کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۰۰۶
تاریخ خبر:

ادامه حواشی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری

روزنامه هفت صبح | یک: حواشی نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه دارد و حالا رقابت‌های انتخاباتی را هم تحت‌الشعاع قرار داده. ماجرا تا اینجا پیش رفته بود که عنوان شد دلیل رد صلاحیت علی لاریجانی اقامت فرزند او فاطمه لاریجانی در آمریکاست. نزدیکان رئیس سابق مجلس البته توضیح دادند که فاطمه لاریجانی نه اقامت دارد و نه تابعیت و صرفا برای تحصیل در آمریکا به سر می‌برد و بعد از پایان این دوره به کشور برمی‌گردد.

در همین اثنا مشخص شد که فرزند یکی دیگر از کاندیداهای تایید صلاحیت شده این دوره هم وضعیت مشابهی دارد. مریم زاکانی دختر علیرضا زاکانی نماینده مجلس و یکی از کاندیداهای این دوره است که در سوئیس درس خوانده و فرزندش آنجا متولد شده و البته در حال حاضر مقیم ایران است. افشا شدن این ماجرا بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته و این پرسش شکل گرفت که چطور علی لاریجانی با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی که تحصیل یا اقامت فرزندان مسئولان در کشورهای خارجی را ممنوع کرده، رد صلاحیت شده اما زاکانی تایید شده؟

* دو: در واکنش به این ابهامات ستاد انتخاباتی زاکانی در بیانیه‌ای توضیح داد که شایعه دوتابعیتی بودن دختر زاکانی صحت ندارد و او حدود یک سال است که بعد از اتمام تحصیل به کشور بازگشته است. در بخشی از این بیانیه هم تاکید شده نوه علیرضا زاکانی به این دلیل در سوئیس متولد شده که زمان به دنیا آمدن او با پایان ترم دوم تحصیل مریم زاکانی همزمان شده و چون دو روز با امتحان آخرش فاصله داشته عملا امکان تولد کودک در ایران از آن‌ها گرفته شده است. ضمن اینکه دختر زاکانی از بورسیه استفاده نکرده و در رشته «علوم اجتماعی محاسباتی» که معادلی در دانشگاه‌های ایرانی ندارد در سوئیس تحصیل کرده.

رشته تحصیلی مریم زاکانی البته از سوی پدرش «علوم انسانی دیجیتال» عنوان شد. علیرضا زاکانی در یک مصاحبه تصویری با محمد دلاوری در شبکه اینترنتی آرا گفت:‌ «دخترم رفت سوئیس، چون دلش می‌خواست در رشته‌ای که ایران ندارد، درس بخواند و فرزندش هم به‌ناچار آن‌جا به‌دنیا آمد.» بعضی کاربران هم البته در واکنش به این توضیحات خواستار این شدند که چارت واحدهای درسی‌ای که مریم زاکانی در سوئیس خوانده منتشر شود تا ببینند قابل معادلسازی با واحدهای درسی دانشگاه‌های ایران بوده یا خیر. در مورد تولد نوه زاکانی در سوئیس البته این نکته درست است که این کشور برخلاف آمریکا و کانادا قانون اصل خاک ندارد و اینطور نیست که بتواند کسی از طریق تولد فرزند در آن کشور تابعیت بگیرد. گفتنی است هزینه زایمان در کشور سوئیس بین ۷ تا ۹ هزار دلار تخمین زده می‌شود.

* سه: این ماجرا که دختر علیرضا زاکانی در سوئیس درس خوانده موضوع جدیدی نیست و قبلا رسانه‌ای شده بود. تابستان پارسال بین دعواهای رد اعتبارنامه تاجگردون این موضوع برای اولین بار افشا شد. اسم دانشگاهی که او تحصیل کرده هم روی پروفایل شبکه اجتماعی لینکدین مریم زاکانی ثبت شده؛ «دانشگاه فدرال لوزان سوئیس». او تا سال ۲۰۱۹ در این دانشگاه مشغول تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بوده. پرسش بعدی این بود که آیا تحصیل رایگان در سوئیس امکانپذیر است؟‌

خیر هیچ دانشگاهی در سوئیس پیدا نمی‌کنید که هزینه تحصیل در آن کاملا رایگان باشد. هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ چقدر است؟ دانشگاه فدرال لوزان یا EPFL دومین دانشگاه معتبر سوئیس است و هزینه تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس دانشگاه‌های سوئیس بین ۴۰۰ تا ۳۷۰۰ یورو در سال می‌تواند متغیر باشد. در مورد دانشگاه لوزان، شهریه به اضافه هزینه کتب درسی و مالیات اقامت و خوراک و ایاب و ذهاب هرسال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۲۵ هزار فرانک یا ۶۵۰ میلیون تومان آب می‌خورد. (البته به نرخ فعلی)

چهار: دختر علیرضا زاکانی در ایران همراه با همسرش شرکتی به نام عرش را اداره می‌کند. طبق آگهی‌های روزنامه رسمی مریم زاکانی در شرکت عمید رایانه شریف که از سال ۱۳۸۹ تاسیس شده رئیس هیات مدیره است و همسر او حسین حیدری مدیرعامل. حسین حیدری در چند شرکت دیگر هم البته عضو هیات مدیره است از جمله عماد رایانه شریف، ایده نگار عرش و ستاره نوین جوان آریا. جالب اینکه یکی از شرکای او در شرکت ایده نگار عرش رامبد جوان مجری خندوانه است. کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز در واکنش به ماجراهای پیش آمده توئیت زده بود:‌ «تحصیل و زندگی در ننگ آباد و انگستان غرب برای فرزندان آحاد مردم پسندیده نیست! هرکس یه چایی در غرب بخورد تا ابد آثار و رسوبات اون در افکار و اعمالش مشهود است، ولی اولاد خواص در مقابل این هجمه‌های فرهنگی و سیاسی، رویین تن هستند، اطلبوا العلم ولو بالصین»

*** مجادله توئیتری زاکانی با همتی
زاکانی از جنبه‌های دیگر هم در این روزها تحت فشار است از جمله سوابق تحصیلی و نمرات پایین و مشروطی‌های دانشگاه و سابقه محکومیت در سال ۹۵ در کسوت مدیر نشریه پنجره که ستاد انتخاباتی او مرتب مجبور است درباره این موارد هم توضیح بدهد. در مورد محکومیت او ستاد انتخاباتی‌اش بیانیه داده که زاکانی در مورد آن شکایت در سال ۹۸ با حکم دیوان عالی کشور تبرئه شده. در مورد مشروط شدن هم خودش اینطور توضیح داده که «نزدیک به یک سال برای تامین هزینه خانواده‌ام مسافرکشی کردم و به همین دلیل یک ترم مشروطی داشتم.» او همچنین در مورد مخارج خانه‌اش هم گفته ماهانه ۴٫۵ میلیون تومان به همسرش می‌دهد.

این بخش از اظهارات او هم واکنش‌هایی به همراه داشته. زاکانی در عین حال درگیر یک مجادله توئیتری با عبدالناصر همتی یکی از رقبای انتخاباتی‌اش شده. ابتدا او خطاب به همتی به شکل طعنه‌آمیزی با هشتگ بانیان وضع موجود نوشت: «جناب آقای عبدالناصر همتی!‌ فرمودید می‌خواهید صدای بخش اعظم خاموش و معترض به وضع اقتصادی موجود باشید و برای حل سریع مشکلات معیشتی مردم برنامه دارید!‌ جنابعالی را از هم اکنون به ریاست بانک مرکزی دولت منصوب می‌نمایم‌!‌ ماموریت نخست: افزایش ارزش پول ملی.» رئیس کل بانک مرکزی هم در واکنش با هشتگ یار کمکی توئیت زد:‌ «آقای زاکانی! در ترم دوم دوره‌ کارشناسی اقتصاد، به دانشجویان می‌آموزیم که ارزش پول ملی چگونه تعیین می‌شود وچه عواملی درآن تأثیر دارد. ان‌شاءالله اگر تا پایان انتخابات در صحنه بودید، درخصوص این بخش از ادبیات علم اقتصاد برای شما خواهم گفت.»

*** ‌از بقیه کاندیداها چه خبر؟
در حالی که اکثر احزاب اصلاح‌طلب اعلام کردند در این دوره از انتخابات کاندیدایی ندارند، محسن مهرعلیزاده توئیت‌هایی منتشر کرده که بعضی تحلیلگران سیاسی اینطور تفسیر کردند که او قصد جلب حمایت این احزاب را دارد. از جمله اینکه او نوشته:‌ «وقتی قاضی خود شما هستید، تفسیرگر و مجری قانون منصوبان شما هستند، توصیه‌تان برای تایید صلاحیت و تلاش برای رقابتی‌تر شدن فضا را باور کنیم؟!» یا در توئیت دیگری نوشته:‌ «صحنه را به گونه‌ای رقم زده‌اند که می‌خواهند تفکیک قوا را به ترکیب قوا مبدل کنند، بنده باشم یا نباشم، باید مقابل این جریان ایستاد.» مواضعی که بعضی حتی نوشتند ممکن است باعث رد صلاحیت این کاندیدا در ادامه رقابت‌های انتخاباتی شود. علی لاریجانی هم بعد از حواشی رد صلاحیت‌اش، فیلم‌ کوهنوردی‌اش را در روز هفتم خردادماه در دامنه‌های دماوند منتشر کرده است.

کدخبر: ۳۹۳۰۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر