کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۵۱۰
تاریخ خبر:

اردوغان هنوز تهدید می‌کند

روزنامه هفت صبح | ترس از بالا گرفتن درگیری‌ها میان ترکیه و سوریه تبدیل به یک دغدغه جدی در خاورمیانه شده است. هفته گذشته بعد از اینکه ترکیه اعلام کرد چند نفر از نظامیانش در عملیات آزادسازی ادلب کشته شده‌اند، به این منطقه حمله کرد که در نتیجه این حملات نیروهای روسی، سوری و تعدادی از سربازان ترکیه کشته شدند.

* یک: حمله ترکیه به سوریه حتی متحدان ترکیه را هم عصبانی کرده است. روسیه که خود در سوریه برای آزادسازی ادلب فعالیت می‌کند، به رئیس‌جمهور ترکیه بابت تصمیم جدیدش تاخته است. «سرگئی لاوروف» در مصاحبه با روزنامه «راسیسکایا گازتا» ارگان دولت روسیه بعد از اقدام ترکیه به حمله پهپادی به پایگاه حمیم روس‌ها، گفت: ترکیه نتوانست برخی از تعهدات کلیدی خود برای حل مسائل پیرامون ادلب سوریه را اجرا کند.

او افزود: اول اینکه باید معارضان مسلح را که با ترکیه همکاری می‌کنند و آماده برای گفت وگو با دولت سوریه در چارچوب روند حل و فصل سیاسی در این کشور هستند از تروریست‌های گروه جبهه النصره که به هیات تحریر‌الشام تغییر نام داده‌اند جدا کند. لاوروف گفت: هر دوی این سازمان‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته‌اند به همین دلیل تروریست‌های جبهه النصره و گروه جدید تشکیل شده از این تروریست‌ها به نام هیات تحریر‌الشام در ادلب نباید حضور داشته باشند.

اوادامه داد: حداکثر موردی که در سال ۲۰۱۹ توانستیم به توافق برسیم آتش بس بود که باید از طرف همه رعایت شود. اما تروریست‌های این دو گروه در محدوده‌هایی که از سوی روسیه و ترکیه در منطقه امن ادلب تعیین شده بود، اعمال تحریک آمیز را متوقف نکردند. حالا «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته که روز شنبه یک هیأت از روسیه به ترکیه می‌آیند تا درباره ادلب گفت‌وگو کنیم.

* دو: روز پنجشنبه نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، درگیری بین ترکیه و دولت سوریه را نگران کننده خواند و گفت اظهارات رهبران روسیه و ترکیه هم در روزهای اخیر نشان‌دهنده شکل‌گیری تفاوت‌های عمیقی بین حامیان طرح کاهش درگیری در ادلب است. پدرسون همچنین مدعی شد گزارش‌هایی مبنی بر گلوله باران شدید به مناطق غیرنظامی غرب حلب و تلفات غیرنظامیان منتشر شده است. گزارش‌هایی هم در مورد هواپیماهای بدون سرنشین مسلح سوریه و روسیه برای حمله به تاسیسات جنوب غربی ادلب وجود دارد.

* سه: نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، روسیه را به نقض آتش بس در سوریه متهم کرد و بدون در نظرگرفتن حق حاکمیت دولت مشروع در دمشق، از حملات ترکیه علیه سوریه حمایت کرد. با این وجود دل ترکیه با آمریکایی‌ها هنوز صاف نشده است و دیروز سخنگوی دولت از آمریکا خواست که از آنکارا باج خواهی نکند. تحویل ندادن اف ۳۵ چیزی است که اردوغان را عصبانی کرده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، تمایل برخی کشورهای غربی را برای «مخالف معتدل» نشان دادن تروریست‌ها، یک معما دانست و گفت ادلب یک استان سوریه است و در آنجا شهروندان سوری گروگان تروریست‌ها شده‌اند. واسیلی نبنزیا شامگاه پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه و ادلب برگزار شد، به اظهارات چهارم فوریه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته بود آمریکا به شدیدترین وجه، آنچه حمله توجیه ناپذیر، مداوم و بی‌رحمانه رژیم اسد، روسیه، ایران و حزب‌الله به مردم ادلب را محکوم می‌کند.

* چهار: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گذشته تهدید کرد در صورتی که دمشق تا پایان ماه جاری میلادی از مواضع آنکارا در ادلب عقب‌نشینی نکند، ترکیه برای حمله نظامی اقدام خواهد کرد. دیروز هم دولت ترکیه قوای کمکی جدید خود را به این منطقه اعزام کرد. خبرگزاری آناتولی‌، نوشت که ١۵۰ خودروی نظامی ارتش ترکیه حامل قوا و تجهیزات با عبور از مرز سوریه به سمت استان ادلب حرکت کرده‌اند.

اعزام این نیروها با عملیات ارتش سوریه برای استقرار در شهر سراقب، در شرق استان ادلب همزمان است. یک مقام امنیتی دولت ترکیه گفته است که نیروهای این کشور در شهر سراقب قادرند به حملات احتمالی ارتش سوریه پاسخ بدهند. با این حال چاووش‌ اوغلو وزیرخارجه ترکیه دیروز در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه اسلواکی، گفت: «ما حملات [ارتش] سوریه [در ادلب] را متوقف می‌کنیم، نه به این دلیل که سربازان ما را هدف قرار دادند، بلکه به این دلیل که در حال تبدیل شدن به تهدید و خطر هستند.»

کدخبر: ۳۰۸۵۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر