کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۱۷۲
تاریخ خبر:

آیا مصطفی ادیب می‌تواند لبنان را نجات دهد؟

روزنامه هفت صبح |یک: حسن دیاب نیامده رفتنی شد و «مصطفی ادیب» سیاستمدار جوان لبنانی با حمایت طرف‌های سیاسی مامور تشکیل کابینه جدید شد. مدتی قبل حسن دیاب پس از آنکه فشارها بر دولت به خاطر انفجار بیروت زیاد شد، از کار خود استعفا داده بود. این چهره تکنوکرات که کابینه‌ای شامل گروه‌های سیاسی مختلف داشت، نتوانست مدت زیادی عمر کند و قربانی اختلافات داخلی در بیروت شد.

* دو: ادیب ۴۸سال دارد و از سال ۲۰۱۳ تاکنون سفیر لبنان در آلمان فدرال بوده. او در رشته‌های علوم سیاسی و حقوق دکترا دارد و تحصیلاتش را در لبنان و فرانسه به پایان برده است. او در سال ۲۰۰۰ تدریس در دانشکده نظامی بیروت را آغاز کرد و به‌عنوان استادیار در دانشگاه‌های لبنان مشغول به کار شد.

رئیس جمعیت حقوق بین‌الملل و انجمن علوم سیاسی لبنان و عضو جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فرانسه و انجمن عربی علوم سیاسی و جمعیت بین‌المللی قانون اساسی و مرکز دیده‌بان برای صلح پایدار داخلی از دیگر سوابق نامزد تشکیل کابینه جدید لبنان است. او مشاور نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق لبنان در سال ۲۰۰۰ بود تا اینکه در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۳، به‌عنوان سفیر لبنان در آلمان تعیین شد. ادیب بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، زمانی که میقاتی به نخست وزیری رسید در کمیته ویژه، مأمور تدوین قانون جدید انتخابات لبنان شد. ادیب متأهل و دارای پنج فرزند است.

* سه: او چندان چهره شناخته شده‌ای ندارد و برخی معتقدند فاقد شرایط رهبری در وضعیت فعلی لبنان است. اما از سوی دیگر او فردی است که توانسته نظر همه طرف‌های لبنانی را به خود جلب کند و معمولا چنین اتفاقی به آسانی رخ نمی‌دهد.

* چهار: گروهی از نخست‌وزیران پیشین لبنان ازجمله سعد حریری، رهبر «جریان مستقبل» که حزبی با اکثریت مسلمانان سنی است، پس از بررسی چند نامزد روز یکشنبه اعلام کردند از مصطفی ادیب پشتیبانی می‌کنند. در لبنان نمایندگان پارلمان باید تصمیم بگیرند که چه کسی را به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی کنند و سپس رئیس‌جمهوری باید از نخست‌وزیر مورد حمایت اعضای پارلمان بخواهد دولت تشکیل دهد، روندی که ماه‌ها طول می‌کشد.

پس از اینکه سعد الحریری رسماً از نامزدهای مورد توافق کنار گذاشته شد و خودش هم اعلام کرد که نامزد نخست وزیر نخواهد شد، او و تعدادی از نخست وزیران قبلی این کشور به‌منظور بررسی فهرست نامزدهای نخست وزیری با یکدیگر دیدار کردند. پس از رایزنی‌ها، نجیب میقاتی، فؤاد السنیوره، سعد الحریری و تمام سلام، رؤسای دولت‌های قبل لبنان بر سر انتخاب مصطفی ادیب به‌عنوان نخست وزیر جدید لبنان توافق کردند.

* پنج: مقامات رسمی بلندپایه لبنان گفته ‌بودند امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه رهبران لبنان را ۴۸ ساعت قبل از به نتیجه رسیدن نهایی توافق بر سر نخست‌وزیر تحت فشار قرار داده است. هفته گذشته رهبران لبنان بر سر انتخاب نخست‌وزیر به بن‌بست رسیده بودند. یک مقام نزدیک به دو گروه حزب‌الله و جنبش امل که در پارلمان حضور دارند گفته است که این دو گروه از نامزدی مصطفی ادیب حمایت خواهند کرد. حزب جنبش میهنی آزاد لبنان که توسط میشل عون بنیان گذاشته شده است نیز اعلام کرد که از نامزدی ادیب پشتیبانی می‌کند.

* شش: به نظر می رسد که انتخاب مصطفی ادیب ابتکار ماکرون است. او اصرار داشت که هر چه زودتر لبنان به ثباتی نسبی رسیده تا بتواند از پس بحران موجود بر بیاید. در عین حال دولت‌های غربی که حاضر به کمک مالی به لبنان و سرمایه‌گذاری در این کشور بودند، نمی‌خواستند با دولت پیشین این کشور همکاری کنند.

انتخاب ادیب برخلاف انتخاب‌های قبلی در لبنان سریع انجام شد و برخی معتقدند اگر پادرمیانی ماکرون نبود، رسیدن به چنین نتیجه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسید. به نظر می‌رسد این چهره غیر سیاسی بتواند اجماعی نسبی ایجاد کند. اما در مورد عملی شدن سیاست‌هایی که لبنان در وضعیت فعلی به آن نیاز دارد تنها در صورتی می‌تواند موفق باشد که کابینه‌ای قوی و کارآمد بسازد و این امر مستلزم توافق‌های بعدی میان احزاب و گروه‌های لبنانی است.

کدخبر: ۳۴۷۱۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر