کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۵۲۹
تاریخ خبر:

ارث برادر‌ ناتنی، مسئول خرابی‌ آیفون آپارتمان و...

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | پاسخ به چهار سوال حقوقی. این هفته به یک سوال ارسال شده توسط شما مخاطبان محترم روزنامه هفت صبح و سه سوال مطرح شده توسط مخاطبان سایت حقوقی دادراه پاسخ خواهیم داد:

یک: سلام. پسری مجرد است و فوت می‌کند و مادرش در قید حیات است و دارای چند برادر و خواهر نیز هست، یک برادر ناتنی که از مادر یکی، ولی از پدر ناتنی هستند نیز دارد، حال سوال این است که آیا از اموال این متوفی به برادر ناتنی ارث می‌رسد؟ در چه حالتی و چه مقدار از ارث؟

پاسخ: از آنجایی‌که متوفی، مادر دارد، ارثی به برادر و خواهر او اعم از تنی یا ناتنی تعلق نمی‌گیرد. به عبارت فقهی و حقوقی: خواهر و برادر در طبقه دوم ارث قرار دارند و مادامی‌که از طبقه اول (والدین و فرزندان میت) کسی موجود باشد، طبقه دوم ارث نخواهند برد.

دو: من سال ۹۷ از فردی ۴۰۰ هزار تومان قرض کردم. ۱۵۰ هزار تومان را پرداخت کردم. الباقی ۲۵۰ هزار تومان را تا الان پرداخت نکردم. الان می‌خواهم ۲۵۰ هزار تومان را پرداخت کنم می‌گوید تاخیر و تورم را حساب کن و بعد مبلغ را بریز. می‌خواستم بدانم چقدر باید تاخیر و تورم پرداخت کنم؟

پاسخ: مرجع رسمی پاسخ به چنین سوالی، اجرای احکام دادگاه‌ها هستند ولی بر‌اساس شاخص‌های اعلامی بانک مرکزی در حال حاضر باید حدود ۵۵۰ هزار تومان به این فرد پرداخت کنید که ۲۵۰ هزار تومان اصل پول و ۳۰۰ هزار تومان خسارت تاخیر تادیه است.

سه: مالک یک واحد از یک ساختمان ۸ واحدی هستم. آیفون واحد بنده هیچ مشکلی ندارد و سالم است اما برخی واحدها دچار مشکل شدند. سایر واحدها تصمیم به تعویض آیفون‌ها دارند. ساختمان هم ۱۲ سال ساخت است. آیا بنده می‌توانم مخالفت کنم؟

پاسخ: در صورتی‌که طبق نظر کارشناس، آیفون مشکل داشته باشد و به‌طور مثال مشکل ارتباطی به سیم‌کشی ساختمان نداشته باشد، هزینه تعویض آیفون با همه مالکین است.

چهار: شوهر من به هیچ‌وجه راضی به طلاق نمی‌شود؛ حتی با بخشیدن مهریه. من باید چه کنم؟ ۴ سال است که منزل پدرم هستم. آیا دادگاه درخواست طلاق من را قبول می‌کند؟

پاسخ: در صورتی‌که برای دادگاه عذر موجه عرفی داشته باشید که به‌صورت جداگانه زندگی می‌کنید (مثل اینکه از شوهرتان بیزار هستید یا او شما را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد) با استناد به قاعده عسر و حرج و البته با صرف‌نظر از حقوق مالی، احتمالا خواهید توانست دادگاه را به صدور حکم طلاق مجاب کنید.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۲۵۵۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر