کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۰۰۵
تاریخ خبر:

اجرای ‌پروتکل‌های محرم در اولین روز عزاداری

روزنامه هفت صبح | تصویری از محمود کریمی، مداح مشهور تهران در خیابان تسلیحات تهران در محله قدیمی ‌نظام‌آباد. این تصویر را شاید بتوان به‌عنوان نمادی از محرم کرونازده سال ۱۳۹۹(یا ۱۴۴۲ قمری) ثبت کرد. مداحی که منطقه چیذر تهران، هر بعدازظهر دهه اول محرم به‌خاطر هیاتش در امامزاده علی‌اکبر، قرق می‌شد؛ حالا به این شکل میکروفونی دست گرفته و در کنار یک ماشین، نوحه می‌خواند و به قول قدیمی‌‌ها کوچه‌گردی می‌کند.

این تصویر البته از دید پزشکان و ستاد ملی کرونا، تصویری زیبا است چراکه نشان می‌دهد هیاتی‌ها به قواعد ذکر شده یا به‌عبارت بهتر، دستورالعمل برگزاری عزاداری و هیات در محرم گوش دادند. تصویرهای دیگر مخابره‌شده از هیات‌های معروف در کشور نیز نشان می‌دهد که قواعد به‌خوبی رعایت شده است.

با این‌حال نباید تصور کرد که همه قواعد هم رعایت شده است. ‌ عکس هایی هست از یک هیات در منطقه منیریه تهران که در آن از طبل یا چیزی شبیه دمام استفاده شده ‌که طبق پروتکل، چنین کاری درست نیست یا مثلا تصویری گذاشتیم از برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی، در امامزاده صالح تهران. ما البته گزارش تصویری برگزاری این مراسم در سه‌منطقه دیگر را هم در خبرگزاری‌ها رصد کردیم و این درحالی است که برگزاری مراسم‌های خاص مثل شیرخوارگان ممنوع بوده است.

با این‌حال، از مجموع تصاویر ارسالی از هیات‌های مذهبی اینگونه برمی‌آید که دست‌کم در هیات‌های شاخص و پرطرفدار، پروتکل‌ها به‌خوبی رعایت شده است. فراموش نکنید که هم از نظر لجستیکی موانعی بر سر راه هیات‌ها بود و هم از منظر اعتقادی برخی ان‌قلت‌هایی داشتند و بنابراین آنچه ما دیدیم نسبت به آنچه تصورش را می‌کردیم، بهتر بوده است.

با این‌حال نباید خیلی به این وضعیت هم امیدوار بود. چرا؟ به سه‌دلیل مشخص. نخست ذات بیماری کرونا که خود را مدتی بعد(تا دوهفته بعد) نشان می‌دهد، دوم به‌خاطر اینکه اطلاعاتی از وضعیت رعایت مقررات در هیات‌های کوچکی که در کوچه پس‌کوچه‌های شهر یا در خانه‌ها برقرار است، نداریم و سوم به‌خاطر اینکه عزاداری محرم برای برخی از شب سوم و برای بسیاری از شب هفتم جدی می‌شود و بنابراین آنچه در شب اول محرم دیدیم، خیلی نمی‌تواند ملاک قضاوت باشد.

ولی بازهم می‌گوییم که نسبت به آنچه انتظارش را داشتیم وضعیت بهتر بوده است. در همین چندروز تصویری بیرون آمده از وضعیت برگزاری هیات توسط سه‌مداح شاخص یعنی عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر و محمد فصولی در حسینیه کربلایی‌ها که در آن هیچ قاعده‌ای رعایت نشده و ظاهرا برای همین دوران کرونایی است درحالی‌که دست‌کم دو‌نفر از این سه مداح یعنی هلالی و پویانفر، در شب اول محرم هیات‌هایی داشتند که قواعد مقابله با کرونا در آن رعایت شد. هلالی در میدان امام خمینی بود و پویانفر در امامزاده صالح.

کشور البته در پایان هفته‌ای که گذشت یک پروژه دیگر را هم انجام داد و آن هم کنکور بود. حدود یک‌میلیون و سیصد‌هزار نفر کنکور دادند و با در نظر گرفتن حاشیه‌هایی مثل شایبه لو رفتن سوالات در روز نخست و اجرا نشدن برخی پروتکل‌ها به ادعای داوطلبان، بالاخره این دغدغه از سر داوطلبان و خانواده‌هایشان و ممکلت برداشته شد.

با این‌حال برای ارزیابی کنکور هم باید حداکثر ۱۴روز صبر کنیم. خلاصه که فعلا راضی هستیم از وضعیت ولی به نظر می‌رسد مسئولان ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی باید انرژی خود را برای پایان این هفته بگذارند. آخر هفته‌ای که اولا شور عزاداری محرم است(از شب هفتم به بعد) و ثانیا آخرین تعطیلات تابستانی قبل از آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها. باز هم یک آخر هفته طوفانی دیگر در راه است.

کدخبر: ۳۴۶۰۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر