کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۱۸۱۲
تاریخ خبر:

‌ادامه حاشیه‌های هک شدن خبرگزاری فارس

روزنامه هفت صبح| چهارم آذر‌ماه، خبرگزاری فارس به دست گروهی هکری به‌نام بلک‌ریوارد هک شد. این گروه هکری در ابتدا مدعی شد که فایل‌هایی را از سرور خبرگزاری دانلود و پس از آن حذف کرده است. چند روز هم سایت فارس بالا نیامد تا این شایعه تقویت شود ولی در نهایت، فارس اعلام کرد که فقط اطلاعات روز جمعه این خبرگزاری یعنی همان روز هک، پاک شده است. ‌

از همان روز تاکنون یک فیلم، یک فایل صوتی، دو سند در مورد عملیات روانی برای جام‌جهانی فوتبال و فهرست مشخصات کارمندان این خبرگزاری به همراه فیش حقوقی برخی از آن‌ها منتشر شده است. ‌.‌اما پربحث‌ترین سندی که بعد از این هک منتشر شده است؛ مجموعه‌ای از بولتن‌ها‌ست که ظاهرا از اردیبهشت تا آذر امسال در این خبرگزاری و زیر نظر قائم‌مقام خبرگزاری، صرفا در یک نسخه و برای اطلاع فرمانده سپاه ‌ تهیه شده ‌.

بولتن‌ها که نام آن بیان است، دارای بخش‌های مختلفی است ولی به‌طور مشخص در چند روز اخیر، اخباری در آن مورد توجه رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور قرار گرفته که در خصوص رهبری است. ‌روایت‌های رسمی در این خصوص را می‌توانید در اینجا بخوانید:

خبرگزاری فارس: «جزوه مربوط به رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه که به هر دلیل امکان صحت‌سنجی آن برای خبرنگاران فارس میسر نمی‌شد، جهت بهره‌برداری رسانه‌ای و خنثی‌سازی شایعات آرشیو شده و یا برای آگاهی برخی مسئولان و موثرین ارسال می‌شد. جریان رسانه‌ای (منتسب به یک سرویس جاسوسی) از این مطالب به‌عنوان اخبار سری نامبرده و در مواردی با تغییر و مخدوش کردن برخی عبارات و واژه‌ها مطالب جعلی را به‌عنوان خبر و سند جلوه داده است.»

خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه در سپاه: «این ادعا که فرمانده کل سپاه برخی اخبار را از طریق بولتن تهیه شده توسط یکی از مسئولان یک رسانه دریافت می‌کند غیرواقعی و کذب است.‌فرمانده سپاه، فرمانده ارشد یکی از مهمترین ارکان نیروهای مسلح است که در آن علاوه بر یگان‌های رزمی، یگان‌های اطلاعاتی و حفاظتی پیشرفته‌ای قرار دارند و بالاترین دسترسی به اطلاعات لازم از طریق آنها و همچنین از طریق جلسات سطح کلان و طبقه‌بندی شده نظام وجود دارد؛

لذا اینکه ادعا شود خبرنگار یا یکی از مسئولان یک خبرگزاری مسئول تهیه بولتن اخبار محرمانه برای فرمانده کل سپاه شده است، مضحک است.‌یکی از نشانه‌های مضحک بودن این ادعاها در فضای مجازی آنجاست که اخبار و نقل‌قول‌های جعلی از خود فرمانده کل سپاه هم برای فرمانده کل سپاه در آن گنجانده شده است! یعنی فرمانده کل سپاه برای آنکه بداند خودش چه گفته یا چه اقدامی کرده تولید بولتن سفارش می‌دهد؟»

خبرگزاری تسنیم: «‌ مطالب مذکور بدون طی کردن مراحل صحت‌سنجی و صرفاً با هدف جمع‌آوری شنیده‌ها و شایعات مطروحه در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و محافل رسانه‌ای، جمع‌آوری و در اختیار معدودی از افراد قرار داده شده است بنابراین هیچ‌گونه اعتبار و ارزش اسنادی ندارد.»

مهدی فضائلی معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: «علاوه بر آنکه اغلب اخبار و مواضع منسوب به ‎رهبرمعظم انقلاب در ‎بولتن خبری یک مجموعه رسانه‌ای، به دلیل غیردقیق، ناقص و گاه جعلی بودن غیرمعتبر است، باید به اغراض شوم دشمن توجه داشت که اخباری دروغ را به‌عنوان اخبار این بولتن محرمانه مطرح کند.»

کدخبر: ۴۹۱۸۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر