کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۱۳۷
تاریخ خبر:

رابطه رییس‌جمهور آینده آمریکا با اسرائیلی‌ها چطور است؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | کارنامه سیاسی بایدن هم به عنوان سناتور، هم به عنوان معاون رئیس‌جمهور مملو از چالش‌ها در منطقه‌ پرآشوب و متلاطم خاورمیانه است. بخش عمده‌ای از این آشوب به طور مستقیم نتیجه سیاست‌های سلطه‌گری و ماجراجویی‌های نظامی آمریکاست و باید گفت در دهه‌های گذشته بایدن روی تمام این سیاست‌ها تاثیر مستقیم داشته است.

به همین دلیل مخالفان بایدن اظهارنظرها و تصمیمات گذشته او را روبه‌رویش گرفته و او را به باد انتقاد می‌گیرند.بایدن یکی از حامیان اصلی رژیم اسرائیل در طول عمر فعالیت سیاسی خود بوده است، به طوری که در سفرش به تل‌آویو در کسوت معاون رئیس‌جمهور آمریکا با لبی خندان و حالتی سرخوشانه خود را با افتخار یک «صهیونیست» خواند.

بعدها حامیان او به طرق مختلف سعی در ماست‌مالی کردن این حرف بایدن داشتند و آن را به حساب مستی یا جوگیری پیرمرد گذاشتند! همچنین بایدن اولین فردی‌ست که به سازمان امنیت اسرائیل لقب «گارد آهنین» را برای ستایش از کارآمدی این سازمان اطلاق کرد و این اتفاق درست در زمانی افتاد که او وظیفه داشت میانجی اسرائیل و فلسطین برای دستیابی به صلح باشد و قرار بود رژیم اسرائیل را زیر فشار بگذارد.

او درباره رویکرد آینده دولتش نسبت به اسرائیل گفت طرح دو مرحله‌ای صلح بین فلسطین و اسرائیل که باراک اوباما پیشنهاد داده بود را دوباره به جریان می‌اندازد تا از طرح یک‌جانبه و خنده‌دار ترامپ خلاص شوند ولی از جابه‌جایی سفارت به بیت‌المقدس توسط ترامپ استقبال کرده و گفته ما آنجا می‌مانیم. همچنین بایدن از دولت‌های عرب، بالاخص رژیم سعودی خواسته است که روابط‌شان با اسرائیل را بهتر و بهتر بکنند تا اسرائیل بتواند روی ماجراجویی‌ها و تحرکات نظامی ایران در منطقه تمرکز و بتواند به بهترین نحو از خود در برابر این تهدید دفاع کند.

بایدن معتقد است خروج ترامپ از برجام و سیاست فشار حداکثری بر ایران سبب شده ایران دوباره به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش برود و از این رو سایه خطر بیشتر بر سر رژیم اسرائیل باشد، به همین دلیل بایدن تعهد داده که به منظور حفظ آرامش اسرائیل بلافاصله به برجام که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازمی‌دارد بازخواهد گشت.

بایدن که به غیر از تصمیمش برای بازگشت به برجام خوشایند رژیم اسرائیل است حالا به دلیل این کرنش‌ها و نرمش‌ها در برابر رژیم اسرائیل با چالش جذب رای طرفداران سندرز روبه‌روست که نه تنها هیچ دل خوشی از اسرائیل ندارند بلکه آن را یک رژیم تروریست می‌خوانند که شایسته بدترین تنبیه‌هاست.

در حال حاضر کمپین بایدن به اعضای کمیته سیاست خارجی کمپین سندرز دعوتنامه‌ای برای حضور در کمپینش داده است. باید دید با حضور اعضای کمپین سندرز تغییری در نگرش نامزدی که افتخار می‌کند صهیونیست است ایجاد می‌شود یا خیر.

کدخبر: ۳۲۲۱۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر