کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۰۷۷۴
تاریخ خبر:

ارزیابی وضعیت بازیگران برگزیده زن سینمای ایران

روزنامه هفت صبح | بهمن ماه پیش بود که رده‌بندی بازیگران زن سینمای ایران را کامل کردیم. بگذارید یک مروری کنیم ببینیم چه تفاوت‌هایی در این ماه‌ها حاصل شده است. در شاه‌نشین طبقه اول هشت نفر حضور داشتند. بگذارید از انتهای این شاه‌نشین شروع کنیم.
‌مهناز افشار. خواهی نخواهی از این فهرست خارج خواهد شد‌. بازیگر مستعد ایرانی پس از دو سال مهاجرت‌، تصاویر بدون حجاب از خودش با موهای رنگارنگ منتشر کرد و به این ترتیب شانس بازگشت خود به ایران را صفر نشان داد. از سویی همه فیلم‌هایی که او درآنها بازی کرده بود به تدریج اکران شده‌اند. افشار از این طبقه خارج شده است. افشار ۴۴ ساله است.

‌سحردولتشاهی. او در آخرین ادیت این رده بندی به شاه‌نشین راه یافت. کارنامه پرو پیمان او در سال ۱۴۰۰ جایگاه او را در این طبقه محکم کرده است. مدت‌هاست خبری از او نداریم جز تصاویری از کویرگردی‌هایش. فعلا او را در همین جا حفظ می‌کنیم. دولتشاهی ۴۲ ساله است.

‌الناز شاکردوست. در انتظار اکران دو فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار و تی تی ساخته آیدا پناهنده است. در قبل از شروع سال بازی کم نظیرش در تی تی جایزه جشنواره‌ای در مراکش را برایش به ارمغان آورد. طی دو سه ماه گذشته وقتش را به مسافرت‌های تفریحی لوکس گذرانده. به عنوان یکی از پردرآمد‌ترین بازیگران زن سینمای ایران چنین رویکردی قابل انتظار است‌.
او در این فهرست حفظ می‌‌شود و شاید توفیق تی تی و ابلق به هنگام اکران جایگاهش را بهبود هم ببخشند. شاکردوست ۳۷ ساله است.

‌پریناز ایزدیار. او در شاه نشین باقی مانده اما یک پله نزول کرده است. جیران آن طور که پیش بینی می‌شد بازتاب پیدا نکرد‌. یورش نکته سنج‌ها و مچ‌گیرهای فضای مجازی و همین طور برخی نقاط ضعف ماندگار در شیوه بازی ایزدیار به‌خصوص در بیان موجب این نتیجه کمتر از انتظار بود. در جشنواره فجر هم بازی‌اش در فیلم ملاقات خصوصی مورد توجه قرار نگرفت و حتی کاندیدا هم نشد. از طرفی خبرآمد که در فیلم تفریق ساخته مانی حقیقی ،‌کمی پس از شروع فیلمبرداری‌،‌ او جایش را به ترانه علیدوستی داده است‌. حضور موفق و چشم نوازش در برنامه مهمونی از ایرج طهماسب کمی این وضعیت را بهبود بخشید. ایزدیار ۳۷ ساله است‌.

‌ترانه علیدوستی‌. دو سال کم کاری‌اش را به شکلی طوفانی جبران کرده است و به‌خصوص در نقش‌هایی که به نظر می‌رسید در انحصار پریناز ایزدیار بوده‌اند. او پس از چند کش و قوس بالاخره در تفریق فیلم آخر مانی حقیقی ظاهر شد‌. رضایت دیرهنگامش برای بازی در این فیلم موجب شده بود تا کار با ایزدیار کلید بخورد اما بازگشت علیدوستی موجب جدایی با رضایت ایزدیار از این پروژه شد. در نقشی پیچیده و دوگانه و بسیار سخت.

این سومین حضور ترانه علیدوستی در فیلمی از مانی حقیقی بوده است. از طرفی علیدوستی فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی را نیز آماده نمایش دارد. در حالیکه هردو فیلم قبلی روستایی با بازی ایزدیار ساخته شده‌اند(یادمان باشد در شهرزاد هم این دو نفر رقابت سختی در یک چارچوب نمایشی داشتند) علیدوستی در ماجرای بیانیه زنان در اعتراض به آزار جنسی در سینما سکان عمل را در دست گرفته و با رای بالا که نشان از محبوبیتش در میان زنان سینماست به عنوان نفر اول کمیته ۵ نفره انتخاب شده است‌.

او در این میان در فیلم اورکا در نقش یک زن شناگر استقامتی هم بازی کرده و همراه با این فیلم به کالیفرنیا رفت. ترانه که به نظر می‌رسد از مشغله‌های خصوصی دوسه سال اخیر خود خلاصی پیدا کرده‌، ‌همراه پدرش در اکران یک فیلم مستند ظاهر شد و سوژه پرطرفدار عکاس‌ها شد.

هدیه تهرانی. اقبال سرد تماشاگران از فیلم پرهزینه بی‌همه چیز که سرمایه‌گذارانش روی طرفداران هدیه تهرانی حساب ویژه‌ای باز کرده بودند موجب تزلزل و نزول یک پله‌ای هدیه تهرانی در این جدول شد. در واقع طی ده سال گذشته هیچ فیلم تهرانی (بعد از پل چوبی ) با توفیق تجاری مناسبی روبه‌رو نبوده‌اند. در این میان حضور تهرانی در سریال موفق همگناه کمی جایگاه او را بهبود بخشید. با این حال از ابتدای سال او نهضتی را برای جلوگیری از ساخت و ساز پتروشیمی میانکاله شروع کرده است که اتفاقا بازتاب گسترده‌ای هم داشته است.

نیکی کریمی. اکران موفق آتابای با کارگردانی و تهیه‌کنندگی کریمی جایگاه او را به عنوان یک سینماگر و نه الزاما یک بازیگر تحکیم کرده است. او برای اکران موفق آتابای بسیار فعال بود و از هیچ فرصتی در جهت جلب توجه تماشاگران به سمت این فیلم خوب به سادگی نگذشت. او با سماجت و پشتکار بحث حضور این فیلم در اکران‌ها و جشنواره‌های خارجی را نیز پیگیری کرده است. او در نهضت زنان در مقابل آزارگران جنسی هم سردمدار بود اما در نهایت به عضویت کمیته ۵ نفره درنیامد.

نیکی کریمی در جشنواره فجر در فیلم دسته دختران ایفاگر نقش مناقشه برانگیزی هم بود که بسیاری آن را تحسین کردند و گروهی هم سخت به آن تاختند. جالب آنکه او در نقشی بازی کرد که ابتدا قرار بود توسط لیلا حاتمی ایفا شود. شاید همین جایگزینی بود که باعث شد لیلا حاتمی در فیلمی به تهیه کنندگی نیکی کریمی ظاهر شود. فیلمی بانام زمانی در ابدیت که فعلا در مرحله پیش تولید است. روابط نیکی کریمی و لیلا حاتمی همیشه دورادور، سرد و همراه با احترام بوده.

این توصیف برای روابط این دونفر با ضلع سوم یعنی هدیه تهرانی هم صادق بوده است. شکل این روابط به فیلم‌هایی مثل پری‌، ‌لیلا و پارتی برمی‌گردد که خب داستانش طولانی است‌. دو سه سال قبل لیلا و هدیه در یک مراسم در کنار هم ظاهر شدند و برخورد صمیمانه‌ای با یکدیگر داشتند و حالا لیلا در فیلمی به تهیه کنندگی نیکی کریمی هم ظاهر شده است. فقط می‌ماند داستان نیکی و هدیه که باید فرجامش راببینیم. نیکی ۵۰ ساله است‌.

لیلا حاتمی. او هم طی دو سه سال گذشته درگیری‌های فراتر ازسینما متعدد داشته است و شاید همین دلمشغولی‌ها و همین طور مسائل تحصیلی دو فرزندش و تب و تاب‌های زندگی خانوادگی‌اش جای او را در صدر فهرست سست کرده باشد. سلسله شکست‌هایش شگفت‌انگیز هستند.

او نیمه اول دهه نود طوفانی ظاهر شد.با فیلم‌هایی مثل در دنیای تو ساعت چند است ؟‌ من‌، ‌بمب‌،‌ رگ خواب‌،‌ خوک. اما بعد انگار تمرکز و یا وسواس خود را از دست داد. بازی در سریال نهنگ آبی و فیلم‌ها‌ی مرد بدون سایه و ما همه با هم هستیم دوستداران او را شگفت‌زده کرد. او روی اکران فیلم قاتل و وحشی حساب ویژه‌ای باز کرده بود اما این فیلم هم توقیف شد. او از بازی در فیلم دسته دختران هم انصراف داد. بازتاب نه چندان مثبت حضورش در آثار تبلیغاتی یک برند لوازم خانگی ایرانی ماجرا را باز هم پیچیده‌تر کرد.

اما حالا او در حال دورخیز دوباره برای تحکیم جایگاهش است. بازی در فیلم زمانی در ابدیت ساخته مهدی نوروزیان، ‌حضور در فیلم پیرپسر ساخته اکتای براهنی از برنامه‌های آینده او هستند. لیلا به خاطر فیزیک چهره‌اش همچنان می‌تواند حتی در سن ۴۹سالگی بازیگر نقش دختران جوان باشد.

نامزدهای ورود به این قسمت:‌ طناز طباطبایی به خاطر بردن سیمرغ بلورین‌، نگار جواهریان بابت موفقیت نسبی بازی اش در خاتون و مریلا زارعی که بازی باشکوهی در سریال جیران در نقش مهد‌علیا ارائه کرده است.

کدخبر: ۴۵۰۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر