کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۰۹۹۳
تاریخ خبر:

ادامه داستان سه ‌‌دبیر‌‌؛ شمخانی، ‌عاملی و ‌فیروزآبادی

روزنامه هفت صبح| چند روزی از انتقادات برخی چهره‌های اصولگرا به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نمی‌گذرد. چند هفته پیش هم بود که برخی اصلاح‌طلبان از عدم پذیرش مسئولیت گشت ارشاد توسط سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در یک برنامه تلویزیونی انتقاد کردند و البته همین دیروز بود که سید‌ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت فیلترینگ اینستاگرام به این معنا نیست که کل اقتصاد دیجیتال کشور تعطیل شده بود. وجه اشتراک این سه دبیر که دست بر قضا در اعتراضات اخیر، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند چیست؟ حضور در میانه طیفی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و البته عدم تغییر، حتی بعد از گذر، 15 ماه از آغاز دولت رئیسی.

یک: علی شمخانی، مرد 67 ساله‌ خوزستانی که این روزها در شورای عالی امنیت ملی خیلی سرش شلوغ است؛ 9 سال است که این سمت را در اختیار دارد و از این جهت در رده دوم بعد از حسن روحانی قرار می‌گیرد که در چهار دولت بعد از جنگ، این سمت را در اختیار داشت.

بعد از دولت رئیسی حرف و حدیث‌هایی مبنی بر تغییر او وجود داشت ولی گفته شد که چون هنوز برجام روی میز است؛ او فعلا تغییر نمی‌کند. بعد هم شاید طرح حذف ارز 4200 تومانی و البته اعتراضات مانع از تغییر او شد. حالا باید دید که آیا واقعا نارضایتی برخی از اصولگرایان از او، در مدیریت اعتراضات باعث تغییرش خواهد شد یا حاکمیت از عملکرد شمخانی راضی خواهد بود و به او کمک خواهد کرد که به رکورد روحانی هم دست پیدا کند.

دو: سعیدرضا عاملی، 61 ساله است و متولد کرج. پیش از اینکه در سال 1397، به‌جای مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شود، به‌عنوان یک استاد ارتباطات دانشگاه تهران با کتاب‌های متعددش شناخته می‌شد و گرچه اصولگرایان قبولش داشتند ولی اصلاح‌طلبان هم نسبت به او گارد منفی نداشتند ولی ناگهان بعد از ماجراهای اخیر حجاب و تاکید چندباره شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجرای قانون در این زمینه در تابستان، او در معرض توجه قرار گرفت و چنان که گفتیم با بیان اینکه این شورا در زمینه گشت ارشاد مصوبه‌ای نداشته انتقادات از او بالا گرفت. فعلا خبری از تغییر او هم وجود ندارد.

سه: سید‌ابوالحسن فیروزآبادی هم 61 ساله است ولی متولد نجف در عراق. می‌گویند قبل از اینکه در سال 1394، دبیر شورای عالی فضای مجازی شود، بیشتر در امور امنیتی مشغول به کار بوده است. او سال گذشته در یکی دو بار مخالفت با طرح صیانت، در فضای مجازی چهره‌ای مثبت به خود داد ولی مصوبه بعدی شورای عالی فضای مجازی که آن را اجرای غیررسمی طرح صیانت دانستند، باعث شد که مشخص شود؛ به‌هر‌حال در چشم او هم فضای مجازی بیشتر یک تهدید است تا فرصت. همین رویکرد در سخنان دیروز او هم مشخص بود و بنابراین تا اطلاع ثانوی نه خبری از رفع فیلتر خواهد بود و نه خبری از رفتن آقای فیروزآبادی.

کدخبر: ۴۹۰۹۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر