کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۱۴۶۰
تاریخ خبر:

اتحاد فورد و فولکس؛ ازدواج غول‌ها

هفت صبح| مقامات دو شرکت خودروسازی فولکس‌واگن و فورد تاید کرده‌اند برای رسیدن به یک توافق مشترک در حال مذاکره‌اند. آیا اتحاد خودرویی جدیدی شکل می‌گیرد؟

شاید اگر فولکس واگن می دانست آوار رسوایی ناشی از تقلب این شرکت درباره اعلام مزیان دقیق گازهای منترشده از خودروهای دیزلی‌اش تا این اندازه دامنه خواهد داشت، هرگز دست به چنین کاری نمی‌زند. حالا اما کار از کار گذشته و اتخادیه اروپا با تصویب قانونی جدید با نام wltp، خریداران خودروهای دیزلی را در منگنه قرار داده است. چیزی که موجب شده سریعا فروش کنسرسیوم فولکس‌واگن به شدت افت کرده و تا بیش از ۳۰ درصد کاهش یابد. این نگرانی در کنار اقتضائات تازه صنعت خودرو و مشکلات شرکت در بازار آمریکا باعث شده تا بزرگترین خودروساز جهان به فکر شراکت با فورد خودروساز قدیمی آمریکایی بیفتد. چیزی که به نظر می‌تواند فولکس‌ را از بسیاری جهات برای افزایش سهم بازار کمک نماید.
واضح است که فولکس از تصمیمات زیست محیطی اتحادیه اروپا ناراضی است. اخیرا هربرت دایس مدیرعامل فولکس‌واگن در خلال کنفرانس تأمین‌کنندگان صنعت خودرو که در ولفسبورگ برگزار شده، درباره تأثیرات منفی تغییر قوانین آلایندگی و محدودیت‌های ایجاد شده بر خرید خودروهای دیزلی در اروپا به مقامات سیاسی آلمان هشدار داده است. دایس سرنوشت احتمالی صنعت خودرو را با شهرهایی همچون دیترویت یا تورین مقایسه کرده و تصویری تیره‌وتار از آنچه که برای این شهرهای صنعتی رخ داده ایجاد کرده است. او گفته است: اگر به صنعت خودروی قبلی همچون دیترویت یا تورین نگاه کنید خواهید فهمید که چه بر سر آن‌ها آمده است. با توجه به وضعیت کنونی، شانس آنکه صنعت خودروی آلمان در آینده بتواند پیشتاز باشد ۵۰/۵۰ است.
دایس همچنین ادعا کرده استانداردهای آلایندگی دی‌اکسید کربن جدید اروپا برای خودروها خیلی جاه‌طلبانه بوده و فشار زیادی روی خودروسازان وارد می‌کند. بنا به گفته‌ی دایس، به منظور رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده، خودروسازان باید خودروهای الکتریکی بیشتری را تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار کنند درحالی‌که این از عهده‌ی خودروسازان خارج است.
پس از هشدار درباره‌ی اینکه فشار اتحادیه اروپا برای کاهش ۴۰ درصدی دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند باعث اخراج حدود ۱۰۰ هزارنفری در گروه فولکس‌واگن شود، وزرای محیط‌ زیست این اتحادیه با اینکه بیش از نیمی از اعضا با تصویب همان ۴۰ درصد موافق بودند اما تصمیم گرفتند کاهش ۳۵ درصدی دی‌اکسید کربن را در نظر بگیرند.
این شرکت که فعلا قصد ندارد سرمایه گذاری روی موتورهای درون‌سوز را رها کند، شاید به کمک فورد بتواند موتورهای بنزینی پرقدرت، کم‌مصرف و پاکی را تولید کند که با نام اکوبوست در خیل عظیمی از محصولات شرکت آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تولید یک سیستم عامل مشترک هم یکی از برنامه‌های احتمالی دو شرکت پس از ادغام است. فولکس‌ نیز که دارای دامنه وسیعی از پلتفرم‌های موفق است می‌تواند به فورد برای تولید محصولات متنوع و مدرن جهت افزایش فروش در چین و آمریکای لاتین کمک کند. در واقع گویا اشتیاق دو شرکت به همکاری به واسطه زمینه‌های مشترک و نیازها بسیار است. البته مقامات نزدیک به دو برند هرگونه رد و بدل شدن سهام در این روند مشارکتی را رد نموده ولی تایید کرده‌اند که مذاکرات با شدت در حال پیگیری است.

کدخبر: ۲۳۱۴۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر