۱۶۰ حوزه انتخابیه اساسا نامزدی ندارند. با این وجود اصولگرایان و به طور مشخص طیف موتلفه مثل بادامچیان در چند روز گذشته مصاحبه کردند و گفتند اصلاح‌طلبان در حال مظلوم‌نمایی هستند و واقعیت این است که بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ نامزد البته در سراسر کشور دارند.

با این حال طبق گفته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان؛ نامزدهای تایید صلاحیت شده احزاب اصلاح‌طلب در کل کشور ۴۴ نفر است. در تهران نیز آن طور که از اسامی نامزدهای تایید شده برمی‌آید، دست بالا تعداد افراد تایید صلاحیت شده دارای سابقه عضویت در احزاب اصلاح‌طلب بیش از ۲۰ نفر نیست.

* چهار: این در حالی است که اصولگرایان با خیال راحت در حال طی کردن سازوکار انتخاباتی خود هستند. در آخرین خبر اعلام شده که لیست اولیه ۹۰ نفره نامزد‌های شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی (شانا - مربوط به اصولگرایان) برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس مشخص شده و حالا قرار است که هیات‌های انتخاب که شامل چهره‌های پیشکسوت و شاخص اصولگرا به همراه برخی از افراد جوان غیرکاندیدا هستند، لیست سی نفره را در تهران مشخص کنند.

شورای ائتلاف البته در سه شهر مهم اصفهان، قم و مشهد در امور انتخاباتی اصولگرایان دخالت نکرده و در همیتهران هم هر چند که به گفته حداد عادل، رئیساین شورا، جبهه پایداری هنوز هم اصرار به ارائه لیست مستقل دارد و ضمنا افراد عدالتخواه هم می‌گویند که قصد دارند به طور مستقل لیست بدهند که به این ترتیب، احتمالا شاهد آن خواهیم بود که اصولگرایان با سه لیست وارد انتخابات شوند. در این شرایط شاید، دور از ذهن نباشد که حتی با وجود عدم مشارکت لیستی اصلاح‌‎طلبان در انتخابات، اصولگرایان نتوانند فهرست خود را به طور کامل در مجلس ببینند.

کدخبر: ۳۰۷۳۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر