کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۲۶۸
تاریخ خبر:

اخبار موسیقی؛ درباره چند کنسرت، یک یادبود‌ و دو تیتراژ

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | این هفته کم کم اثرات تزریق سریع واکسن در موسیقی هم پدیدار شد و خبرهای کم و بیش خوشی از آغاز کنسرت‌ها در جزیره کیش به گوش رسید. این که می‌گویم کم و بیش خوش به این خاطر است که راه افتادن کنسرت‌ها به تنهایی خبر خوشی است اما آدم وقتی قیمت بلیت‌ها را نگاه می‌کند با خودش فکر می‌کند که آدم از اجاره خانه‌اش بزند و کنسرت برود؟

قیمت بلیت حسن ریوندی، محسن ابراهیم‌زاده، ایوان بند و مسعود صادقلو که در واقع همین امروز و فردا روی صحنه می‌روند از ۱۵۰ هزارتومان تا ۳۸۰ و ۴۰۰ هزارتومان است. سالن‌ها هم تقریبا همه پر هستند و انگار نه انگار. البته صندلی‌ها همچنان یکی در میان پر می‌شود و خب این می‌تواند یکی از دلایل گرانی بلیت باشد. حالا باید دید بعد از ایمنی جمعی و رخت بر بستن کرونا هم بلیت‌ها همچنان با این قیمت فروخته می‌شوند یا خیر.

خبر دیگر این که همایون شجریان در نخستین سالگرد درگذشت پدرش و به یاد او، تصنیف «شباهنگ» را به علاقه‌مندان موسیقی و این استاد فقید آواز ایرانی تقدیم کرد. همایون شجریان در ابتدای توضیحی که برای تصنیف «شباهنگ» در صفحه شخصی‌اش آورده، به بیتی از غزل سعدی اشاره کرده است: «با این در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن/ من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود» اما اتفاق جالبی که در این قطعه رخ داده تک خوانی مژگان شجریان در قسمت‌هایی از آواز است که هنوز نمی‌دانیم این را باید به فال نیک گرفت یا نه.

اما حداقل شاید بیراه نباشد اگر بگوییم این برای اولین بار است که چنین اتفاقی در مارکت رسمی موسیقی ایران رخ می‌دهد. البته شماره مجوز این قطعه را در جست‌وجوهای اینترنتی‌مان پیدا نکردیم اما وقتی سایت‌های رسمی مثل بیپ تونز آن را روی صفحه اول‌شان قرار دادند یعنی این قطعه با مجوز رسمی ارشاد وارد بازار شده.

«شباهنگ» از آن قطعاتی نیست که توقع داشته باشید تبدیل به یکی دیگر از هیت‌های همایون شود اما کاری وزین است و بسیار مناسب برای سوگ پدری که نامش محمدرضا شجریان بود. مدت زمان قطعه کمی بیشتر از ۷ دقیقه است و از آن دست کارهایی است که تا گوش نکنید نمی‌توانید لذت شنیدنش را درک کنید. آهنگساز آن سلیم فرزان و تنظیم کننده‌اش غلامرضا صادقی است. در میان نوازندگان هم نام‌های بسیار آشنا را می‌بینید.

دموی آهنگ «خسوف» محسن چاوشی هم که برای سریالی با همین نام خوانده در این چند روز منتشر شده و حسابی دست به دست می‌شود. این که محسن چاوشی و هر حرکتی که می‌کند خبرساز می‌شود خودش چند صفحه‌ای در قالب یک پرونده می‌طلبد اما فعلا تا همین جا بدانید که بسیاری از سایت‌های رسمی هنوز موزیک نیامده به پیشواز رفته‌اند و کاور آن را روی صفحه اولشان قرار داده‌اند و عبارت «به زودی» را زیر آن درج کرده‌اند.

یک جور روز شمار که کمتر مواقعی پیش می‌آید برای خواننده‌ای، آن هم برای یک تک قطعه‌اش، اتفاق بیافتد. ناگفته نماند که ترانه این اثر هم سروده حسین غیاثی است که تا پیش از این تجربه‌های موفقی مثل «تفنگ سر پر» را با چاوشی در کارنامه‌اش داشته. سریال خسوف از سریال‌های اختصاصی نماوا است و فقط در این پلتفرم پخش می‌شود و زمان پخش آن هم از ۲۳ مهر ماه و هر هفته است. چاوشی تا به حال تیتراژ‌های موفقی خوانده و بعید نیست این سریال هم از آن سریال‌های پر طرفدار بین مخاطبان باشد. کارگردان کار مازیار میری است و تهیه کننده آن هم همایون اسعدیان است.

تیتراژ فصل جدید مسابقه «دست فرمون» با صدای «گرشا رضایی» منتشر شد. این آهنگ با نام «مگه پاییز اومده؟» با ترانه «یاحا کاشانی» و موسیقی گرشا رضایی و تهیه‌کنندگی «محمود محمودی» به مرحله انتشار رسیده است. فصل جدید مسابقه دست فرمون از شبکه نسیم با اجرای «کامران تفتی» پخش می‌شود. برای تیتراژ فصل جدید مسابقه دست فرمون یک موزیک ویدئو هم تولید شده است که به زودی منتشر خواهد شد.

گرشا رضایی در حالی عاشقانه جدیدی را برای مسابقه دست فرمون تولید کرده است که طی چند ماه اخیر حضوری در زمینه تیتراژخوانی نداشته است. اما نکته اینجاست موزیک به خودی خود هیچ مشکلی ندارد و حتی شعر و ملودی زیبایی هم دارد ولی چنین آهنگی،آن هم با این اسم که مشخص کننده مود آن هم هست برای تیتراژ مسابقه‌ای مثل دست فرمون مناسب است؟ آهنگی که پائیزی است و مود شما را پائین می‌آورد برای مسابقه‌ای که قرار است در آن دود لاستیک‌ها و صدای اگزوزها را با هیجان دنبال کنیم چنین موزیک غمگینی واقعا فکر خوبی است؟

کدخبر: ۴۱۹۲۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر