کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۱۶۱
تاریخ خبر:

ارزیابی اولین پانورامای ایرانی بازار خودرو

روزنامه هفت صبح | دیدن ۲۰۷ پانوراما کم‌کم داشت به آرزو بدل می‌شد که ایران‌خودرو همه را با شوک عرضه آن غافلگیر کرد. این هاچ‌بک فرانسوی-ایرانی-برزیلی که سال‌ها از تولیدش می‌گذرد، با داشتن ویژگی سقف شیشه‌ای موسوم به پانوراما، اولین محصول تولید داخل با این ویژگی است. خودرویی که در اولین گام در بازار قیمتی بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیون پیدا کرد اما بعد از مدتی کوتاه روی عدد ۳۱۰ تا ۳۱۵ میلیون تومان به تعادل رسید.

و خب این قیمت ابدا عددی نیست که بازار و مشتریان بتوانند به راحتی با آن کنار بیایند. اینجاست که باید بگوییم وای از قیمت‌های نجومی خودروها و دستی که از جانب علاقه‌مندان دراز می‌شود و به پای تورم نمی‌رسد. ۲۰۷ پانوراما که از سقف پانورامای نسل قبلی پژو ۲۰۸ سود می‌برد، حالا وضعیتی تازه ‌در بازار خودرو رقم زده است. وضعیتی که در ادامه در ۳ نکته بیش از پیش به آن می‌پردازیم.

* یک: ایران‌خودرو برای قبضه این بخش از بازار از هیچ تلاشی فروگذار نیست. این شرکت نه تمایلی به واگذاری سهم بازار خود در این بخش دارد و نه کسی قادر است در این دامنه متنوع خودرویی با این قیمت، خدمات و کیفیت ‌ تحویل مشتریان ایرانی دهد. پیش‌تر ام‌جی۳، کوییک، ام‌وی‌ام ۳۱۵، برلیانس‌های ۲۲۰ و ۳۲۰ در کنار رنو ساندرو و بایک سابرینا از جمله خودروهایی بودند که به صورت مستقیم با ۲۰۷ درگیری داشتند. تحریم و البته استراتژی خاص ایران‌خودرو باعث شد تا جز معدودی از این محصولات در بازار نمانند. الان هم شاید تنها انتخاب آپشنال این رده ۲۰۷ باشد و بس.

* دو: ۲۰۷ که حالا بیش از شش سری تجهیزاتی مختلف دارد، در بازه قیمتی ۲۷۵ تا ۴۰۰ میلیون خرید و فروش می‌شود و با عرضه نسخه اتوماتیک و پانوراما احتمالا این عدد تا ۴۲۵ میلیون تومان هم بالا برود. با این فرض به نظر می‌رسد بازار ارزشی معادل ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برای سقف پانوراما ارزش قائل است و این یعنی نسخه‌های فول اتومات ۲۰۷ پانوراما که قرار است از موتور EC5 سود ببرند، بهایی نزدیک به ۴۲۵ میلیون تومان داشته باشند.

* سه: ۲۰۷ حالا با سقف پانوراما، صفحه نمایش لمسی، دوربین دید عقب، سنسور، سیستم تهویه مطبوع و رینگ اسپورت ۱۵ اینچی خودرویی است که دست کمی از سوپرمینی‌های مشهور بازار اعم از پیکانتو، آی۱۰ و میراژ ندارد و اگر منصف باشیم حتی خودرو بهتر و دینامیک‌تری هم هست. بنابراین باید حرکت تازه ایران‌خودرو را اقدامی مفید در دوره تحریم دانست. اقدامی که اگر برای سایر تولیدات این شرکت از جمله دنا پلاس هم ارائه شود، می‌تواند کیفیت کار خودروسازان ایرانی در مقایسه با تولیدات چینی را بالا ببرد.

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۰۱۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر