کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۳۵۳
تاریخ خبر:

ادعای عجیب در پرونده ‌قتل بابک خرم‌دین

روزنامه هفت صبح، ‌سارا غضنفری | پرونده قتل بابک خرم‌دین، ۴۷ ساله مستندساز و کارگردان سینما به دست پدر و مادرش
(علی‌اکبر خرم‌دین و ایران موسوی‌ثانی) در روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه مثل بمب در رسانه‌ها منفجر شد. پیدا شدن جسد مثله شده بابک از یکسو ناراحت‌کننده و دردناک بود و از سوی دیگر اعتراف پدر و مادرش به قتل او ماجرا را دردناک‌تر نیز می‌کرد. تا اینکه حدود سه روز بعد اکبر و ایران به قتل آرزو دختر بزرگ خانواده و فرامرز دامادشان (پسر خواهر اکبر) به سبک و شیوه قتل بابک نیز اعتراف کردند.

حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون این پرونده به‌وجود آمد، از حال روحی ایران گرفته و مستبد بودن اکبر خرم‌دین، از سکوت‌ها و ناراحتی بابک، ماجرای اختلاف آرزو و خانواده‌اش، قصه جنجالی و ادعای تجاوز و این اواخر نیز موضوع رضایت دادن خانواده خواهر اکبر خرم‌دین و گذشتن‌شان از قصاص حاشیه‌های بسیاری به‌وجود آورد. به دلیل شبهات به‌وجود آمده در پرونده،‌ «هفت‌صبح» به سراغ حسن امیدوار، وکیل تسخیری اکبر خرم‌دین رفته‌ تا به برخی از این ابهامات از دید حقوقی و اطلاعاتی که راجع به پرونده دارد، پاسخ دهد.

در ابتدا بفرمائید شما وکیل هر دو نفر (اکبر و ایران در واقع زوج خرم‌دین) هستید؟
خیر. بنده صرفا وکیل علی‌اکبر خرم‌دین هستم.

کمی راجع به روند پرونده توضیح بدهید، در چه مرحله‌ای قرار دارد و زمان ارسال پرونده به دادگاه مشخص است؟
پرونده در حال تکمیل تحقیقات در شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۷ تهران است. زمان ارسال پرونده به دادگاه به‌طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به کامل بودن پرونده از لحاظ تحقیقات با وصول نظریه کمیسیون سه نفره پزشکی قانونی راجع به قوه تمییز و ادراک موکل، پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه صالح ارجاع خواهد شد.

آیا زوج خرم‌دین از عمل رخ داده؛ قتل سه نفر (دو فرزند و دامادشان) ابراز ندامت کرده‌اند؟
خیر؛ تاکنون اظهار ندامتی از سوی آنها صورت نگرفته است.

مسئله محجوریت درباره ایران، به چه شکل است و چه تاثیری در روند پرونده خواهد داشت؟
به هیچ‌وجه بحث مجنون بودن خانم ایران موسوی‌ثانی مطرح نبوده و صرفا بازپرس شعبه در جهت تکمیل تحقیقات، متهمه را به پزشکی قانونی ارجاع دادند که پزشکی قانونی طی نظریه خود اعلام کرد که ایران موسوی‌ثانی در زمان ارتکاب جرم دارای قوه تمییز ادراک بوده و در نتیجه مجنون نبوده است.

مسئله درخواست آزادی با وثیقه از سوی اکبر خرم‌دین صحت دارد؟
بله. بنده با توجه به سن موکل و بیماری‌های متعددی که دارند به‌خصوص احتمال سرطان و همچنین رضایت بعضی از اولیای دم مقتول فرامرز یعقوبی (پسر خواهر اکبر و شوهر آرزو) درخواست تبدیل قرار تامین را کردم که دادگاه کیفری یک استان تهران با درخواست بنده موافقت نکرد و اعتراض اینجانب را نسبت به ابقا قرار بازداشت موقت رد کردند.

آیا ادعای داستان تجاوز به آرزو توسط پدر صحیح است؟ اثبات شده؟ و مسئله صدای ضبط شده ایران از زندان چه بوده؟ آیا بعدا این موضوع را ایشان تکذیب کردند؟
این ماجرا صرفاً یک ادعای واهی بود که توسط موکلم و بنده صراحتا رد و تکذیب شد و متعاقبا توسط خانم ایران موسوی‌ثانی نیز این ادعای واهی رد و تکذیب شد.

با توجه به حواشی به‌وجود آمده پیرامون گذشتن از قصاص، از خانواده داماد خرم‌دین کسی رضایت داده است؟
بله خانواده مقتول فرامرز یعقوبی رضایت داده‌اند. صرفا مادر مقتول به لحاظ اینکه در وضعیت جسمانی و روانی با ثباتی قرار ندارد و بازپرس در جهت احراز سلامت عقلی وی در این خصوص از پزشکی قانونی استعلام کرده که پرونده منتظر نظریه پزشکی قانونی بابت قوه تمییز و ادراک مادر مقتول فرامرز یعقوبی است.

ایران (همسر اکبر خرم‌دین) در این پرونده نقش مباشرت و معاونت داشته؟ آیا اثبات شده؟ درخواست عدم قصاص برای او هم داده شده یا خیر؟
پرونده خانم ایران موسوی‌ثانی به اتهام معاونت در قتل عمدی در مرحله دادسرا در حال رسیدگی است، بنابراین مشمول مجازات قصاص نخواهد شد.

درباره ابتلای به کرونا و داشتن بیماری سرطان اکبر خرم‌دین کمی اطلاعات بدهید؟
موکل بنده با توجه به سن بالا و همچنین سابقه شیمیایی شدن که در زمان دفاع مقدس صورت گرفته، دارای بیماری‌های متعدد ازجمله آلزایمر، فشار خون بالا، جراحی پروستات و به احتمال زیاد مواجهه با سرطان است.

از وضعیت خواهر و برادر به جا مانده کمی توضیح دهید. حال روحی آنها به چه صورت است؟ همچنین آیا تا به حال این خواهر و برادر به مرگ‌های رخ داده در خانواده‌شان شک کرده بودند؟ صحت دارد که بابک خرم‌دین این ماجرا را متوجه شده بوده؟
مشخص است که برادر و خواهر مقتول بابک خرم‌دین با توجه به فشار روانی که از سمت جامعه و رسانه‌ها متحمل می‌شوند از لحاظ روحی و روانی در وضعیت بدی به‌سر می‌برند از یک طرف برادر و خواهر خود را از دست داده‌اند از طرف دیگر پدر و مادر مسن خود را در حبس می‌بینند.
در خصوص اطلاع برادر و خواهر از قتل‌ها یکسری ادعا مطرح شده بود که صرفا بابک خرم‌دین از قتل آرزو اطلاع داشته است که این ادعا از طرف موکلم رد شده است.

آیا آرزو در قتل شوهرش نقش داشته است؟
در مورد نقش آرزو در قتل همسر خود باید تاکید کنم به دلیل اختلافات زیادی که آرزو دختر بزرگ خانواده با همسر خود یعنی پسر خواهر اکبر خرم‌دین داشته و اذیت و آزارهایی که از سمت همسر خود می‌دیده، نقشه قتل او را با پدرش برنامه‌ریزی می‌کند که در نهایت با همکاری پدر و مادر خود فرامرز یعقوبی را به قتل می‌رسانند.

کدخبر: ۴۱۵۳۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر