کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۹۸۹
تاریخ خبر:

اخبار موسیقی بعد از مدت‌ها خاموشی چراغ استیج

روزنامه هفت صبح | در هفته‌های گذشته تعدادی از خوانندگان پاپ ایرانی در جزیره کیش و بعد از مدت‌ها خاموشی چراغ استیج، در جزیره کیش برنامه‌هایشان را اجرا کردند. امروز اگر سایت‌های بلیت فروشی را باز کنید می‌بینید که همان کنسرت‌ها تمدید شده. هنوز مشخص نیست استقبال زیاد باعث تمدید این کنسرت‌ها شده یا اینکه دوستان پیش خودشان گفتند تا اینجا آمده‌ایم و کی فعلا حال دارد برگردد.

البته اجراهای کیش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و داستان از این قرار است که صندلی‌ها یکی در میان پر می‌شود. یعنی به این ترتیب که اگر شما بلیت کنسرت بخرید صندلی چپ و راست شما خالی می‌ماند تا کرونا بتواند از بغل چپ و راست شما هم راه داشته باشد! این هفته پیشخوان سایت‌ها آهنگ‌های دندانگیری دارد و بسیاری از چهره‌های نام آشنای موسیقی پاپ قطعات جدیدشان را به بازار فرستادند.

محسن چاوشی آهنگ زیبای «گندم گون» که قطعه‌ای عاشقانه است را منتشر کرده. فرم کلی اثر او شبیه آهنگ‌های قدیمی خودش است و از این جهت قطعه‌ای جذاب و شاید خاطره انگیز محسوب می‌شود. شعر و ملودی این کار توسط خود چاوشی ساخته شده و حال و هوای خوبی به مخاطب القا می‌کند. قطعه بعدی «پروانه» اثری از اشوان است که طبق معمول با شعر و ملودی خودش ساخته شده. اشوان از آن دست خواننده‌هایی است که تا امروز در بازار موفق بوده اما کم کاری و فاصله زیاد انتشار قطعاتش باعث می‌شود آدم هر بار دوباره از نو او را بشناسد.

«پروانه» قطعه‌ای عاشقانه و کمی اگرسیو است و تنظیم شیک و مدرنی هم دارد و گوش دادن به آن خالی از لطف نیست. فرزاد فرزین هم قطعه «نفس» را با همان سبک و سیاق همیشگی خودش منتشر کرده. فرزاد آهنگسازی و ترانه این کار را خودش ساخته. نکته مثبتی که در قطعات این هفته وجود داشت این بود که عمده آنها توسط خود خوانندگانش سروده و ساخته شده بود.

قطعا وقتی خواننده‌ای خودش ترانه و آهنگ کارش را می‌سازد هرچقدر هم که کار ضعیفی باشد حس یک دستی بیشتری به مخاطب القا می‌کند. احسان خواجه امیری، آرون افشار و علیرضا طلیسچی هم از جمله خواننده‌هایی هستند که این هفته قطعات جدیدشان روی سایت‌ها قرار دارد. در سایت جشنواره آمده که « اجراهای سی وششمین دوره جشنواره موسیقی فجر در فضای مجازی پخش می‌شود.با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا، با تصمیم ستاد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجراهای این دوره جشنواره مجازی پخش می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فضای مجازی را بستر مهمی برای حوزه موسیقی خواند و برگزاری جشنواره موسیقی فجر در فضای مجازی یک نقطه عطف و تجربه‌ای در این دوره است.برهمین اساس ضبط اجرای گروه‌های حاضر در جشنواره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی براساس جدول زمانبندی‌آغاز شده است و به‌زودی از سوی دبیرخانه جشنواره جدول اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و بسترهای پخش منتشر و معرفی خواهند شد.»

دستشان درد نکند. جالب بود. فقط اینکه اگر قرار است جشنواره به صورت مجازی برگزار شود آن قسمت رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌اش دیگر چیست؟ یعنی مثلا بهنام بانی قرار است بیاید جلوی دوربین به دست و بالش الکل بزند یا چی ؟ اما از اینها گذشته هر سال جذاب‌ترین قسمت جشنواره اجراهای بین‌الملل آن است که فرصتی فراهم می‌کند تا بدون اینکه خارج برویم اجرای خارجی ببینیم. امسال هم شش گروه از چهار کشور اتریش، آلمان، ایتالیا و کوبا در این دوره از جشنواره‌ موسیقی فجر اجرا می‌کنند.

تک‌نوازی ویولنسل مارتین ملندز از کوبا، دوئت سان موس (دونوازی گیتار/ویولنسل از اتریش، دوئت ویلا مادلنا) دونوازی آکاردئون/ کلارینت/ ساکسفون) از اتریش، تریوی جز فولبرشت (سه نوازی ساکسفون/آوا و الکتریک/ گیتار) از آلمان، تکنوازی پیانو موریس ارنست از آلمان و دوئت فراتا دی پالما(دونوازی پیانو/ویولن) از ایتالیا اجراهای بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هستند. آن طور که از خبرهای جسته و گریخته مشخص است گویا قرار است اجراهای خارجی هم به صورت آنلاین پخش شوند.

نکته اینجاست که گویا قرار است موزیسین‌ها به ایران بیایند، اجرایشان را همینجا ضبط کنند و بعد هم برگردند به کشورشان. خوب است ولی اگر قرار است آنلاین پخش شود دیگر چرا این بنده خداها را به اینجا بکشانیم، آن هم وسط این همه گرانی و کرونا؟ بگویید همانجا ضبط کنند و در تلگرام به صورت فایل برایمان بفرستند که کیفیتش هم پایین نیاید! باقی پولش هم بزنید به یک زخمی!

کدخبر: ۳۷۲۹۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر