کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۳۱۳
تاریخ خبر:

ادامه حملات بی‌سابقه به ظریف در تجمع‌ها و مجلس

روزنامه هفت صبح | دو روز بعد از ترور شهید فخری‌زاده، فضای سیاسی داخلی، هم‌چنان ملتهب است. در حالی که راهبرد کشور، مجازات عاملان و آمران این جنایت و ادامه راه علمی او تعیین شده، اصولگرایان با حضور در خیابان‌ها، از مشهد و اصفهان و شیراز گرفته تا تهران و روبروی مجلس شورای اسلامی در حال کشیدن خنج بر صورت مذاکره، به عنوان گفتمان مرکزی دولت حسن روحانی هستند و در این میان، مصاحبه‌ای هم از محمدجواد ظریف منتشر شده با سایت انتخاب که در واقع می‌توان آن را «ضدحمله» ظریف به منتقدانش در خیابان دانست.

استدلال هر دو طرف به شکل ساده‌ای بیان می‌شود. اصولگرایان می‌گویند مذاکره یا آن طور که آن‌ها دوست دارند آن را بنامند؛ «سازش» زمینه‌ساز این ترور شده است. آن‌ها از همان لحظات اولیه مبادله کایلی مور گیلبرت را هم به این ترور متصل کردند و گفتند وقتی جاسوس رفت، تروریست کارش را انجام داد. حرف‌هایشان البته فقط شعار نیست.

دیروز در مجلس کلیات طرح اقدام برای لغو تحریم‌ها که در واقع طرحی است برای افزایش ظرفیت و اقدامات هسته‌ای کشور تصویب شد. و البته که مجلسی‌ها در این چند روز، در توییتر حرف‌های تند علیه دولت زدند و بعضی از حرف‌هایشان حتی در سطح ملی تکذیب شده است. در مقابل اعتدالیون و اصلاح طلبانی هستند که می‌گویند گره زدن مذاکره به ترور اشتباه است و راهبرد کشور هم نیست. آن‌ها به یاد می‌آورند که در روزگار دولت احمدی‌نژاد هم متاسفانه ترور صورت گرفت و در همان زمان هم مذاکره ادامه داشت.

با این حال، انتشار مصاحبه دیروز وزیر امور خارجه در این میان هم، مطابق انتظار و هم به نوعی عجیب بود. مطابق انتظارمان بود چون به هر حال دولت با روی کار آمدن بایدن، کمی اعتماد به نفس خود را بازیافته و از لاک دفاعی بیرون آمده ولی عجیب بود چون ظریف در این مصاحبه حرف‌هایی زد که شاید از زبان وزیر خارجه در این موقعیت، انتظار شنیدن آن را نداشتیم.

او به یادمان آورد که چین و روسیه شش قطعنامه در دولت قبلی را وتو نکردند و از توافق نانوشته دولت قبل با آژانس گفت برای محدودیت غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی بدون دریافت هیچ امتیازی و دست آخر هم گفت خبر دارد که کسانی از ایران به آمریکا پیام دادند که صبر کنید چون این‌ها یعنی دولت روحانی رفته‌اند و با ما بهتر می‌توانید کار کنید.

ظریف از همان ابتدا دو شیوه متفاوت سخن گفتن را به نمایش می گذاشت. خشمگین و مسلط و مهاجم در مصاحبه های انگلیسی و در دفاع از کشور و اما در داخل و در گفتارهای به زبان فارسی متشتت و گیج کننده. به نظر می‌رسد سال های طولانی اقامت ظریف در آمریکا او رااز ادبیات کلاسیک نظام در واکنش به نیروهای خارجی دورکرده است .

و بر عکس هرگاه به زبان انگلیسی و در خارج از کشور سخن می راند از سطح انتظارات فراتر می رود. این لغزش های زبانی را در ماجرای توصیف مبالغه آمیز از قدرت ارتش آمریکا در سال های ابتدای وزارتش دیدیم و یادر همین چند ماه پیش وقتی می خواست باادبیاتی حماسی از شهادت سردار سلیمانی حرف بزند . حالا هم انتشار مصاحبه‌ای از او با سایت انتخاب دو لبه متفاوت از شیوه سخن گفتن او رانمایش می گذارد.

یک بخش حمله خشمگینانه به کسانی است که سعی می کنند او را به گفتمان سازش متهم کنند و دیگری ادبیاتی است که در مقابل نیروهای معارض خارجی به نمایش می گذارد. در اولی او خشمگین و احساساتی و صریح است و در دومی از ادبیات معیار نظام دور است هرچند تمام تلاش خودرا می کند تا به آن ادبیات مسلط شود. شگفت انگیز است که از ظریف به زبان انگلیسی چه در مصاحبه و چه در توئیتر همه لذت می برند اما ظریف به زبان فارسی اینگونه اختلاف برانگیز می شود. ماجرا شاید بخشی بر سر ادبیات باشد…

کدخبر: ۳۶۱۳۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر