کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۷۲۹
تاریخ خبر:

ادامه دیوارکشی ترکیه در مرزهایش؛ پاسخ ایران چیست؟

ترکیه با ساخت دیوار امنیتی ۶۳ کیلومتری در مرز استان وان با ایران، مدعی شد هدف از احداث این دیوار بتنی، افزایش سطح امنیت مرزی در راستای مبارزه با تروریسم، قاچاق کالا و مهاجرت غیرقانونی بوده و روند ساخت آن همچنان ادامه دارد. نصب ۳ کیلومتر از کل این دیوار بتنی به اتمام رسید و ۱۱۰ کیلومتر خندق حفر و ۷۶ تک بلوکی ساخته شد. پیش از این یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه ایران با تأیید تصمیم ترکیه مبنی بر احداث دیوار در بخشی از مرزهای خود با ایران اعلام کرد: چنین اقدامی باید با اطلاع تهران باشد. به گزارش ایرنا و خبرگزاری صدا و سیما، این مقام که نامش فاش نشده، تأکید کرده که ایران از طرح ترکیه برای احداث دیوار در مرز با ایران آگاه است و از آن استقبال می‌کند. منبع آگاه مذکور اعلام کرده «دو میلیارد دلار کالای منسوجات قاچاق از مرزهای ترکیه وارد ایران می‌شود که اگر دیواری کشیده شود، از ورود این میزان قاچاق به کشور جلوگیری می‌شود. ما حتی تشویق می‌کنیم این اتفاق زودتر بیفتد و کالای قاچاق به ایران نیاید.

در سال ۹۶ سردار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی درباره سفرش به کشور ترکیه از گفت وگو با همتای ترک خود درباره این دیوار صحبت کرده و گفته بود: در این سفر با رییس ستاد ارتش ترکیه دیدار و گفت‌وگو کردیم و توافقات خوبی نیز بین دو طرف انجام شد. در موضوع مرزهای مشترک با ترکیه مقرر شد تا این کشور نیز به مرز توجه بیشتری کند. ما از امتداد مرزها و اقدامات کنترلی از سوی ترکیه در مرزها استقبال کردیم چراکه این کار برای مقابله با قاچاقچیان انسان، موادمخدر، اسلحه و همچنین اقدامات تروریستی و… انجام می‌شود. در بحث جلوگیری از عبور تروریست‌ها نیز از مرزهای مشترک، توافقات خوبی صورت گرفت و در آینده نیز رییس ستاد ارتش ترکیه به ایران سفر خواهد کرد.

فعالیت‌های ساخت و نصب دیوار بتنی مدولار و برج‌های هوشمند که در مرز شهرستان چالدیران وان با ایران آغاز شده و تا شهرستان دوغوبایزید استان آغری و شهرستان یوکسک‌اوای استان حکاری امتداد می یابد، ادامه دارد. طول بلوک‌های این دیوار ۲.۸۰ متر و ارتفاع آنها ۳ متر است. همچنین وزن آنها نیز ۷ تن نیز است.

همشهری آنلاین

کدخبر: ۴۰۳۷۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamid.b1358

    حالا خوبه نمیگه دنگتونو بدید