کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۹۶۲۷
تاریخ خبر:

ارتش کلنل اردوغان(!) به‌مناطق کردنشین سوریه و عراق حمله کرد

روزنامه هفت صبح| یک هفته پس از بمب‌گذاری در استانبول و حدود ساعت 1 بامداد روز یکشنبه، ارتش ترکیه با 50 جنگنده و 20 هواپیمای بدون سرنشین چندین منطقه‌ اقلیم (کردستان عراق) و روژآوا (کردستان سوریه) را بمباران کرد. حملات از ساعت 1 شب با حمله به کوبانی در مرز ترکیه آغاز شد. کوبانی همان جایی بود که بمب‌گذار استانبول از آنجا آمده بود. بعد از آن مقرهای نیروهای دموکراتیک سوریه یا قسد در شمال حلب مورد حمله قرار گرفت.

همزمان گفته شد که به مناطقی از کردستان عراق نیز حمله شده است ولی وسعت این حملات به‌شدت اندک بود. ترکیه طی این حملات در اقلیم کردستان، کوه‌های قندیل و سوسیان را بمباران کرد. تقریبا تمام این مناطق که مورد هدف قرار گرفتند روی مدار 36 یا 37 درجه عرض جغرافیایی قرار دارند.

وزارت دفاع ترکیه بعد از حدود دو ساعت مسئولیت این حملات را به‌عهده گرفته و گفته «زمان انتقام فرا رسیده» و نام این عملیات را «پنجه شمشیر» گذاشته است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات هوایی در شمال عراق و سوریه که از این مناطق به‌عنوان پایگاهی برای حملات تروریستی به کشورمان استفاده می‌شود، انجام شد.» هلوسی آکار، وزیر دفاع ترکیه در همین رابطه گفت: «پناهگاه‌ها، سنگرها، غارها، تونل‌ها و انبارهای تروریست‌ها به‌طور موفقیت‌آمیزی تخریب شدند.»

مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای سوریه‌ دموکراتیک اما در توئیتی در مورد این حملات نوشت: «این حمله به نفع هیچ‌کس نیست و ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هر فاجعه‌ای انجام می‌دهیم، اما اگر جنگی رخ دهد، به زیان همه خواهد بود.» سخنگوی کردهای سوریه هم در مقابل سخنان وزیر دفاع ترکیه گفت: «ترکیه دو روستای پرجمعیت که بسیاری از آوارگان درگیری‌های منطقه در آن ساکن هستند، هدف قرار گرفته است.»

دستگاه مبارزه با تروریسم منطقه کردستان عراق اعلام کرد ترکیه از صبح یکشنبه 25 حمله هوایی علیه مناطقی در شمال عراق و سوریه انجام داده و طی آن، 32 عضو YPG (یگان‌های مدافع خلق) و پ.ک.ک (گروه تروریستی) کشته شدند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم که مرکز آن در لندن است، اعلام کرد که در حملات هوایی ترکیه در روژآوا و شمال سوریه، ۹ عضو نیروهای سوریه‌ دموکراتیک و 6 سرباز سوری کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند که حال تعدادی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

وزارت دفاع ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای درباره روند اجرای عملیات هوایی پنجه‌‌شمشیر علیه گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق و سوریه، اعلام کرد: عملیات هوایی پنجه‌شمشیر در مناطق قندیل، آسوس و خارکوک در شمال عراق و عرب‌پیناری، تل رفعت، جزیره و دریک در شمال سوریه با موفقیت اجرا شد. این وزارتخانه تاکید کرده است: طی این عملیات هوایی، 89 هدف مختلف از جمله مخفیگاه‌ها، غارها، انبارها و مراکز به‌اصطلاح فرماندهی تروریست‌ها منهدم شده و شمار زیادی تروریست نیز از پای درآمدند.

در این اطلاعیه تصریح شده است: برخی از سرکردگان گروه تروریستی نیز در میان تروریست‌های از پای درآمده قرار دارند. در این عملیات از مهمات بومی استفاده شد و هواپیماها پس از اجرای عملیات در امنیت کامل در پایگاه‌های مربوطه فرود آمدند. وزارت دفاع ترکیه همچنین بر ادامه عملیات‌های مبارزه با تروریسم تا نابودی کامل تروریست‌ها تاکید کرده است.

فخرالدین آلتون، رئيس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه در حساب توئیتر خود با اشاره به آغاز عملیات پنجه‌شمشیر اعلام کرد که به پاکسازی تروریست‌ها در منشا آن که به‌دنبال بی‌ثبات کردن کشورمان هستند ادامه خواهیم داد. وی افزود که با عملیات فوق که از شب گذشته آغاز شده، اهداف تروریست‌ها با موفقیت منهدم می‌شود. مقامات ترکیه گروه شبه‌نظامی پ.ک.ک را که ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند، عامل این بمب‌گذاری دانستند.

با این حال، پ.‌ک.‌ک مدعی شد که «مستقیماً غیرنظامیان را هدف قرار نخواهد داد» و مسئولیت آن را رد کرد. این گروه تروریستی در کنار گروه‌های تروریستی کرد دهه‌هاست که برای آنچه خودمختاری در جنوب شرق ترکیه می‌گویند؛ مبارزه کرده‌اند. در سال‌های اخیر، ترکیه، شماری عملیات‌های برون‌مرزی را با هدف جلوگیری از حملات در داخل قلمروی ترکیه انجام داده است. (کردستان 24، آناتولی و فارس)

کدخبر: ۴۸۹۶۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر