کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۲۳۳
تاریخ خبر:

اخبار موسقی‌| ‌علیرضا قربانی، آرش و مسیح و رستاک

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | این هفته برخلاف یکی دو هفته پیش پیشخوان سایت‌ها خالی از آهنگ‌های جدید بود و تعداد ترک‌های جدید پاپ هم کمتر از انگشتان دست بود. جالب اینجاست که با توجه به آمارهای دفتر موسیقی هر روز تقریبا بین ۱۰ تا ۱۵ قطعه موسیقی مجوز می‌گیرند. این در حالی است که به خاطر هزینه‌های بالای پخش و پروموت قطعه موسیقی آنقدر بالاست که خروجی این مجوزها در سایت‌های دانلود و پخش مشاهده نمی‌شود.

به تازگی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده در سال گذشته چهار هزار و ۵۱۴ تک‌آهنگ، ۳۷۷ آلبوم موسیقی، ۳۵۷ اثر تصویری موسیقی (۳۵۰ نماهنگ و ۷ آلبوم تصویری) و ۸۳ کتاب گویا مجوز انتشار گرفته و در سال ۱۳۹۸، سه هزار و ۷۱ تک آهنگ، ۳۵۷ آلبوم، ۲۶۵ اثر تصویری موسیقی (۲۵۹ نماهنگ و ۶ آلبوم تصویری) و ۷۰ کتاب گویا از دفتر موسیقی مجوز انتشار گرفتند.

رقم تک‌‌آهنگ‌های مجوزگرفته حکایت از آن دارد که به طور میانگین در هر روز از سال ۱۲ تک‌آهنگ مجوز گرفته‌اند. این رقم در سال ۹۸ پایین‌تر بود و سه هزار و ۷۱ تک آهنگ مجوز انتشار گرفته بودند و به‌طور میانگین ۸ قطعه در هر روز از سوی این دفتر اجازه انتشار یافته بودند. اما نکته اینجاست که از این همه اثر که مجوز گرفته‌اند، بسیاری‌شان موفق نشدند آنطور که باید قطعه‌شان را منتشر کنند و به بازار عرضه کنند. یعنی هزینه‌های میلیونی ساخت و تولید عملا به فنا می‌رود و گردش مالی‌اش هم اصلا کمکی به چرخاندن چرخ‌های مارکت نمی‌کند.

نتیجه اخلاقی این است که واقعا اگر به فکر تولید یک قطعه موسیقی و پخش آن هستید لطفا قبل از این که پولتان را خرج کنید کمی بیشتر فکر کنید. از میان جدیدترین‌های این هفته باید به قطعه‌ای از پروژه بین‌المللی علیرضا قربانی و احسان مطوری با همکاری بومبای جیشری اشاره کرد. این قطعه با نام هندی «جته‌ناهی‌دیبو» (به فارسی: نمی‌گذارم بروی) از تاریخ ۱۵ اردیبهشت در تمام پلتفرم‌های قانونی و بین‌المللی در دسترس است.

«جته‌ناهی‌دیبو» جدیدترین قطعه از پروژه «صداها و پل‌ها» به آهنگسازی احسان مطوری و خوانندگی علیرضا قربانی است که حدود دو سالی است آغاز شده و قرار است به زودی آلبوم آن هم منتشر شود.در این پروژه این دو هنرمند تلاش دارند تا موسیقی و آواز ایرانی را با موسیقی‌ها و زبان‌های دیگر دنیا تلفیق کنند.در این پروژه ده‌ها خواننده و نوازنده بین‌المللی حضور دارند همچنین از اشعار شعرای سرشناسی از تمامی دنیا استفاده شده است.

در قطعه «جته‌ناهی‌دیبو» خواننده هندی و نامزد جایزه گرمی «بومبای جیشری» علیرضا قربانی را همراهی می‌کند.در این قطعه رامان کالان، مایک بلاک، ادوارد پرز و نیتان اسچارم دارندگان جایزه گرمی با همراهی علی منتظری، گرگ الیس و تعدادی چند از موسیقیدانان ایرانی و غیر ایرانی حضور داشته‌اند.پروژه «پل‌ها و صداها» تاکنون در دو جشنواره بین‌المللی موفق به کسب جایزه شده و در چند جشنواره بین‌المللی دیگر در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حضور خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنم با ذهن باز این اثر را گوش کنید. این قطعه از آن آثاری نیست که در یک بعد از ظهر خسته از کار و ترافیک بتوانید از آن لذت ببرید. یک کار هنری خلاقانه که برای درک بهترش لازم است گیر و گرفتاری نداشته باشید. از میان قطعات پاپ این هفته هم جذاب‌ترین آهنگ هفته تعلق می‌گیرد به رستاک حلاج که با نام «خونه خراب» منتشر شده.

آهنگسازی کار خود رستاک است و ترانه اثر هم کسری بختیاریان سروده و تنظیم خوب کار هم فرید مهاجرپور است. برخلاف قطعه قربانی این قطعه را می‌شود در یک بعدازظهر خسته از کار و ترافیک هم گوش داد.رستاک از آن دست خواننده‌هایی است که تا امروز با حفظ استایل همیشگی‌اش کارهای متفاوتی تولید کرده و به نظر می‌رسد روند رشدش در بازار اگرچه گاهی سرعتش کند بوده اما تا امروز روندی سعودی را حفظ کرده.

خبر دیگر تازه منتشر شده هم انتشار کتاب صوتی «ما عوض بشو نیستیم» با صدای آرش و مسیح دو خواننده پاپمان است.کتاب را گوش نکردم اما گویا چکیده‌ای چند بخشی است با محوریت زندگی و باز اندیشی در آن. یکی از بخش‌های کتاب خلاصه رمان دور دنیا در ۸۰ روز است. اما از اینها که بگذریم فعالیت‌های فرهنگی از این دست چیزی است که بین سینمایی‌ها رواج داشته اما در موسیقی کمتر پیش آمده که خواننده‌ای کتاب هم بخواند یا چیزهایی ازاین قبیل. این حرکت آرش و مسیح یک لایک بزرگ دارد و امیدواریم که دیگران هم کمی از این کارها انجام دهند.

کدخبر: ۳۸۹۲۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر