کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۷۷۰
تاریخ خبر:

اروپایی‌ها ‌‌به طور کامل تعطیل نمی‌کنند

روزنامه هفت صبح |‌ دور دوم محدودیت‌ها در انگلستان:نخست‌وزیر این کشور هفته پیش دور دوم محدودیت‌ها را اعلام کرد که حداقل چهار هفته برقرار خواهند بود. محدودیت‌های جدید که سراسری هم هستند شامل تعطیلی فروشگاه‌های غیرضروری، رستوران‌ها، سینماها، سالن‌های تئاتر و کلوپ‌ها و هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها می‌شود.

اما مدارس و دانشگاه‌ها هنوز اجازه فعالیت دارند و تغییری در برنامه‌های آنها به وجود نیامده است. قرار شده ۲۵درصد کارکنان به محل کارشان بروند و به مردم هم گفته شده که بیرون از خانه فقط حق دارند یک نفر را ببینند. نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده که دولت محدودیت‌ها را اعمال می‌کند تا قبل از رسیدن کریسمس و جمع شدن خانواده‌ها بتواند بیماری را کنترل کند.

*** قرنطینه «خفیف» در آلمان
«ما در یک وضعیت بسیار جدی قرار داریم و باید برای جلوگیری از بروز وضعیت حاد اضطراری در سطح ملی اقدام کنیم آن هم همین حالا»؛ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام دور جدید محدودیت‌های کرونایی را با این جمله‌ها شروع کرد و توضیح داد که از دوم نوامبر قرنطینه خفیف در این کشور برقرار خواهد شد. از آن تاریخ در آلمان رستوران‌ها و بارها بسته‌اند و فقط غذای بیرون‌بر دارند.

هیچ برنامه و مراسمی اجازه برگزاری ندارد. تمام مراکز تفریحی تعطیل هستند. حالا چرا محدودیت‌های آلمان خفیف محسوب می‌شود؟ چون علاوه‌بر اینکه مدارس و کودکستان‌ها باز هستند، خدمات کلیسا و تظاهرات هم آزاد است، مراکز مراقبت از سالمندان هم بازدیدکننده قبول می‌کنند. فروشگاه‌های بزرگ هم به شرط اینکه به ازای هر ۱۰متر یک مشتری قبول کنند، فعال هستند و مرزهای آلمان هم فعلا باز هستند.

*** قرنطینه فرانسه، جدی‌تر از همه‌جا
فرانسه تقریبا زودتر از همه کشورهای اروپایی دور تازه محدودیت‌های کرونایی را اجرا کرد و فرانسوی‌ها از ۲۸ اکتبر وارد شرایطی بسیار شبیه قرنطینه تمام‌عیار شدند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با اعلام اینکه «فرانسه در مقابل سرعت شیوع ویروس کم آورده است» و «شرایط از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها هم بدتر است»

شروع محدودیت‌ها را اعلام کرد تا از همان تاریخ به بعد مردم برای خروج از خانه مجبور باشند فرمی الکترونیکی پر کنند که شرایطشان را توضیح می‌دهد، ضمن اینکه آنها فقط حق دارند برای رفتن به محل کار، خرید خوراکی، مسائل پزشکی و نوبت دادگاه از خانه خارج شوند. طبیعتا رستوران‌ها و بارها هم بسته هستند. یک‌چهارم نیروهای کار می‌توانند سر کار بروند، اما مدارس و کودکستان‌ها کماکان باز مانده‌اند.

*** برزیل، آزمایشگاه جهانی کرونا
درحالی‌که برزیل به دلیل اینکه خیلی از شرکت‌های تولیدکننده واکسن مشغول انجام تست‌هایشان روی مردم این کشور هستند به آزمایشگاه جهانی کرونا معروف شده و در زمینه آمار کشته‌شده‌ها دومین کشور جهان است، هنوز رنگ قرنطینه و محدودیت‌های جدی را ندیده. رفت‌وآمد در این کشور برقرار است و ازدحام جمعیت در وسایل حمل‌ونقل عمومی کاملا عادی است.

کارکنان هم بسته به تصمیم روسایشان اجازه دارند دورکاری کنند، اما ترافیک خیابان‌ها می‌گوید که تغییر چندانی در خروج مردم از خانه ایجاد نشده است. چندوقت پیش رئیس‌جمهور این کشور در واکنش به اعمال محدودیت از طرف بعضی از مسئولان ایالتی و شهری گفته بود که قرنطینه برزیل را نابود می‌کند و مردم بدون کار و دستمزد می‌میرند. او یک‌بار دیگر هم گفته بود که قرنطینه قتل می‌کند.

*** قرنطینه یعنی برده‌داری!
در آمریکا درحالی‌که کشور روی قله مرگ‌ومیر ناشی از کرونا ایستاده، تعداد مخالفان برقراری قرنطینه بین کله‌گنده‌ها بیشتر از هر کشور توسعه‌یافته دیگری است. ترامپ که بارها اعلام کرده به‌هیچ‌وجه موافق قرنطینه و اعمال محدودیت‌های شدید نیست و چندوقت پیش هم وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد که محدودیت‌های کرونایی بعد از برده‌داری بدترین نوع نقض آزادی‌های فردی در آمریکا بوده است.

فکر می‌کنید او این حرف را بعد از محدودیت سراسری در آمریکا زده؟ نه، چون اصلا بعد از یک دوره کوتاه محدودیت در ماه مارس، آمریکا اصلا محدودیت سراسری نداشته، بلکه فقط بعضی از ایالت‌ها و شهرها به دستور فرمانداران محدودیت داشته‌اند. درحال‌حاضر هم درحالی‌که بعضی روزها بیشتر از هزار نفر در آمریکا به‌خاطر کرونا می‌میرند، چند ایالت مانند ایلینوی، نیویورک، کالیفرنیا، مینه‌سوتا و… از اول نوامبر وارد محدودیت شدند.

در نیویورک کسانی که از بیرون ایالت به آن وارد شوند سه روز به قرنطینه خواهند رفت و روز چهارم از آنها آزمایش گرفته می‌شود، برگزاری تجمع هم ممنوع شده و صاحبان مشاغل باید حداقل یک‌سوم نیروی کارشان را در خانه نگه دارند. مدارس و دانشگاه‌ها هنوز باز هستند و رستوران‌ها باید بر اساس استانداردهای فاصله‌گذاری، مشتری قبول کنند.

*** آمارهای کرونایی
رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی می‌گویند طبق اسنادی که به دستشان رسیده ممکن است تعداد مرگ‌ومیرها در انگلستان به روزانه ۴ هزار نفر هم برسد.

* تعداد بستری‌ها در فرانسه از تعداد بستری‌های ماه آوریل یعنی موج اول کرونا، بیشتر شده و حالا ۱۹هزار نفر در بیمارستان‌های فرانسه بستری هستند. نخست‌وزیر فرانسه می‌گوید که هر ۳۰ ثانیه یک بیمار کرونایی در فرانسه بستری می‌شود و هر سه‌دقیقه یکی از بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه می‌رود. تعداد کل مبتلاهای فرانسوی از مرز ۵۲میلیون نفر هم گذشته است. فرانسه مجموعا ۶۷میلیون نفر جمعیت دارد.

* ستاد عملیات پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در روسیه اعلام کرده که تعداد موارد تاییدشده کرونا در این کشور طی ۲۴ ساعت روز پنجشنبه بیشتر از ۲۱هزار نفر بوده است. بنابراین تا الان یک میلیون و ۸۸۰ هزار و ۵۵۱ نفر در روسیه کرونا گرفته‌اند. درحال‌حاضر ۴۴۱هزار و ۲۰۵نفر در روسیه هنوز بیمار هستند.

* انستیتو رابرت کخ آلمان دیروز اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت ۲۱هزار و ۸۶۶ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۱۵نفر هم در همین مدت‌زمان جانشان را از دست داده‌اند. پیدا شدن موارد ابتلا به کرونا در مدارس آلمان باعث شده که حدود ۳هزار مدرسه از مجموع ۴۰هزار مدرسه آلمانی تعطیل شوند. انستیتو رابرت کخ اعلام کرده که اگر همین روند ابتلای روزانه ۲۰هزار مبتلا ادامه داشته باشد، شش هزار نفر راهی بخش مراقبت‌های ویژه خواهند شد.

* انگلستان با ۵۰هزار فوتی از ابتدا تا الان، رکورددار تعداد مرگ بر اثر کرونا در اروپاست و در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر هم اوضاع بدی دارد.

* اسپانیا هم چهارشنبه به عدد ۴۰هزار فوتی کرونایی از ابتدا تا الان رسید.

* ایتالیا طی هفته گذشته مرز یک میلیون مبتلا به کرونا را رد کرد.

کدخبر: ۳۵۸۷۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر