کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۶۶۵
تاریخ خبر:

ادامه موج انتصابات امام صادقی‌ها در فاطمی و بابایی‌ و مهستان

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | همانطور که پیش‌بینی می‌شد موج انتصابات امام صادقی‌ها در دولت ابراهیم رئیسی ادامه دارد. به شکلی که دیروز عینا سناریویی مشترک در دو وزارتخانه مختلف تکرار شد. در وزارت اقتصاد با حکم سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، حسین قربانزاده به عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر منصوب شد. در وزارت کار هم حجت عبدالملکی برای محمد اسکندری به عنوان رئیس سازمان بازنشستگی کشور حکم صادر کرد.

بنابراین دو وزیری که خودشان فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق هستند یعنی خاندوزی و عبدالملکی، برای دو هم‌دانشگاهی‌ خود اسکندری و قربان‌زاده حکم زدند. به این ترتیب نفر اول باید کار خود را در ساختمان خیابان فاطمی شروع کند و نفر دوم هم به ساختمان سازمان خصوصی‌سازی در خیابان مهستان شهرک غرب برود. از طرفی در اتوبان شهید بابایی هم مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه عالی دفاع برگزار شد و احمد وحیدی وزیر کشور فعلی جای خود را به سردار احمدی مقدم داد که چند سال به طور کلی از فضای سیاسی ایران دور بود.

محمد اسکندری : سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری
یک امام صادقی دیگر در دولت ابراهیم رئیسی پُست گرفت. چند روز پیش گزارش مفصلی منتشر کردیم از حضور پررنگ فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق در دولت سیزدهم و دیروز خبر رسید که یکی دیگر از مسئولیت‌های کلیدی هم به این گروه رسیده. محمد اسکندری به عنوان سرپرست سازمان بازنشستگی کشوری منصوب شده است. او حکم خود را از هم‌دانشگاهی‌اش یعنی حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرده.

محمد اسکندری متولد ۱۳۵۷ است و در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق تحصیل کرده و بعد در مقطع دکترای دانشگاه علامه طباطبایی ادامه تحصیل داده. او حالا مدیریت یکی از پرچالش‌ترین صندوق‌های بازنشستگی در کشور را برعهده گرفته. جایی که برای پرداحت حقوق بیش از ۱٫۵میلیون مستمری بگیر با مشکلات زیادی مواجه است و برای انجام تعهدات خود تا ۷۰درصد به بودجه دولتی وابسته است. نکته امیدوارکننده در مورد محمد اسکندری البته این است که او با فضای مدیریتی و دخل و خرج صندوق‌های بازنشستگی بیگانه نیست.

در همین دوره اخیر بین سال‌های ۹۸ تا ۹۹ او مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا بود. این هلدینگ در واقع یکی از بازوهای اصلی سازمان بازنشستگی کشوری برای مدیریت دارایی و سرمایه‌اش است. او بین سال‌های ۸۹ تا ۹۱ هم سابقه عضویت در هیات مدیره این صندوق را دارد. سایر مسئولیت‌های او هم بیشتر مرتبط با بورس و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری است. آشنایی این مدیر با بازار سرمایه می‌تواند به تعادل منابع و مصارف صندوق بازنشستگی کشوری کمک کند.

حسین قربانزاده: رئیس سازمان خصوصی‌سازی
رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی کشور هم از دانشگاه امام صادق آمده. حسین قربانزاده متولد ۱۳۵۸ در مشهد است و از دانشگاه امام صادق در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق‌جزا و جرم‌شناسی فارغ‌التحصیل شده و برای مقطع دکتری در دانشگاه شهید بهشتی رشته حقوق بین‌الملل را انتخاب کرده. حسین قربانزاده تا پیش از این بیشتر به عنوان یک فعال رسانه‌ای شناخته می‌شد اما حالا با حکم سید احسان خاندوزی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی شده.

ریاست این سازمان البته حساسیت‌های خاصی هم دارد. در دوره قبل به مدت ۶ سال رئیس این سازمان میرعلی اشرف پوری‌حسینی بود. کسی که دو دوره سابقه نمایندگی مجلس را داشت اما تصمیم‌های بحث‌برانگیز او در این سازمان در نهایت منجر به دستگیری و صدور حکم ۱۵سال حبس برای او شد. واگذاری‌های دوران پوری‌حسینی مثل کشت و صنعت مغان، نیشکر هفت‌تپه، آلومینیوم المهدی و ایرالکو در چند سال اخیر جنجال‌های زیادی به دنبال داشته و به طور کلی حساسیت‌های افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های سازمان خصوصی‌سازی بیشتر شده.

قربانزاده تا قبل از صدور این حکم مشاور اقتصادی رئیس مجلس و نماینده او در کمیته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بود. قربانزاده اصولا به عنوان یک نیروی نزدیک به محمدباقر قالیباف شناخته می‌شود. او در دوران شهرداری قالیباف مدیریت و سردبیری روزنامه همشهری را برعهده داشت و از دست‌اندرکاران اصلی دیگر روزنامه‌های حامی قالیباف مثل تهران‌امروز و صبح‌نو بود.در ساعات پایانی دیروز روابط عمومی وزارت اقتصاد اعلام کرد که خبر انتصاب رئیس جدید سازمان خصوصی سازی را آن ها منتشر نکردند، البته اصل خبر هم تکذیب نشد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم : رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی
سردار اسماعیل احمدی‌مقدم بعد از چند سال دوری از مسئولیت‌های اجرایی این بار به عنوان ریاست جدید دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به صدر اخبار برگشت. مسئولیتی که پیش از این برعهده احمد وحیدی بود که حالا وزیر کشور دولت سیزدهم شده. دیروز آیین تودیع و معارفه برگزار شد و سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در کنار جمعی از فرماندهان ارشد نظامی در این مراسم حضور داشتند.

سردار احمدی مقدم متولد ۱۳۴۰ در تهران است و بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ فرمانده نیروی انتظامی بود. دوران فرماندهی او اتفاقات پرحاشیه‌ای مثل ماجرای کهریزک بعد از وقایع سال ۱۳۸۸ رخ داد. در اواخر دوران او هم بعضی رسانه‌ها مدعی شدند که شبکه فساد مالی در مجموعه بنیاد تعاون ناجا کشف شده است و به همین دلیل حکم ماموریت سردار احمدی‌مقدم تمدید نشده. در مورد اینکه این پرونده به کجا رسید توضیح رسمی داده نشده اما حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای رئیس فعلی قوه قضائیه که آن زمان سخنگوی این قوه بود در یک نشست خبری در تیرماه ۱۳۹۶ گفت: « آقای احمدی مقدم بازداشت نیستند اما پرونده دارند.»

کدخبر: ۴۱۵۶۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر