کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۱۹۹
تاریخ خبر:

از اردوغان ‌تا آبیدال شیفته اذان مهدی یراحی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | قطعه اذان مهدی یراحی که ۶ سال پیش ضبط شده بود اولین اذانی است که بعد از ۵ قرن در مساجد اسپانیا پخش شده و چهره‌های مشهور بین‌المللی مشغول تحسین آن هستند. ‌ ۶ سال پیش مهدی یراحی خواننده یک قطعه اذان منتشر کرد که آن زمان خیلی در داخل کشور بازتاب نداشت. شاید چون ایرانی‌ها از کودکی با اذان‌ استادانی مثل موذن‌زاده و آقاتی بزرگ شدند، لحن و صدای یراحی خیلی به چشم‌شان نیامد. حالا اما در اوج دوران شیوع کرونا صدای اذان مهدی یراحی در مساجد اسپانیا و شخصیت‌های مشهور جهان از اردوغان گرفته تا اریک آبیدال و محمد حدید تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

نکته طعنه آمیز اما اینکه این خواننده موسیقی پاپ در خود ایران ممنوع‌الفعالیت است. به این دلیل که در یکی از کنسرت‌هایش لباس کارگران معترض خوزستانی را پوشید و یک موزیک ویدئوی اجتماعی به نام پاره‌سنگ منتشر کرد. جلوتر بعضی بازتاب‌های اذان مهدی یراحی را در بین چهره‌های غیر ایرانی مرور می‌کنیم اما این همه نکته جالبی است که بعد از این اتفاقات تازه در ایران هم این قطعه شنیده شده و مورد تحسین خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

* یک: تحت تاثیر قرار گرفتن اردوغان
۱۱ روز پیش فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه ویدئویی در توئیتر منتشر کرد از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که در گوشی تلفن همراه در حال گوش دادن به صدای اذان مهدی یراحی است و کاملا تحت تاثیر این اذان قرار گرفته است. او توضیح داده بود که این اذان در گرانادای اسپانیا پخش شده اما اسمی از مهدی یراحی نبرد چون احتمالا این خواننده ایرانی را نمی‌شناخت. گذشت تا دو روز پیش که تازه خبرگزاری آناتولی این ویدئو را دوباره منتشر کرد و افراد بیشتری این ویدئو را دیدند. پست توئیتری رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه ۸۷۰۰ بار ریتوئیت شده بود و بیش از ۴۵ هزار نفر آن را لایک کردند که تقریبا همه آن‌ها ترکیه‌ای هستند.

* دو: استوری اریک آبیدال
در حالی که بعضی کاربران ایرانی در مورد پخش اذان مهدی یراحی در اسپانیا تشکیک کردند و می‌گفتند این اذان در آذربایجان پخش شده، یک استوری از اریک آبیدال بازیکن سابق بارسلونا و از مدیران فعلی این باشگاه ثابت کرد که واقعا اذان مهدی یراحی در مسجدهای اسپانیا پخش شده. آبیدال در استوری‌اش نوشته:‌ «۵۰۰ سال است که صدای اذان در اسپانیا ممنوع شده است. اما دیشب دوباره این صدای زیبا بازگشت. اذان زیباست و حس فوق‌العاده‌ای را دارد.

سبحان‌الله. الله‌اکبر» ظاهرا مسجدی به نام الباضین در گرانادای اسپانیا بعد از ۵ قرن اذان یراحی را پخش کرده. جایی که قرن‌ها پیش در دست مسلمانان اندلس بود و هنوز خیلی از مسلمانان مهاجر به اسپانیا در این شهر ساکن هستند. نکته بعدی اینکه خود اریک آبیدال متولد فرانسه است و در سال ۲۰۰۷ بعد از ازدواج با یک ژیمناستیک باز الجزایری الاصل مسلمان شد و نام بلال را برای خود انتخاب کرد. او در سال ۲۰۱۱ به بیماری سرطان کبد هم مبتلا شد که بعد از عمل جراحی سلامت خود را به دست آورد.

* سه: تحسین محمد حدید
یکی دیگر از چهره‌های مشهور که صدای اذان مهدی یراحی را پسندیده محمد حدید است. برج‌ساز و سرمایه‌دار فلسطینی که پدر دو مدل معروف به نام‌های جی‌جی حدید و بلا حدید است. او در اینستاگرام با بازنشر صدای اذان یراحی نوشته: «نیازی به توضیح نیست. فقط یک صدای زیبا برای خبر کردن نمازگزاران. مهدی یراحی صدای یک فرشته» محمد حدید و دخترانش از چهر‌ه‌های مورد توجه رسانه‌های سلبریتی‌ محور غربی هستند. این میلیاردر ۷۱ ساله در لس‌آنجلس به ساخت هتل‌ها و ساختمان‌های لوکس مشغول است و البته نامزد او هم یک زن ایرانی ۳۹ ساله به نام شیوا صفایی است که همین اخیرا به مشکل خوردند.

* چهار: تمجید رپر آمریکایی و بوکسور فرانسوی از یراحی
اذان مهدی یراحی مورد توجه یک رپر مشهور آمریکایی با اصلیت مراکشی به نام فرنچ مونتانا هم قرار گرفته. فرنچ مونتانا ۳۴ ساله است و بیش از ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فالوئر در اینستاگرام دارد. همینطور یک بوکسور فرانسوی-الجزایری به نام دیدا یافات هم اذان مهدی یراحی را تحسین کرده. این ورزشکار بازنشسته قبلا یک اتوبیوگرافی منتشر کرده بود که فیلم آن هم در سال ۲۰۰۵ ساخته شد. مهدی یراحی در یک استوری و با تگ کردن این دو نفر از آن‌ها تشکر کرده است.

کدخبر: ۳۱۹۱۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر