کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۵۲۱
تاریخ خبر:

از آقا کریم و شجاعی تا مثلث مرگبار استقلال

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | در دو بازی روز دوشنبه لیگ برتر همانطور که پیش‌بینی می‌شد اتفاقات جالبی رخ داد، هم از نظر فنی و هم از نظر حواشی کنار زمین. مهم‌ترین این اتفاقات را بررسی می‌کنیم.

*** زشت و زیبای درخشش مثلث CAM استقلال
محمود فکری در نیمه دوم دربی تهران از مثلث شیخ دیاباته، امیرارسلان مطهری و مهدی قایدی در خط حمله تیمش استفاده کرد. این مثلث در آن بازی، به دلیل ضعف مفرط و اشتباهات مرگبار خط دفاعی استقلال کارآمد نشان نداد اما در بازی با تراکتور، سرانجام یک نمایش فوق‌العاده هماهنگ و خطرناک را از مثلث CAM دیدیم.

در این بازی هم به وضوح دیدیم که آبی‌های تهران با مهره‌های هجومی‌شان فشار شدیدی را روی بازیکنان صاحب توپ تراکتور می‌آوردند با این تفاوت که در بازی‌های قبلی به نوعی فقط ارسلان در این پرس شرکت می‌کرد اما در این بازی هر سه ضلع مثلث CAM در پرس از جلوی آبی‌ها شرکت می‌کردند و گاهی هافبک‌های تیم هم در این برنامه شرکت می‌کردند.

روی گل اول استقلال، شیخ دیاباته با فشاری که روی مدافعان تراکتور آورد خودش را صاحب توپ کرد و با یک دریبل و شوت زمینی دروازه قرمزهای تبریزی را گشود. این برنامه همانطور که طراوت خاصی به بازی استقلالی‌ها داده است، می‌تواند برای آبی‌ها به یک برنامه ناکار آمد هم تبدیل شود.

در بازی مقابل پرسپولیس دیدیم که استقلال با همین سه مهاجم نتوانست کاری به پیش ببرد و اصلا پرسپولیس به استقلال فرصت پرس نمی‌داد، علاوه بر سردرگمی هافبک‌های استقلال و اشتباهات سریالی مدافعان استقلال، بازی مستقیم و توپ‌های بلندی که از زمین سرخ‌پوشان ارسال می‌شد هم فرصت پرس را به استقلال نمی‌داد و با این ارسال‌ها نقش هافبک‌ها و مهاجمان استقلال کمرنگ‌تر می‌شد و مدافعان آبی‌ها به نقش اول داستان تبدیل می‌شدند که در آن بازی هم انواع و اقسام اشتباهات را انجام دادند تا استقلالی‌ها دو گل دریافت کنند.

نکته دیگر درباره استفاده همزمان از سه مهاجم، تغییر پستی است که ناگزیر برای وریا غفوری رخ می‌دهد و او را به یک خط عقب‌تر یعنی دفاع راست منتقل می‌کند. تغییری که اصلا مورد پسند غفوری نیست و البته از کارایی او هم کم می‌کند. ضمن اینکه احمد موسوی را هم یک راست به نیمکت ذخیره‌ها منتقل می‌کند.

*** کریم باقری، همان چیزی که استقلال کم دارد
برخورد کریم باقری با اعتراضات هر چند به‌حق اما کودکانه محمدحسین کنعانی‌زادگان، یک بار دیگر ضرورت حضور فردی با اعتبار و شخصیت او روی نیمکت هر تیمی را یادآوری کرد. باقری که قبلا حتی در دوران بازی هم به عنوان کاپیتان و بزرگ‌تر تیم، به جوانانی مثل علیرضا حقیقی و شیث رضایی در زمین شوک فیزیکی داده بود و با آنها برخورد کرده بود، این بار هم به موقع وارد عمل شد و با شوک دادن به کنعانی‌زادگان، او را آرام کرد.

شاید اگر دخالت به موقع او نبود، کنعانی‌زادگان با ادامه اعتراضاتش، از بازی اخراج هم می‌شد و وضعیت پرسپولیس ۱۰ نفره به مراتب سخت‌تر هم می‌شد. این حضور موثر باقری در کنار زمین را مقایسه کنید با اتفاقاتی که در چند هفته گذشته در کنار زمین و برای استقلالی‌ها رخ داده است. جایی که انگار تقریبا هیچ کس وظایف خود را نمی‌داند ‌ یا اگر هم می‌داند، آن را انجام نمی‌دهد.

نکته مهم‌تر ماجرا اینجاست که باقری تقریبا هرگز در امور فنی دخالت نمی‌کند و تمام تمرکز خود را روی دور کردن بازیکنان از حواشی و جنجال در زمین گذاشته است. این در حالی است که در روی نیمکت استقلال، تقریبا تمام افراد از کوچک و بزرگ در مسائل فنی دخالت می‌کنند و حتی باعث سردرگمی بازیکنان هم می‌شوند. نبود فردی مثل باقری روی نیمکت استقلال، چیزی است که حتی متعصب‌ترین هواداران استقلال هم به آن اذعان دارند و حسرت نداشتن فردی مثل او را روی نیمکت تیم خود می‌خورند.

*** شجاعی، نیمکت تراکتور به او وفا می‌کند؟
اتفاقاتی که در بازی با استقلال رخ داد می‌تواند دوران حضور مسعود شجاعی روی نیمکت این تیم را خیلی زود تمام کند. او چند هفته‌ای هست که به عنوان سرمربی-بازیکن در تراکتور فعالیت می‌کند اما به جز یک نمایش خوب مقابل ذوب‌آهن، چیز خاصی از او ندیدیم. مقابل استقلال هم، این اشتباه مرگبار او بود که باعث شد تیم مهمان به گل اول برسد.

در واقع کسی که زمینه‌ساز پیروزی بزرگ و باارزش استقلال بر تراکتور در تبریز شد، شخص مسعود شجاعی بود. او البته یک پاس گل هم به محمد عباس‌زاده داد اما این برای فرار از شکست کافی نبود. نمایش شجاعی مقابل استقلال، یک نمره منفی دیگر به کارنامه پراشتباه او در دوران بازی‌اش اضافه کرد. او چند سال پیش یک بار در اوایل نیمه دوم بازی تیم ملی مقابل کره‌جنوبی، در حالی که ایران نیاز به پیروزی برحریف داشت، با یک تکل خطرناک و بی‌مورد اخراج شد و تیم ملی را ۱۰ نفره کرد.

و البته خوش شانس بود که ایران آن بازی را با تک گل جواد نکونام برد و خب این فقط یکی از چند اشتباه بزرگ شجاعی در دوران بازی اوست. هنوز خبر خاصی درباره تصمیم مالک تراکتور برای آینده این تیم نرسیده اما تجربه و تاریخ نشان داده که شجاعی فاصله زیادی تا برکناری از هدایت تراکتور ندارد.

زنوزی پیش از این مربیان بزرگ‌تری را حتی با نتایج بهتری از تیمش کنار گذاشته و به حمایت‌های رسانه‌ای او از مربیان تیمش اعتبار زیادی نیست. زنوزی شاید همین حالا هم از شجاعی به طور ضمنی حمایت کند اما بعید نیست به صورت پنهانی در حال مذاکره با مربیانی برای جانشینی مسعود شجاعی هم باشد.

کدخبر: ۳۶۹۵۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر