کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۲۲۵
تاریخ خبر:

اخبار مهم ‌‌برای متقاضیان وام‌های ودیعه، ازدواج و...

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | سامانه طرح اقدام ملی مسکن بعد از یک ماه اختلال دوباره آغاز به کار کرد ولی اینطور که پیداست احتمالا متقاضیان وام ودیعه مسکن حالا باید دوباره از صفر شروع کنند. چراکه با وجود راه‎اندازی دوباره سامانه ثبت‌نام، وقتی متقاضیان کد ملی خود را برای پیگیری درخواست وام وارد می‌کنند، می‌بینند تمام اطلاعات ثبت‌نامی آنها پاک شده و احتمالا باید دوباره از اول منتظر بمانند تا سامانه اطلاعات آنها را بررسی کند و برای دریافت وام به بانک معرفی شوند.

آن هم در زمانی که نصف تابستان گذشته و در آستانه ماه پایانی فصل اجاره هستیم. با این حساب احتمالا متقاضیان وام ودیعه مسکن باید دو ماه بیشتر منتظر دریافت وام بمانند. ولی اگر بخواهند با متقاضیان وام ازدواج درد و دل کنند، احتمالا با پوزخند مواجه خواهند شد. چراکه متقاضیان وام ازدواج مدت زمان بیشتری را منتظر هستند تا ببینند کی قرار است وام ۷۰ یا ۱۰۰میلیونی بگیرند. علاوه بر وام ازدواج و وام ودیعه مسکن، چند طرح و وام دیگر داریم که تعداد زیادی از متقاضیانش بلاتکلیف مانده‌اند، یا همین‌طور منتظر هستند تا نوبتشان برسد. در این گزارش سراغ این وام‎‌ها رفتیم و بررسی کرده‌ایم مدت زمان انتظار برای دریافت هر کدام چقدر است و چه مراحلی را باید برای دریافت آنها طی کنیم.

‌وام ودیعه مسکن؛ حداقل دو ماه دیگر
ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از اول آغاز شده است. بعد از اختلال یک ماهه در سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی، سایت tem.mrud.ir دوباره در دسترس قرار گرفته ولی اینطور که پیداست همه آن کسانی که پیش از این ثبت‌نام کرده بودند، باید کل مسیر را از اول شروع کنند. بر اساس آخرین آمارهایی که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی داده، تاکنون حدود ۲۵۰هزار نفر برای دریافت این وام در سال ۱۴۰۰ ثبت‌نام کردند و احتمالا همه آنها باید دوباره برای ثبت‌نام به سامانه طرح ملی مسکن با نشانی tem.mrud.ir مراجعه کنند و از ابتدا منتظر بمانند تا یک روز پیامکی بهشان برسد و بگوید برای دریافت وامشان به کدام بانک بروند. ثبت‌نام وام ودیعه مسکن پیش از این ۲۶خردادماه شروع شده بود و قرار است فعلا تا آخر شهریور ادامه داشته باشد.

مبلغ این وام در تهران ۷۰میلیون، کلانشهرها ۴۰میلیون و دیگر شهرها ۲۵میلیون تومان است و با سود ۱۳درصدی و بازپرداخت پنج ساله در تهران و سه ساله در دیگر شهرها پرداخت می‌شود. البته اگر متقاضی بخواهد می‌تواند صرفا سود وام را با نرخ ۱۲درصد به‌صورت اقساط یک‌ساله پرداخت کند و اصل وام را بعد از پایان یک سال به بانک پس بدهد. مراحل کار به این صورت است که ابتدا باید در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کنید و بعد از بررسی شرایط مثل سابقه سکونت پنج ساله و نداشتن سابقه مالکیت خانه مسکونی، به بانک معرفی می‌شوید تا وام را دریافت کنید. سال گذشته ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از مردادماه شروع شده بود و تازه از مهرماه فرآیند پرداخت آن روی ریل افتاد. اتفاقی که احتمالا امسال هم تکرار می‌شود.

‌وام ازدواج؛ احتمالا سال بعد
رکورددار طولانی‌ترین صف وام احتمالا مربوط به وام ازدواج است. متقاضیان زیادی دارد و هر سال مبلغی به آن اضافه می‌شود، ولی منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها آنقدری نیست که بتوانند این مقدار وام ازدواج پرداخت کنند. طوری که بر اساس آخرین آمارها حدود ۳۵۱هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند و سرعت پرداخت آن به شکلی است که اگر تا پایان سال به همین شکل ادامه پیدا کند، احتمالا خیلی‌ها حتی تا آخر سال به وام ازدواج خود نرسند.

شهرزاد دانشمندی، مدیر اعتبارات بانک مرکزی گفته از ابتدای سال تا ۱۹ تیرماه یعنی در مدت حدود چهارماه ۲۴۲هزار نفر وام ازدواج گرفته‌اند و این یعنی سرعت پرداخت وام ازدواج ماهانه حدود ۶۰هزار فقره است. از آنجا که در همان تاریخ ۳۵۱هزار نفر در صف وام قرار داشتند، احتمالا پرداخت وام به کسانی که قبل از ۱۹تیر ثبت‌نام کردند، تا دی‌ماه طول بکشد. البته دانشمندی می‌گوید زمان مشخصی برای پرداخت وام نداریم چون بنابر شعبه و بانک، زمان متغیر است و به نظر می‌رسد بیشتر از چهار ماه طول نمی‌کشد. او پیش‌بینی کرده امسال حدود یک میلیون نفر متقاضی دریافت وام ازدواج باشند. درحالی که با سرعت پرداخت ماهانه ۶۰هزار وام، بانک‌ها سالانه می‌توانند به ۷۲۰هزار نفر وام بدهند و احتمالا وام ۳۰۰هزار نفر از متقاضیان امسال به سال بعد موکول شود.

فرآیند دریافت وام ازدواج از ثبت‌نام در سامانه بانک مرکزی به نشانی ve.cbi.ir شروع می‌شود و کسانی که کمتر از دوسال از تاریخ عقدشان گذشته باشد می‌توانند اطلاعات و مدارک خود را در این سامانه ثبت کنند. آنها همچنین باید در همین سامانه بانک مورد نظرشان برای دریافت وام را انتخاب کنند تا وقتی نوبتشان رسید برای ارائه ضامن و بقیه مدارک به شعبه بانک مورد نظر بروند. مبلغ وام ازدواج برای سال ۱۴۰۰، ۷۰میلیون تومان است و آنهایی که شرط سنی زیر ۲۵سال برای آقایان و زیر ۲۳سال برای خانم‌ها را داشته باشند می‌توانند وام ۱۰۰میلیونی بگیرند.

‌وام سهام عدالت؛ موفقیت با احتمال کمتر از یک درصد
فرآیند پرداخت کارت اعتباری سهام عدالت از هفته آخر بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده. البته وعده‌های‌ آن را از یک سال پیش شنیده بودیم ولی به هر صورت از آن تاریخ دو بانک ملی و تجارت اعلام کردند مشمولان سهام عدالت می‌توانند با ثبت‌نام در اپلیکیشن‌ها درخواست کارت اعتباری بدهند. کارتی که مبلغ آن نهایتا پنج میلیون تومان است و فرآیند دریافتش برخلاف ظاهر ساده، کاملا پیچیده است.

روی کاغذ همه چیز خوب پیش می‌رود و متقاضیان وام بدون نیاز به مراجعه به شعبه خاصی می‌توانند صرفا با ثبت درخواست در اپلیکیشن‌های ایوا، بله و شصت بانک ملی و زمرد بانک تجارت وام بگیرند و اخیرا چند بانک دیگر به جمع آنها اضافه شده‌اند، ولی آمارها نشان می‌دهد شرایط متفاوت از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. آخرین آماری که این بانک‌ها از پرداخت کارت اعتباری سهام عدالت منتشر کرده‌اند مربوط به نیمه اردیبهشت‌ماه است که تا آن تاریخ ۳۳هزار نفر از بانک ملی و سه هزار نفر از بانک تجارت وام سهام عدالت گرفتند.

از آن تاریخ تا حالا آماری از تعداد وام‌های پرداخت شده وجود ندارد ولی همین موضوع نشان می‌دهد از مجموع ۴۹میلیون نفری که مشمول سهام عدالت هستند و می‌توانند وام بگیرند، کمتر از یک‌درصد موفق به دریافت کارت اعتباری سهام عدالت شده‌اند. فرآیند فروش سهام عدالت در بورس چند ماهی است متوقف شده و حتی همان ۶۰درصد آزاد شده هم قابل فروش نیست. به همین خاطر تنها جایی که سهام عدالت می‌تواند کارایی داشته باشد، همین کارت اعتباری است که مبلغ آن هم چندان قابل توجه به نظر نمی‌رسد.

‌وام بازنشستگان؛ انتظار برای هفت میلیون تومان
۵۰۰هزار نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی امسال وام قرض‌الحسنه می‌گیرند که مبلغ آن هفت میلیون تومان است. مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفته طی شش مرحله قرار است وام بانکی به بازنشستگان پرداخت شود و بیش از ۵۰۰هزار نفر از این تسهیلات استفاده خواهند کرد. البته قبل از آن علی جهانی، مدیر کل فرهنگی سازمان تامین اجتماعی گفته بود امسال ۴۰۰هزار نفر وام بازنشستگان دریافت خواهند کرد. شرایط پرداخت به این صورت است که بانک رفاه هر چهل روز یک بار به تعدادی از متقاضیان وام می‌دهد و مبلغ هفت میلیون تومان را به حساب متقاضیانی که ثبت‌نام کرده‌اند واریز می‌کند. جهانی می‌گوید حدود ۹۰هزار نفر از بازنشستگان برای دریافت وام ثبت‌نام و تاکنون ۴۳هزار نفر وام خود را دریافت کرده‌اند. سال گذشته تقریبا ۳۴۰هزار نفر وام بازنشستگان تامین اجتماعی گرفته بودند.

وام بازنشستگی به‌صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و مهلت بازپرداخت آن سه ساله است. در این مدت به‌جای پرداخت قسط، مبلغ اقساط به صورت خودکار از حقوق ماهانه بازنشستگان کم می‌شود و دریافت‌کننده نیازی به ضامن ندارد. برای دریافت این وام باید عضو کانون بازنشستگان استان خودتان باشید. بازنشستگان تهرانی می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه vaam.kabta.ir مراجعه کنند. شرایط وام به این شکل است که بازنشسته در سه سال گذشته نباید از بانک رفاه وام گرفته باشد، چک برگشتی نداشته باشد و سنش کمتر از ۷۷سال باشد.

‌وام طرح ملی مسکن؛ ان‌شاءالله دولت بعدی
سال ۹۸ همزمان با آغاز طرح اقدام ملی مسکن، قرار بود ۴۰۰هزار واحد مسکونی در دو سال ساخته و پرونده طرح مسکن ملی تا پایان دولت بسته شود. همانطور که قابل پیش‌بینی بود فعلا حدود ۲۰هزار واحد مسکونی افتتاح شده‌اند. در ابتدا هزینه تمام شده هر مترمربع واحد مسکن ملی دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود که این رقم در بعضی استان‌ها به متری چهار میلیون تومان افزایش پیدا کرده. وام مسکن ملی ۱۵۰میلیون تومان است که بعد از پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها پرداخت می‌شود.

بر اساس آخرین آمارها تا پایان تیرماه عضو هیات مدیره بانک مسکن گفته حدود ۲۳۷هزار نفر از متقاضیان طرح مسکن ملی افتتاح حساب کرده‌اند. آنطور که محمدحسن علمداری می‌گوید ۲۷۸پروژه مسکن ملی شامل ۱۳هزار و ۶۰۰واحد در دفترخانه آماده انعقاد قرارداد هستند. این یعنی از تعداد ۴۰۰هزار مشمول مسکن ملی، حدود ۱۳هزار نفر معادل سه درصد موفق به دریافت وام شده‌اند و دیگران همچنان منتظر پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها هستند. در بقیه وام‌ها منتظر ماندن شاید چندان کار سختی نباشد، ولی در رابطه با طرح مسکن ملی هر چه زمان می‌گذرد، هزینه تمام شده واحدها بیشتر می‌شود. سابقه مسکن مهر نشان می‌دهد احتمالا چند سالی طول می‌کشد تا این پروژه به پایان برسد. چراکه با وجود گذشت ۱۰سال از آغاز طرح مسکن مهر هنوز شاهد افتتاح پروژه‌های جدید هستیم.

کدخبر: ۴۰۷۲۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر