کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۵۶۵
تاریخ خبر:

ادامه بحران واکسن آسترازنکا در سوئد

روزنامه هفت صبح | تلویزیون سوئد گزارش داد که یک زن ۷۰ساله بعد از دریافت واکسن آسترازنکا درگذشته است. مرکز درمانی تائید کرده که عوارض جانبی خیلی شدید واکسن آسترازنکا (لخته شدن و کاهش پلاکت خون) در مورد این خانم را به اداره داروسازی گزارش داده‌است. کارین وینیمر، رئیس امور عوارض جانبی داروها، به کانال چهار رادیوی سوئد در غرب کشور گفته این شکایت‌ها را به بخش جمع‌آوری اطلاعات در مورد واکسین در اروپا می‌فرستد. بستگان زن متوفی به تلویزیون اس وت گفته‌اند که وی قبل از تزریق واکسن آسترازنکا در دو هفته پیش «کاملا سالم و سرحال» بوده است.

قبلا با این توجیه که تاکنون گزارشی از عوارض جدی واکسن آسترازنکا در رابطه با افراد بالای ۶۵ سال مشاهده نشده است تزریق این واکسن برای افراد مسن مجاز شناخته شده بود. اداره تندرستی همگانی سوئد البته کماکان تزریق این واکسن را به افراد بالای ۶۵ سال توصیه می‌کند.

دانمارک و نروژ تزریق واکسن آسترازنکا به شهروندان خود را به کلی لغو کرده‌اند. نروژ قصد دارد تمام ۲۱۶ هزار دُز سهمیه واکسن آسترازنکا را به همسایگان خود، سوئد و ایسلند قرض دهد. وزارت بهداشت نروژ اعلام کرد تا هر زمانی که تعلیق تزریق این واکسن ادامه پیدا کند، این دُزها قرض داده می‌شوند.

نروژ در تاریخ ۱۱ مارس پس از گزارش ایجاد چند مورد لختگی خون پس از تزریق واکسن شرکت سوئدی-بریتانیایی آسترازنکا به مانند دانمارک استفاده از این واکسن را متوقف کرد. نروژ در حال حاضر شهروندان خود را با واکسن‌های تولیدی فایزر-بیون‌تک و شرکت مدرنا واکسینه می‌کند. وزارت بهداشت نروژ در بیانیه‌ای گفت: «سوئد و ایسلند می‌خواهند دُزهای واکسن آسترازنکا را از نروژ قرض بگیرند.»

این بیانیه تصریح می‌کند: «نروژ تا زمانی که واکسیناسیون با این واکسن در کشور متوقف بماند این دُزها را به سوئد و ایسلند می‌دهد.» این وزارتخانه تاکید کرد که ۲۰۰ هزار دُز از واکسن آسترازنکا به سوئد و ۱۶هزار دُز به ایسلند داده می‌شود. تاریخ انقضای واکسن‌های قرض داده شده در ژوئن و ژوئیه است. البته وزیر بهداشت نروژ تاکید کرد که این تنها یک «قرض» است و اگر مقامات نروژی به این نتیجه برسند که کار تزریق با واکسن آسترازنکا ادامه پیدا کند سوئد و ایسلند باید این مقدار را در آینده پس دهند.

آژانس دارویی اروپا می‌گوید فواید ایمنی در برابر کووید-۱۹ بیشتر از خطر نادر ایجاد لخته‌های خون است که احتمالا با واکسن آسترازنکا در ارتباط باشد. دانمارک نیز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد ۵۵۰ هزار دُز واکسن آسترازنکای سهمیه خود را به ایالت شلسویگ-هولشتاین آلمان که در همسایگی این کشور قرار دارد قرض می‌دهد.

کدخبر: ۳۸۶۵۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر