کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۶۸۹
تاریخ خبر:

اجرای ‌برنامه کام شیرین به سبک برنامه کودک

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | گیتی خامنه بعد از سال‌ها تجربه‌‌ اجرا برای برنامه‌های کودک و نوجوان حالا چند سالی است به عنوان مجری برنامه‌های مخصوص بزرگسالان فعالیت می‌کند. این اواخر اجرای برنامه‌هایی مثل «ما ایرانی‌ها»، «مکث» و ویژه برنامه شب یلدای شبکه دو را به عهده گرفت اما جز برنامه «مکث» در سایر اجراها موفقیتی نداشت.

او حالا در «کام شیرین» هم به عنوان مجری حضور پیدا کرده و جایگزین ثریا بناکار، مجری سابق این برنامه شده است. شیوه‌ اجرای متفاوت این مجری باعث شده فصل ششم «کام شیرین»، با سبک و سیاق دیگری پیش رود و با حال و هوای فصل‌های پیشین متفاوت باشد. آیا گیتی خامنه مجری مناسبی برای کام شیرین است؟ هفت صبح بررسی می‌کند.

*** صحبت‌های طولانی
کل زمان قسمت اول «کام شیرین»، یک ساعت بود. اگر مخاطب فصل‌های قبلی این برنامه بوده‌اید حتما می‌دانید که مجری برنامه بعد از طرح مسئله‌ و صحبت کوتاهی درباره‌ مباحثی که قرار بود مطرح شود می‌نشست و فضا را در اختیار کارشناس‌ یا کارشناس‌ها می‌گذاشت. این‌بار اما ماجرا فرق داشت. گیتی خامنه ۳۰ دقیقه (درست نصف زمان برنامه)، وسط استودیو ایستاد و صحبت کرد و فقط ۳۰دقیقه زمان را در اختیار کارشناس برنامه قرار داد.

درواقع برنامه تازه از نیمه دوم شروع شد و پیش از آن فقط شاهد طرح مسئله و صحبت‌های مقدماتی خامنه بودیم. طبیعتا شروع یک برنامه اهمیت زیادی دارد. برنامه در همان چند دقیقه اول باید بتواند توجه مخاطب را جلب کند اما صحبت‌های طولانی خامنه عملا این امکان را از «کام شیرین» گرفت. تازه وقتی مخاطبان خسته شدند برنامه وارد بحث‌های جدی‌تر شد.

*** رسمی و ناملموس
نکته بعدی اینجاست که برنامه‌ای مانند «کام شیرین» درباره زندگی مشترک است و همه در آن درباره‌ حال و هوای زندگی عادی صحبت می‌کنند و در این صورت دیالوگ‌ها و حرف‌ها حالت صمیمانه‌ای دارد. سبک اجرای خامنه اما اصلا این حالت را تداعی نمی‌کرد. او برای اینکه کلامش شیواتر به نظر برسد از واژه‌ها یا ترکیب‌هایی استفاده می‌کند که چندان ملموس نیستند. مثلا از یک شرکت‌کننده آقا پرسید:«شما چند وقته با عروس خانم راهی سفر زندگی مشترک شده‌اید؟»

یا موقع پرسش سوال از زوج دیگر گفت:«بگذارید ببینیم این عروس خانم و آقا داماد چند وقته هم‌پروازی‌شون رو شروع کردند؟» موقع دعوت از کارشناس برنامه هم گفت آقای دکتر تشریف می‌آورند تا با شما «تجدید بیعت یا مودت» کنند و … او برای پرسش‌هایش مدام از «آیا» و «چگونه» استفاده می‌کرد و به همین ترتیب لحن صحبت کردنش کاملا جدی و غیرصمیمانه به نظر می‌رسید.

*** توضیحات مکرر
گیتی خامنه سال‌ها پیش در دهه شصت یا ابتدای دهه هفتاد اجرای برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون را بر عهده داشت. او مدت‌ها از این عرصه فاصله گرفت و موقع بازگشت باز هم در دوره‌ای برنامه‌ای در شبکه پویا یا برنامه‌های نوستالژیک تلویزیون را اجرا کرد. به نظر می‌رسد اجرای مداوم برنامه کودک باعث شده گیتی خامنه نتواند میان مخاطبان کودک و بزرگسال مرزی قائل شود.

او زمان اجرای کام شیرین، مدام مسائل ساده و ابتدایی را برای مخاطبان تکرار می‌کرد. گهگاه از آنها سوال می‌پرسید تا مطمئن شود متوجه شده‌اند یا نه. یک جمله‌ خیلی ساده و کوتاه را به قدری توضیح می‌داد که هم وقت برنامه گرفته می‌شد و هم مخاطبان احساس می‌کردند مجری، توانایی درک و فهم‌شان را نادیده گرفته است.

مثلا برای اعلام یک شماره پیامکی ساده، دو دقیقه توضیح داد:«احتمال داره شما دوستان عزیز شماره پیامکی برنامه ما را به خاطر داشته باشید. این احتمال هم وجود دارد که بعضی از شما این شماره را از یاد برده باشید. هیچ اشکالی ندارد. یکبار دیگر این شماره را خدمت شما اعلام می‌کنم که اگر احتمالا دوست داشتید با همکاران گل و بزرگوار ما در تماس باشید یا اگر خواستید سوالی را طرح کنید یا پیام خاصی را به گوش ما برسانید یا نظر خاصی را با ما مطرح کنید با این شماره در ارتباط باشید.» او این شماره تلفن را بارها در اواسط برنامه هم اعلام کرد.

*** تشویق کودکانه
خامنه جدای از اینکه در بیان مسائل ساده زیاده‌روی می‌کند، در سایر موارد هم مرز میان مخاطب کودک و بزرگسال را نادیده می‌گیرد. مخصوصا زمانی که از شرکت‌کننده‌های برنامه درباره‌ زمان ازدواجشان می‌پرسد یا متوجه می‌شود که آنها مراسم عروسی نگرفته‌اند و ولخرجی نکرده‌اند پشت هم از کلمات تشویقی استفاده می‌کند و حتی از حاضران در استودیو یا همکاران پشت صحنه می‌خواهد تا برایشان دست بزنند. درواقع همین موارد باعث می‌شود زمان حضورش روی صحنه بیش از حد طول بکشد و فرصت کمی در اختیار کارشناس قرار بگیرد.

کدخبر: ۳۷۰۶۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر