کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۱۵۱
تاریخ خبر:

ادامه جدال کنکور و کرونا در صحن علنی مجلس

روزنامه هفت صبح | جدال کنکور و کرونا، دیروز هم ادامه پیدا کرد و کانون تحولات مربوط به آن مجلس بود. خیلی خلاصه بگوییم که قضیه چیست. از اسفند تا به حال همه کنکورهای مقاطع مختلف به خاطر کرونا عقب افتاده. دولت می‌گوید به خاطر اینکه دانشگاه‌ها ورودی جدید داشته باشند و روند تحصیل مختل نشود، باید کنکور را برگزار کنیم.

داوطلبان می‌گویند شرایط خطرناک است و نباید برگزار شود. بالاخره زور دولت چربیده و توانسته کنکور دکترا را برگزار کند ولی داوطلبان می‌گویند، بسیاری از ترس این کنکور را از دست داده‌اند و پروتکل‌ها هم رعایت نشده. نمایندگان مجلس هم تقریبا همسو با داوطلبان به فکر تعویق کنکورهستند. و اما دیروز چه شد؟

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پایان نطق پیش از دستور خود گفت: پیگیر دلیل رعایت‌نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم، متأسفانه به وعده‌های داده‌شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تاسف‌آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است. این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درخصوص برگزاری کنکور سراسری بیشتر کرده است و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی‌های والدین درخصوص سلامت فرزندان خود بودند.

به‌نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چندساعت در آن وضعیت میسر است، ضروری باشد. سلامت دانش‌آموزان عزیز ما خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مسئولان ذی‌ربط پیگیری کنند.

با این‌حال زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر خاطرنشان کرد: پیرو صحبتی که امروز در صحن علنی مجلس با آقای دکتر قالیباف درباره تعویق کنکور سراسری داشتم ایشان ضمن موافقت، فرمودند موضوع تعویق را از طریق ستاد ملی کرونا پیگیری خواهند کرد لذا با قول آقای دکتر قالیباف مبنی بر پیگیری، فعلا در مورد طرح دوفوریتی کنکور سراسری دست نگه می‌داریم تا ببینیم پیگیری‌ها نتیجه خواهد داد؟

مشخص نیست که چه شد که قالیباف از آن موضع خود رسید به ماجرای توقف طرح دوفوریتی و قول برای پیگیری موضوع در ستاد ملی کرونا. حالا ممکن است پیش خودتان فکر کنید که بالاخره نتیجه کار چه شد. وزیر علوم که دیروز به مجلس رفته بود، به خبرنگار فارس گفته: درباره اجرای آزمون تصمیمی درباره تأخیر در برگزاری آن گرفته نشد و قرار شد فردا نشستی در دفتر وزیر بهداشت با حضور وزرای علوم، بهداشت و رئیس کمیسیون آموزش و تعدادی از نمایندگان برگزار شود که در آن پیشنهاداتی به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهد شد. ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیر نهایی است و او مشخص می‌کند که آزمون کنکور برگزار شود یا نظری درباره تعویق آن داشته باشد.

احمد نادری، نماینده مجلس که در این نشست بود، پشت پرده جالبی از دلیل اختلاف بر سر کنکور را روایت کرده است؛ او گفته: «وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش پافشاری شدیدی بر برگزاری آزمون کنکور در موعد مقرر داشتند ولی وزیر بهداشت مخالفت خود را به‌صراحت در این‌باره مطرح کرد و گفت من حجت شرعی و قطعی در این‌باره ندارم چراکه برای برگزاری آزمون کنکور در موعد مقرر باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد و مشخص شود وزارت علوم اصلاً توانایی برگزاری آزمون کنکور را با بیش از یک‌میلیون داوطلب و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد؟

وزیر بهداشت در این نشست به صراحت خواستار راستی‌آزمایی اقدامات وزارت علوم و سازمان سنجش در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری آزمون کنکور شد. چراکه وی معتقد است ابلاغ بخشنامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اجرای این پروتکل‌ها متفاوت است. به‌نظر می‌رسد خطی که رئیس‌جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا دنبال می‌کند، مبنی براینکه آزمون کنکور سراسری باید برگزار شود و آقای واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور هم آن را به نحو دیگری که باید کنکور برگزار شود عنوان می‌کند، فشاری است که بر وزارت بهداشت و علوم وارد می‌شود ولی آقای نمکی درحال مقابله با این فشار هستند.»

علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس هم به فارس گفته: شنیده‌ها حاکی است که بخش‌های مختلف دولت به وزارت بهداشت فشار آورده‌اند که نظر تخصصی این وزارتخانه درباره کنکور بیان نشود؛ چراکه این وزارتخانه درمورد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری آزمون انتقادات جدی دارد.
در این شرایط باید منتظر باشیم و ببینیم ستاد ملی کرونا چه تصمیمی خواهد گرفت هرچند که اگر حرف سلیمی و نادری درست باشد و روحانی در این زمینه مصر باشد، به‌نظر می‌رسد نمی‌توان تصور کرد که کنکور ممکن است تعویق شود.

کدخبر: ۳۴۳۱۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر