کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۹۱۶
تاریخ خبر:

اجاره سیاهی‌ لشگر برای همایش‌های انتخاباتی!

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | شرکت‌های استخدام هنرور به کمک برخی نامزدهای انتخابات مجلس آمده‌اند. کمتر از یک هفته به انتخابات یازدهمین دوره مجلس مانده و هر ساعت خبر تازه‌ای در این مورد شنیده می‌شود. انتخابات برای کسانی که سیاسی نیستند و خودشان را چندان درگیر تنور داغ انتخابات نمی‌کنند هم سوژه‌های جالبی دارد.

از ویدئوهای بعضی از نامزدهای بی‌نام و نشان گرفته که در آنها وعده‌های عجیب و غریب می‌دهند و خنده به لب حضار می‌آورند تا پوستر یکی از نامزدهای اسم و رسم دار که سه دوره متوالی از آن استفاده شده و امسال هم بر در و دیوار شهر دیده می‌شود اما انصافا از همه اینها جالب‌تر خبری است که دیروز به گوش هفت‌صبح رسید؛ یعنی اجاره سیاهی‌لشگر برای همایش‌های انتخاباتی! قبلا خبر حضور این افراد را در برنامه های تلویزیونی به عنوان تماشاگر شنیده بودیم اما اینبار ماجرا سیاسی شده است.

البته خود تامین‌کننده‌ها و اهالی این بازار از کلمه سیاهی لشگر استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند اسمش را بگذارند هنرور، هنروری که در این فقره لازم است برای حداقل دو ساعت در همایش فلان نامزد انتخاباتی شرکت کند تا خدای نکرده سالن از هواداران پر و پا قرص نامزد مورد نظر خالی نماند.

*** والله به خودمان چیزی نمی‌رسد
اینطور که معلوم است سر تامین کننده‌های هنرور یا همان سیاهی لشگر این روزها خیلی شلوغ است، چون با هر کدام که تماس بگیری و موضوع را توضیح بدهی نه تنها تعجب نمی‌کند که یک فهرست بلند بالا از قیمت‌ها و خدمات هم برایت ردیف می‌کند. بعضی‌هایشان که اصلا وقت ندارند. یکی از آنها به هفت‌صبح می‌گوید: «راستش درست تا روز انتخابات سرمان شلوغ است حتی مجبور شده‌ام از تهران نفر ببرم کرج از بس تقاضا داریم اما اگر قیمت را کمی بالا ببری شاید بتوانم برایت ۵۰ تا ۱۰۰ نفر جور کنم.»

منظور او از بالا بردن قیمت رساندن ۳۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان است. تماس‌های بعدی نشان می‌دهد که چرا سر او تا این اندازه شلوغ بوده چون قیمتی که ارائه می‌دهد از همه کمتر است. م.مجیدی یکی دیگر از دست‌اندرکاران حرفه تامین هنرور است. قیمت او کمی بالاتر اما خدماتش به مراتب بهتر است. او می‌گوید: «۴۵ هزار تومان برای هر نفر می‌گیریم.

هزینه ایاب و ذهاب هم ندارند اما باید آنجا حتما پذیرایی شوند. تمام کسانی که می‌آوریم به سن رای دادن می‌خورند یعنی اینطور نیست که مثل بعضی‌ها مادر و بچه سه ساله را بیاوریم و دو نفر حساب کنیم.» در آخر برای اینکه معامله را جوش بدهد قسم می‌خورد که از هر نفر ۱۰هزار تومان بیشتر به خودش نمی‌رسد و این واقعا برای هماهنگی ۵۰ تا آدم که باید راس ساعتی مشخص در فلان محل باشند اصلا رقمی نیست.

*** بازیگر یا نابازیگر؟
اغلب شرکت‌ها و افرادی که برای کارزارهای انتخاباتی «نفر» جور می‌کنند مبلغی بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان درخواست می‌کنند، بعضی‌ها می‌گویند اگر ساعت همایش انتخاباتی جوری باشد که به هنرورها ناهار یا شام بدهیم خیلی بهتر است. یکی از آنها می‌گوید: «باور بفرمایید اگر بگویم که ناهار یا شام هم می‌دهید خیلی‌ها دست بقیه اعضای خانواده را هم می‌گیرند و می‌آورند. تجربه من می‌گوید با این کار شما پول حضور ۵۰ نفر را می‌دهی اما حداقل ۷۵ نفر می‌آیند.

مخصوصا اگر شام باشد که اصلا ما یک نفر از اعضای خانواده را دعوت می‌کنیم اما تمام خانواده با هم می‌آیند، یک شامی می‌خورند یکم دست می‌زنند و جیغ می‌کشند. به خودشان هم خوش می‌گذرد. اصلا اینطوری خیلی پرشورتر می‌شود.» یکی دیگر از شرکت‌ها پیشنهاد تامین نیروی حرفه‌ای می‌دهد. مدیر این شرکت در مزایای استخدام نیروی حرفه‌ای می‌گوید:«شما می‌توانید ۳۵ نفر هنرور عادی و بی‌تجربه استفاده کنید اما ۲۰ نفر هم نیروی حرفه‌ای بگیرید.

نیروهایی که ما از قبل با آنها چندین بار کار کرده‌ایم و با کمی توضیح در مورد کاری که قرار است انجام بدهند شور و هیجان خاصی به برنامه‌تان می‌دهند و بقیه را هم سر شوق می‌آورند.»او برای نیروی حرفه‌ای حداقل ۱۲۰ هزار تومان درخواست می‌کند و می‌گوید: «این کار از یک جهت دیگر هم برایتان خوب است، شما می‌توانید از این هنرورهای با تجربه بخواهید که در موقعیتی مناسب دست به کاری که دوست دارید بزنند، مثلا شعار انتخاباتی بدهند، احساساتی شوند یا هر ژست دیگری بگیرند، اینطوری نه تنها مراسمتان پرشورتر می‌شود بلکه می‌توانید با عکاسی و فیلمبرداری از آنها در‌پروژه‌های تبلیغاتی دیگرتان استفاده کنید. می‌دانید چاپ یک پوستر خوب یا ویدئوی تبلیغاتی که در آن یک هوادار یک ژست موثر گرفته چقدر می‌تواند به شما کمک کند؟

*** بچه‌ها سیاسی نیستند
خیلی از هنرمندها در موقعیت‌های مختلف از جمله «من سیاسی نیستم» استفاده می‌کنند و زیر بار موضع‌گیری در موج‌های سیاسی و اجتماعی نمی‌روند، گویا بین کار سیاهی لشگرها یا هنرورها هم این جمله رایج است چون یکی از کارچاق‌کن‌ها این موضوع را دلیلی برای اعلام رقمی بالاتر در نظر می‌گیرد و می‌گوید: «ببینید بچه‌های ما خیلی سیاسی نیستند برای همین خوششان نمی‌آید در اینطور مراسم‌ها حاضر شوند ولی اگر رقم را بالا ببریم شاید بتوانم کاری کنم.»

او ۱۰۰ هزار تومان برای هر هنرور درخواست می‌کند و می‌گوید: «خودتان که بهتر در جریان هستید وضعیت مملکت یک جوری است که ممکن است به هنرور بگوییم بیا برو در فلان کمپین انتخاباتی شرکت کن ممکن است فحشمان بدهد. البته من باید بدانم نامزدی که می‌خواهید تبلیغش را بکنید اصلاح طلب است یا اصولگرا چون هم قیمت‌ها فرق می‌کند و هم احتمالا من باید حواسم را جمع کنم که به چه تیپ آدمی بگویم که بیاید.»

او در جواب اینکه جناح سیاسی نامزد مورد نظر چه اهمیتی دارد، می‌گوید: «به هر حال کار ما هم ریزه کاری‌های خاص خودش را دارد این هم درست مثل یک فیلم سینمایی است و سر و شکل هنرورها اهمیت دارد. مثلا این چند روز که سفارش‌های اینطوری را قبول کرده‌ایم گفته شده که مثلا ترجیح با خانم‌های چادری یا برعکس خانم‌های مانتویی است. برای خود هنرورها هم اهمیت دارد بعضی وقت‌ها می‌گوییم نامزد به فلان جناح تعلق دارد قبول نمی‌کنند.»

نیروهایی که ما از قبل با آنها چندین بار کار کرده‌ایم و با کمی توضیح در مورد کاری که قرار است انجام بدهند شور و هیجان خاصی به برنامه‌تان می‌دهند و بقیه را هم سر شوق می‌آورند.»او برای نیروی حرفه‌ای حداقل ۱۲۰ هزار تومان درخواست می‌کند و می‌گوید: «این کار از یک جهت دیگر هم برایتان خوب است، شما می‌توانید از این هنرورهای با تجربه بخواهید که در موقعیتی مناسب دست به کاری که دوست دارید بزنند، مثلا شعار انتخاباتی بدهند، احساساتی شوند یا هر ژست دیگری بگیرند، اینطوری نه تنها مراسمتان پرشورتر می‌شود بلکه می‌توانید با عکاسی و فیلم‌برداری از آنها در پروژه‌های تبلیغاتی دیگرتان استفاده کنید. می‌دانید چاپ یک پوستر خوب یا ویدئوی تبلیغاتی که در آن یک هوادار یک ژست موثر گرفته چقدر می‌تواند به شما کمک کند؟

کدخبر: ۳۰۹۹۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر