کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۰۵۴
تاریخ خبر:

ادعای مرگ شش بیمار بر‌اثر داروی تقلبی کرونا

‌فرمانده انتظامی غرب استان تهران روز گذشته از مرگ شش نفر بر اثر مصرف داروی تقلبی کرونا خبر داد؛ داروهایی که هر کدام به قیمت۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان از سوی یک شبکه کلاهبرداری خرید و فروش می‌شدند و به دست خریداران در شهرهای مختلفی می‌رسیدند. با وجود انتشار این خبر در پایگاه خبری پلیس، کمی بعد فرمانده انتظامی غرب استان تهران در گفت‌وگوی خبری با تکذیب این موضوع گفت که ارتباط مرگ آنها به این دارو را باید پزشکی‌قانونی و مسئولان پزشکی بررسی کند.

سردار محسن خانچرلی با حضور در یک برنامه تلویزیونی دراین باره اظهار کرد: «ما اطلاعاتی نداریم که آیا این افراد به علت مصرف این دارو جان خود را از دست داده‌اند یا نه؟ شاید این دارو اثربخشی لازم را نداشته که جان خود را از دست دادند. این موضوع را باید پزشکی قانونی و مسئولان پزشکی بررسی کنند.»

پس از این گفت‌وگوی خبری هم پایگاه خبری پلیس نیز متن خبر منتشر شده را تغییر داد. در خبر اولیه به مرگ شش نفر براثر مصرف این داروی تقلبی اشاره شده بود اما در خبر ویرایش شده آمده بود: شش نفر به عنوان شاکی، مدعی فوت اقوامشان براثر مصرف این داروی تقلبی به پلیس مراجعه و شکایت کردند که موضوع در دست بررسی است.

به گفته پلیس، متهمان تعداد ۵۲ آمپول با نام تجاری «رمدسیویر» فروخته و مبلغی بالغ بر ۲۳میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به این بهانه کلاهبرداری کرده‌اند. این اتفاق به دنبال مراجعه یکی از شهروندان به کلانتری اندیشه و شکایت از اینکه پدر او به ویروس کرونا مبتلا بوده و افرادی با فروش چهار عدد آمپول تقلبی کرونا او را فریب داده‌اند، شروع شد.

بازپرس شعبه ۶ دادسرای شهریار در گفت‌وگوی خبری درباره این پرونده اضافه کرد:«در استعلام از اداره بهداشت، تقلبی بودن این داروها محرز و مشخص شد که هیچگونه ارزش درمانی ندارد. این کلاهبرداران از طریق تبلیغ در فضای مجازی با تشکیل یک باند، خانواده‌هایی را که بیماران آنها در وضعیت وخیم قرار داشتند پیدا کرده و با سوءاستفاده از وضعیت آنها عنوان می‌کردند که دارو را موجود دارند.

متقاضیان هم به دلیل استیصال مجبور به پرداخت مبالغ سنگینی می‌شوند. این مقام قضایی با بیان اینکه ۱۳، ۱۴ شاکی در این پرونده وجود دارد که مبالغ سنگین ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون بابت دریافت این دارو پرداخت کردند، از بازداشت شش متهم در این پرونده خبر داد و گفت: « یک نفر در این پرونده فوت کرده که هنوز معلوم نیست علت فوت تزریق این دارو بوده باشد یا خیر البته ۱۲، ۱۳ نفر نیز اقدام به مصرف این دارو کرده‌اند.»

این در حالی است که بر اساس پایگاه خبری پلیس، شش نفر به عنوان شاکی، مدعی فوت اقوامشان بر اثر مصرف این داروی تقلبی به پلیس مراجعه و شکایت کردند.امیرنژاد، مدیر اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران درباره این ابهام‌ها توضیح می‌دهد: «خبر اول به اشتباه نقل شد چراکه هنوز مشخص نیست که مرگ این شش نفر به دلیل داروی تقلبی کرونا بوده است یا نه.امروز گزارش پزشکی قانونی را مطالعه و اعلام می‌کنیم که دلیل مرگ این افراد چه بوده است.»

او همچنین درباره تفاوت آمار دادسرای شهریار با فرماندهی غرب تهران توضیح می‌دهد که ممکن است آمار بازپرس دادسرای شهریار فقط مربوط به این شهر باشد اما تعداد کل فوت شده‌های این پرونده در کل استان تهران شش نفر است.

*** دکان داروهای تقلبی کرونا
این اولین‌بار نیست که شکایتی درباره فروش داروی تقلبی کرونا به ثبت می‌رسد. شاید یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فروش داروی تقلبی این بیماری را بتوان پرونده آمل دانست که سرانجام به شکایت از دو پزشک منجر شد. این داروی تقلبی با تریبون رسانه‌های محلی، بازار و همچنین سیستم درمانی را هم تاحدی به صورت موقت آشفته کرد.

آن زمان این رسانه محلی گزارش داد که این شربت روی ۲۹۳ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ آزمایش شد و تمامی آنها نه تنها به سرعت بهبود یافتند بلکه میزان مرگ و میر هم در میان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) آمل، محل آزمایش شربت، به صفر رسید. با این حال کمی بعد مشخص شد که این دارو که با قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان فروخته شده صرفا یک طرح تحقیقاتی بوده است.

*** نکته
* به گفته پلیس، متهمان تعداد ۵۲ آمپول با نام تجاری «رمدسیویر» فروخته و مبلغی بالغ بر ۲۳میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به این بهانه کلاهبرداری کرده‌اند. این اتفاق به دنبال مراجعه یکی از شهروندان به کلانتری اندیشه و شکایت از اینکه پدر او به ویروس کرونا مبتلا بوده و افرادی با فروش چهار عدد آمپول تقلبی کرونا او را فریب داده‌اند، شروع شد

* این کلاهبرداران از طریق تبلیغ در فضای مجازی با تشکیل یک باند، خانواده‌هایی را که بیماران آنها در وضعیت وخیم قرار داشتند پیدا کرده و با سوءاستفاده از وضعیت آنها عنوان می‌کردند که دارو را موجود دارند. متقاضیان هم به دلیل استیصال مجبور به پرداخت مبالغ سنگینی می‌شوند

کدخبر: ۳۴۹۰۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر