کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۷۸۰
تاریخ خبر:

ارث بردن از پدر و مادر ارتباطی با صمیمیت افراد ندارد

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | امروز در این مطلب به سه سوال ارسالی از مخاطبان پاسخ خواهیم داد.

* یک: سوال: «پدری یک پسر و یک دختر دارد و ۵ سال است که با دخترش رفت و آمد ندارد. اگر بمیرد به دختر ارث می‌رسد؟»
پاسخ مثبت است. ارث بردن از فرد، ارتباطی با میزان تعامل یا صمیمیت میان آن‌ها ندارد و صرف وجود نسب برای ارث بردن کافی است.

* دو: سوال: «باسلام … هستم ازبهشهر. زمینی خریدم به مساحت ۵۸ و نیم متر و برای کل زمین زیربنا و مجوز ساخت گرفتم. الان کنار دیوار پشت ساختمان من کسی دیگر می‌خواهد بنا ایجاد کند. می‌تواند یا نه؟ همچنین فردی قصد دارد در مجاورت خانه من یک کارگاه بسته‌بندی سبزی ایجاد کند. آیا امکان این کار را از نظر حقوقی دارد؟»

اصل بر این است که فرد می‌تواند از ملک خود حداکثر بهره را ببرد مگر اینکه برای همسایه خود ایجاد مزاحمت کند یا قوانین را رعایت نکند. در مورد اول به نظر نمی‌رسد که این کار مصداقی از مزاحمت باشد مگر اینکه طبق قواعد منع سایه اندازی بر ملک همسایه مانع این کار شوید. در این صورت ضروری است که قواعد شهری در شهرتان را مورد بررسی قرار دهید و با مراجعه به اداره حقوقی شهرداری محل سکونت خود می‌توانید از مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوید.

در مورد ایجاد کارگاه بسته‌بندی سبزی به نظر می‌رسد که موضوع مصداقی از فعالیت تجاری و صنعتی در منطقه مسکونی باشد که قانونی نیست. با این حال باز هم ممکن است این کار مصداقی از کار خانگی باشد. در این صورت هم نیاز به استعلام از شهرداری محل سکونت وجود دارد.

* سه: سوال: «سلام. جواب مرا ندادید که حکم قانون درباره امضای سفته توسط افراد زیر ۱۸ سال چیست؟»
طبق قانون مدنی فردی که از سن بلوغ عبور کرده باشد یعنی پسری که از ۱۵ سال قمری و دختری که از ۹ سال قمری عبور کرده باشد را نمی‌توان به عدم رشد یا جنون محجور کرد اما رویه کلی دادگاه‌ها این است که سن ۱۸ سال را به عنوان سن رشد بپذیرند.

در موردی که گفتید باید دید که سن فرد چقدر است. اگر قبل از سن بلوغ بوده که قطعا امضای آن سفته، اعتباری ندارد اما تشخیص موضوع بعد از سن بلوغ با قاضی است هر چند که رویه کلی این است که اساسا معاملات زیر ۱۸ سال به خصوص اگر به شدت به زیان آن‌ها باشد معتبر ندانند.

کدخبر: ۲۷۴۷۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر