کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۱۶۷
تاریخ خبر:

احتمال رویارویی تیم ملی با برانکو و کی‌روش

روزنامه هفت صبح | فیفا از آخرین رده‌بندی فوتبال ملی در تاریخ ۲۸ خرداد رونمایی کرد و با این حساب تکلیف سیدبندی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ مشخص شد. بر اساس آخرین رده‌بندی فیفا، تیم ملی کشورمان در رده دوم قاره آسیا قرار دارد و به این ترتیب طبق پیش‌بینی‌ها در سید اول جای دارد.

در جدیدترین رنکینگ فیفا، ژاپن اول، ایران دوم، استرالیا سوم، کره‌جنوبی چهارم، عربستان ششم، امارات هفتم، عراق هشتم، چین نهم، عمان دهم، سوریه یازدهم، ویتنام سیزدهم و لبنان شانزدهم هستند که بر اساس همین رنکینگ و دو به دو در سیدهای شش‌گانه قرار می‌گیرند. یعنی ایران و ژاپن تیم‌های سید یک هستند، استرالیا و کره‌جنوبی در سید دو، عربستان سعودی و امارات در سید سه، عراق و چین در سید چهار، عمان و سوریه در سید پنج و ویتنام و لبنان در سید شش قرار می‌گیرند.

*** بهترین و بدترین قرعه
با توجه به نمایش‌هایی که در این چند روز از تیم‌های آسیایی دیدیم، به نظر می‌رسد قرعه دلخواه تیم ملی فوتبال ایران همگروهی با کره‌جنوبی، امارات، چین، عمان و ویتنام باشد. سال‌هاست که گربه سیاه کره‌جنوبی هستیم و از لحاظ روحی در مصاف با این تیم در وضعیت بهتری قرار داریم. امارات هم مدت‌هاست که دیگر آن تیم قدرتمند و پرستاره سابق نیست و در گروهی که هیچ تیم بزرگ دیگری نداشت، به سختی صدرنشین شد و همگروهی با این تیم می‌تواند قرعه خوبی برای ایران باشد.

چین هم تیمی است که همواره مغلوب ایران شده و قابل پیش‌بینی است که از دو بازی مقابل این تیم شش امتیاز بگیریم. عمان هم تیم قدرتمندی نیست و می‌توان روی هر شش امتیاز دو بازی رفت و برگشت مقابل این تیم حساب کرد. در نهایت می‌ماند ویتنام که روی کاغذ ضعیف‌ترین تیم حاضر در مرحله نهایی است و هر تیمی از هم‌گروه شدن با ویتنامی‌ها استقبال می‌کند.

اما سخت‌ترین قرعه برای تیم ملی می‌تواند گروهی شامل استرالیا، عربستان، عراق، سوریه و لبنان باشد. استرالیا اگرچه آن تیم رویایی سال ۱۹۹۷ نیست اما به هر حال تیمی با ستاره‌های بزرگ و بین‌المللی است که سطح بازی‌اش می‌تواند بالاتر از سطح بازی تیم ملی باشد. عربستان هم در جام ملت‌های آسیا تیم خوبی نشان داد و البته تیم‌های عربستانی در رده باشگاهی هم همواره رقیب اصلی تیم‌های ایرانی بوده‌اند. ما سال‌هاست که با این تیم روبه‌رو نشده‌ایم و به دلیل مسائل سیاسی و البته نفوذ همیشگی این کشور در AFC، به نظر می‌رسد رویارویی با این تیم قرعه خوبی برای ایران نباشد.

عراق هم اگرچه در آخرین بازی مغلوب ایران شد اما نمی‌توان کتمان کرد که در سال‌های اخیر همواره گربه‌سیاه تیم ملی بوده و ترجیح تیم ملی پرهیز از رویایی با این تیم است. سوریه هم تیمی است که در مرحله قبلی فوق‌العاده کار کرده و در دوره قبل هم در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل ایران به تساوی رسید و تنها تیمی بود که توانست دروازه تیم ملی ایران را باز کند. در نهایت لبنان هم قرعه خوبی برای ایران به نظر نمی‌رسد. آخرین بار در خاک این کشور مغلوب شده‌ایم و بازی در لبنان هرگز بازی دلخواه تیم ملی ایران نبوده و نیست.

*** قرعه‌های جذاب
اما یک احتمال جذاب و جنجالی در قرعه‌کشی مرحله بعد، احتمال هم‌گروهی ایران، عراق و عمان است. عمان با هدایت برانکو ایوانکوویچ به این مرحله رسید و رویارویی با تیم او یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای فوتبال ایران رخ دهد. برانکو سابقه هدایت تیم ملی ایران و پرسپولیس را دارد و در صورت هم‌گروهی با ایران، انگیزه زیادی برای شکست دادن تیم سابقش خواهد داشت‌.

اما هم‌گروهی با عراق، اگر کارلوس کی‌روش هدایت این تیم را بپذیرد، می‌تواند این گروه را تحت تاثیر قرار بدهد. کی‌روش هم هشت سال سرمربی تیم ملی ایران بود و رویارویی‌اش با این تیم برای او فوق‌العاده جذاب خواهد بود. از سوی دیگر عمان و عراق هم اگر با هم هم‌گروه شوند، می‌تواند منجر به تقابل کی‌روش و برانکو شود که سال‌ها در ایران دشمن هم بودند و هنوز هم علیه هم مصاحبه می‌‌کنند.

** یک شهریور گیج‌کننده برای فوتبال ایران
براساس اخبار ضد و نقیض اعلامی از منابع خبری مختلف، اخبار متفاوت از جمله برگزاری بازی‌ها به صورت متمرکز ، خبر اولیه بابت آغاز مرحله دوم رقابت‌ها از شهریور ماه به صورت رفت و برگشت و مانند دوره‌های گذشته همچنان اصلی‌ترین گمانه‌زنی رسانه‌ها و منابع خبری نزدیک به کنفدراسیون فوتبال آسیا است تا دور رفت رقابت‌های مرحله دوم که با حضور ۱۲ تیم در دو گروه شش تیمی برگزار خواهد شد، از روز ۱۱ شهریور آغاز و بازی دوم آن در روز ۱۶ شهریور برگزار شود. یعنی ۷۷ روز بعد قرار است بازی اول تیم ملی در مرحله دوم رقابت‌ها برگزار شود و رقابت‌های لیگ ایران تا ۲۵ تیر ماه سه هفته پایانی لیگ و دو بازی نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی را نیز همچنان در پیش دارد.

در خوشبینانه‌ترین حالت رقابت‌های این فصل فوتبال ایران در ۱۵ مرداد به اتمام خواهد رسید و ایران ۲۷ روز بعد باید به مصاف اولین تیم آسیایی در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ برود. کارشناسان علم تغذیه و بدنسازی فوتبال، استراحت ۲۱ روزه تا ۳۰ روز را در هر فصل فوتبالی برای جلوگیری از مصدومیت بازیکنان توصیه می‌کنند و این یعنی بازیکنان داخلی فوتبال ایران در دو بازی اول تیم ملی شاید نتوانند به تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی کمک کنند و ایران باید دو بازی اولش را با لژیونرهای خارج از کشور آغاز کند.

نگاهی به ترکیب ایران در چهار بازی اول نشان می‌دهد ایران درپست دفاع وسط، یکی از هافبک‌های میانی و دفاع چپ در این چهار بازی از بازیکنان داخلی استفاده کرده است و سرمربی تیم ملی از همین حالا باید به فکر استفاده از بازیکنان ایرانی شاغل در خارج در این پست‌ها باشد تا تیم ملی با تکیه بر لژیونرها دو بازی اول مرحله گروهی را به سلامت به پایان برساند. علاوه بر تیم ملی، تیم‌های استقلال، پرسپولیس و تراکتور نیز دچار مشکل خواهند بود. آنها باید یک هفته بعد در روزهای ۲۲ و ۲۳ شهریور در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به مصاف تیم‌های الهلال و النصر عربستان و استقلال تاجیکستان بروند و براساس برنامه‌ریزی قبلی اعلامی لیگ برتر ایران هم قرار است از اوایل مهر آغاز شود!

کدخبر: ۳۹۷۱۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر