کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۸۷۹
تاریخ خبر:

ارقام و اعداد موفقیت در غیاب حریف خارجی

روزنامه هفت صبح، علی مزینانی | ‌طی دو سال گذشته با اوج گرفتن محدودیت‌ منابع ارزی، انواع و اقسام محدودیت واردات اعمال شد و انحصار بازار داخلی در اختیار شرکت‌های تولید‌کننده ایرانی قرار گرفت. آیا تولید‌کنندگان ایرانی توانستند از این فرصت برای افزایش سهم بازار خود استفاده کنند یا نه؟ در کدال‌خوانی امروز گزارش مالی شش‌ماهه اول امسال را در زمینه تولید خودرو، لوازم خانگی و لاستیک خودرو برای پاسخ به این سوال بررسی کرده‌ایم.

* یک: ‌گروه صنعتی بارز، تولیدکننده لاستیک بارز در شش‌ماه اول امسال ۳۲۶ هزار حلقه تایر بایاس و ۲ میلیون و ۴۶ هزار حلقه لاستیک رادیال تولید کرده که یعنی نسبت به سال ۹۸، تولید خود را ۲۰ درصد افزایش داده. ولی جالب اینکه سود خالص این شرکت با افزایش ۶۸۰ درصدی به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

* دو: شرکت ایران‌خودرو: واردات خودرو طی دو سال گذشته ممنوع بوده و این فرصت در اختیار ایران‌خودرو بوده که افزایش تولید داشته باشد، اما این شرکت در شش‌ماهه اول ۹۹، ۱۸۸ هزار و ۴۷۲ خودرو تولید کرده که نسبت به همان دوره سال قبل ۲۰ درصد افزایش تولید داشته است و البته برخلاف لاستیک بارز، علاوه‌بر اینکه نتوانسته افزایش تولید متناسب با ممنوعیت واردات داشته باشد، در همین شش‌ماه، ۹ هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان ضرر داشته که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد ضرر بیشتر داشته است.

* سه: شرکت پارس‌خزر: محصولات این برند ایرانی لوازم خانگی داستانش متفاوت است؛ این شرکت ۱۹۱ هزار محصول سرمایشی و گرمایشی در شش‌ماهه اول ۹۹ تولید داشته که نسبت به سال قبل ۸۳ درصد رشد تولید داشته است. تولید غذاسازها هم از ۹۹ هزار عدد به ۱۸۷ هزار عدد رسیده و وسایل پخت‌وپز هم از ۶۹ هزار عدد به ۱۰۱ هزار رسیده است. سود خالص این شرکت هم از ۲۴ میلیارد تومان سال قبل به ۵۶ میلیارد تومان رسیده است؛ هم افزایش تولید و هم افزایش سود در فرصت ممنوعیت واردات لوازم خانگی.

*** نکته آخر اینکه: مالکیت و مدیریت ایران‌خودرو و لاستیک بارز دولتی است و پارس‌خزر خصوصی. تفاوت گویا همین‌جاست که بخش خصوصی از فرصت ممنوعیت واردات برای افزایش تولید بهره می‌برد و مصرف‌کنندگان حداقل با کمبود محصول مواجه نمی‌شوند و خودش هم سود می‌برد، ولی دولتی‌ها، یکی سود بیشتر می‌برد، اما تولید بیشتر نمی‌کند و دیگری نه افزایش تولید دارد و نه سود!

کدخبر: ۳۷۶۸۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر