کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۶۸۱
تاریخ خبر:

اخبار مثبت کرونایی؛ از آکسفورد تا ایران

روزنامه هفت صبح | دیروز یک خبر امیدوارکننده درباره ساخت واکسن کرونا در دانشگاه آکسفورد منتشر شد. محققان این دانشگاه واکسنی ساختند که گفته می‌شود روی تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این ویروس موثر بوده و تزریق آن روی ۱۰۷۷ نفر باعث تولید پادتن و افزایش گلبول‌های سفید برای مقابله با این ویروس شده است.

هرچند هنوز برای قضاوت درباره کارآمدی این واکسن زود است و باید روی جمعیت بزرگتری آزمایش شود اما فعلا دولت بریتانیا صد میلیون دُز از آن را سفارش داده. در خبری که بی‌بی‌سی منتشر کرده آمده:‌ «دانشمندان با مهندسی ژنتیک از ویروسی که در شامپانزه‌ها ایجاد سرماخوردگی می‌کند ویروس جدیدی ساخته‌اند.

این ویروس به شدت دستکاری شده تا اول اینکه خود بیماری‌زایی نداشته باشد و دوم اینکه شبیه واکسن کرونا به نظر سیستم ایمنی برسد.» در مقابله با ویروس کرونا توجه بیشتر معطوف به پادتن‌ها (آنتی‌بادی‌ها) بوده اما پادتن فقط بخشی از سیستم ایمنی ماست. پادتن پروتئین کوچکی است که سیستم ایمنی تولید می‌کند و به ویروس می‌چسبد.

حال این ویروس نشاندار را سلول‌های ایمنی می‌توانند شناسایی و نابود کنند.گلبول‌های سفید خون وظیفه مقابله با عوامل بیماری‌زا را دارند و یکی از انواع آنها سلول تی نام دارد. سلول‌های تی فعالیت‌های دفاعی سیستم ایمنی را هماهنگ می‌کنند و تشخیص می‌دهند عفونت در کجا ایجاد شده و بعد آن را نابود می‌کنند.

تقریبا تمام واکسن‌های موثر باعث می‌شوند سیستم ایمنی هم پادتن تولید کند هم سلول تی. پس از تزریق این واکسن میزان سلول تی پس از ۱۴ و پادتن پس از ۲۸ روز به حداکثر رسید اما این کارآزمایی اینقدر ادامه نیافته است تا مصونیت آن در درازمدت ارزیابی شود.

حالا جدا از این مسئله اینکه چه زمانی این واکسن به تولید انبوه برسد و در دسترس کشور‌های مختلف قرار بگیرد موضوع جداگانه‌ای است. اینجا در ایران هم بعد از اوج‌گیری بیماری کرونا حالا کم‌کم اخبار مثبتی به گوش می‌رسد که احتمالا نتیجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بین مردم است.

زالی فرمانده مقابله ستاد با کرونا در تهران گفته آمار استفاده از ماسک بین مراجعین و کارمندان تهرانی به ۸۳‌درصد رسیده و لاری سخنگوی وزارت بهداشت هم توضیح داده که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور از ۲۲٫۶ درصد به ۴۵٫۵ درصد رسیده. احتمالا در نتیجه این رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که می‌بینیم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته در استان خوزستان نسبت بستری بیماران در مقایسه با دو هفته پیش ۵۰ درصد کاهش یافته و مرگ و میر هم کاهش قابل توجهی داشته.

استان خوزستان از استان‌های وضعیت قرمز ما بود که شرایط سختی را تجربه می‌کرد. همینطور در قم هم اتفاق خوبی افتاده که پریروز تعداد فوتی‌ها به صفر رسید. با این همه هنوز آمار کلی کشور نگران کننده است. در آمار دیروز البته اعلام شد که ۲۱۷ نفر در سراسر کشور جان خود را از دست دادند و ۲۴۱۴ بیمار مبتلای جدید شناسایی شد.

کدخبر: ۳۴۰۶۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر