کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۵۵۰
تاریخ خبر:

ارث و جنون و متارکه؛ پاسخ به سوالات حقوقی

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌این هفته به یک سوال مطرح شده توسط مخاطبان و دو سوال مطرح شده توسط مخاطبان سایت حقوقی دادراه پاسخ خواهیم داد:
یک: سوال: هفت سال است پدرمان مرحوم شده، اموالش را بین ورثه تقسیم نمی‌کنند، مادرم از اجاره‌های دریافتی مغازه و واحد مسکونی چیزی به ما نمی‌دهد. راهنمایی کنید.

پاسخ: شما می‌توانید با مراجعه به دادگستری درخواست انحصار ورثه داشته باشید و اجاره‌های دریافتی در این هفت سال را هم از مادر خود دریافت کنید.

دو: سوال: همسر بنده چند بار اقدام به خودکشی کرده و آخرین بار سه ماه پیش بود که به‌خاطر یه بگو مگوی خیلی پیش پا افتاده که در آن من گفتم ادامه نده و تمام کن این بحث را، ساعت ۱۱ شب خود را از ارتفاع پایین می‌اندازد و الان هم تحت درمان هست. همه هزینه‌های درمان را هم خودم پرداخت کردم ولی الان منتظرم تا کاملا بهبود پیدا کند و از او جدا بشوم. در ضمن یک دختر ۵ ساله هم دارم. می‌شود راهنمایی کنید که باید چه کنم؟

پاسخ: برای اقدام در این زمینه، ابتدا باید وضعیت همسر خود را مشخص کنید. اگر او صرفا یک بیمار روحی است و این وضعیت مقطعی است؛ در صورتی که بخواهید وی را طلاق بدهید باید حقوق مالی وی اعم از مهریه را پرداخت کنید و فرزندتان نیز تا ۷ سالگی باید نزد مادر باشد و حضانت او به عهده مادر است. اما اگر جنون همسر خود را ثابت کنید می‌توانید حضانت دختر خود را به عهده بگیرید اما باز هم باید مهریه همسر را پرداخت کنید.

سه: سوال: همسرم به مدت چندین روز است که از خانه با فرزندمان خارج شده و به خانه خواهرش رفته. چند بار هم جلسه ریش سفیدان گذاشتیم اما باز نمی‌گردد. چگونه می‌توانم این امر را در دادگاه به اثبات برسانم؟ نیاز به این دارم که با ۱۱۰ تماس بگیرم و برای چندین بار از آن‌ها بخواهم که برای صورتجلسه عدم حضور زوجه در خانه مراجعه کنند؟ یا باید اقدام دیگری انجام دهم. گفتنی است چون بنده کارمند هستم ظاهرا در ساعاتی که من سر کار هستم به منزل رفت‌وآمد می‌کند. همچنین از بنده شکایت کرده که او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌ام که کذب محض است.

پاسخ: برای اثبات عدم حضور همسر خود در منزل باید استشهاد محلی جمع کنید و حضور همسرتان در مواقعی که شما در منزل حضور ندارید؛ نمی‌تواند به معنای زندگی خانوادگی مشترک باشد. در مورد شکایت از ضرب و شتم، در صورتی که ایشان سند پزشکی قانونی یا دست کم استشهادیه داشته باشند؛ ادعایشان در دادگاه قابل اعتناست وگرنه، دادگاه به این ادعا توجهی نخواهد کرد.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۲۰۵۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر