کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۵۲۴
تاریخ خبر:

ارزش سهام عدالت چند برابر شده است؟

روزنامه هفت صبح | دولت از روز ۱۰اردیبهشت تا هشتم خردادماه به مالکان سهام عدالت فرصت داد تا در صورتی که به‌دنبال انتخاب روش مدیریت مستقیم هستند و می‌خواهند مالکیت و مدیریت سهام خود را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار خود بگیرند، با ورود به سامانه samanese.ir نسبت به این امر اقدام کنند اما این فرصت با توجه به استقبال مشمولان سهام عدالت برای انتخاب روش مستقیم در ابتدا تا ۱۵خردادماه و در نهایت تا ۲۹خردادماه تمدید شد.

سازوکار مربوط به نحوه معاملات سهام عدالت به دستور رهبر انقلاب، در اختیار شورای‌عالی بورس قرار گرفت که جلسه‌ای در شورای عالی بورس در زمینه تصمیم‌گیری برای معاملات سهام عدالت به‌صورت اضطراری برگزار شد و تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کرد. تصمیمات اتخاذشده در این جلسه مقرر به فروش ۳۰درصد از سهام عدالت شد و به‌دنبال این تصمیم اعلام کردند، افرادی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، از تاریخ ششم خرداد می‌توانند با مراجعه به بانک‌هایی که شماره شبای خود را برای دریافت سود در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند، فرم فروش وکالتی ۳۰درصد از سهام خود را پر کرده و یکی‌دو روز بعد، وجه حاصل از فروش این قسمت از سهام عدالت خود را دریافت کنند.

همچنین در این زمینه اعلام شد، مشمولانی که دارای کد معاملاتی هستند نیازی به مراجعه به بانک‌ها ندارند و می‌توانند از طریق کد بورسی که در اختیار دارند، جهت فروش ۳۰درصد از سهام عدالت خود اقدام کنند که البته سهام عدالت به قیمت بازار همان روز به فروش می‌رسد. پرتفوی سهام عدالت با دارایی ۵۰۰هزار تومان در تاریخ ششم خرداد که نخستین روز از فروش این سهام بود، ارزشی بالغ بر هفت‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان داشت که از همان روز مسئولان حاضر در وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکید بسیاری بر نگهداری سهام داشتند و معتقد بودند که سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت از جمله سهم‌های با ارزش بازار بورس است که هر روز می‌تواند به رشدی بیش از روز گذشته دست پیدا کند.

ارزش پرتفوی سهام عدالت در تاریخ ۱۰خردادماه در مقایسه با ششم خرداد چیزی حدود ۵۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرد و به رقمی بیش از هشت‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید. با توجه به روزهای پررونق بورس هر روز شاهد رونق و افزایش ارزش پرتفوی سهام عدالت بودیم، به‌گونه‌ای که ارزش این سهام از ۱۱ تا ۱۷خردادماه، با یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان افزایش به رقمی حدود ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید. سهام عدالت از ۱۸خردادماه تا ۲۰خرداد بعد از ۱۴روز رشد خیره‌کننده در مسیر ثبات قیمتی قرار گرفت و در محدوده‌های ۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت خورد.

ارزش سهام عدالت بعد از دوروز ثبات قیمت، از ۲۱خرداد تا هفتم تیرماه دوباره وارد فاز صعودی پرشتاب شد و از قیمت ۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان، به نرخ ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرد. ارزش سهام عدالت بعد از حدود دوهفته صعود قیمت، در روزهای هشتم و دهم تیرماه در مسیر نزولی قرار گرفت و تا قیمت ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد.

ارزش سهام عدالت از روز دهم تیرماه در چندروز متوالی به‌دلیل رشد غافلگیرکننده بازار سرمایه در مسیر صعودی پرشتابی قرار گرفت، به‌طوری که در روز ۱۷تیرماه ارزش آن از مرز ۱۶میلیون تومان عبور کرد و به بیش از ۱۶میلیون و ۲۱۳هزار تومان رسید.افزایش ارزش سهام عدالت ۵۰۰هزار تومانی روز گذشته هم ادامه داشت. در این روز کسانی که صاحب سهام ۵۳۲هزار تومانی بودند، ۳۶۵هزار تومان دیگر سود کردند و ارزش کل سهامشان به ۱۶میلیون و ۵۷۸هزار تومان رسید.

سامانه سهام عدالت معمولا به‌طور روزانه و در پایان معاملات بازار به‌روزرسانی می‌شود و مشمولان می‌توانند با مراجعه به این سامانه در آدرس sahamedalat.ir از آخرین ارزش سهام عدالت خود که براساس قیمت‌های پایانی روز تهیه می‌شود، اطلاع کسب کنند. البته کاملا واضح است که تنها کسانی می‌‌توانند به این کار اقدام کنند که روش مالکیت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند.

کدخبر: ۳۳۸۵۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر