کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۴۷۶
تاریخ خبر:

ائتلاف نظامی‌ها؛ ملاقات انتخاباتی ‌رضایی و قاسمی و محمد

روزنامه هفت صبح | این عکس را محسن رضایی، بعدازظهر روز پنجشنبه به اشتراک گذاشت. تاریخ هم زده بود: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰٫ محل دیدار مشخص نیست. لوگوی روی شیشه حفاظ ایوان اما بسیار شبیه لوگوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء است. همان جایی که سعید محمد (نفر اول از سمت چپ) از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ رئیس یا فرمانده آن بود و رستم قاسمی، یعنی نفر اول از سمت چپ، از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰٫ نفر وسط، محسن رضایی، بنیانگذار این قرارگاه است. بازوی عمرانی و البته بعدها، اقتصادی سپاه پاسداران. (لوگو و البته محل سرسبز دیدار شباهتی هم به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تپه‌های عباس آباد تهران هم دارد).

هر سه نفر کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ هستند. هر سه هم کاندیداتوری خود را اعلام کردند. سعید محمد (۵۳ ساله) ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در حرم امام رضا (ع)، کاندیداتوری‌اش را رسمی کرد، رستم قاسمی (۵۷ ساله)، ۷ اردیبهشت در مجتمع فرهنگی - هنری سرچشمه که همان مقر سابق منفجر شده حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰ است و محسن رضایی (۶۶ ساله) ۱۰ اردیبهشت در جمع فعالان فضای مجازی.

هر سه این افراد هنوز لباس پاسداری بر تن دارند. محسن رضایی اگرچه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما ظاهرا با اذنی که گرفته لباس می‌پوشد هنوز و استاد دانشگاه سپاه یعنی دانشگاه امام حسین هم هست. رستم قاسمی، معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه است و سعید محمد، مشاور فرمانده کل سپاه.

دربخشی از سپاه اما از سعید محمد گلایه شدیدی وجود دارد. در ساختار فرماندهی سه شاخه سپاه (فرمانده کل، سازمان اطلاعات و نهاد نمایندگی ولی فقیه) این سومی، به شدت سعید محمد را در این چند وقت آزرده است. هم حجت‌الاسلام حاجی صادقی که نماینده ولی فقیه در سپاه است و هم معاون او، یدالله جوانی که معاون سیاسی است و به معاون سیاسی سپاه مشهور است.

فرماندهی کل یک بار از طریق سخنگوی سپاه تلاش کرد فضا را تلطیف کند ولی جوانی باز هم روی حرف‌هایش به تصریح و تلویح تاکید کرد تا مشخص شود که رضایتی از کاندیداتوری او ندارند. رای آوری هر سه این افراد با خطراتی جدی روبه‌رو است. به غیر از نظامی گری که وجهه مشترک هر سه است و برای بخشی از رای دهندگان، ممکن است یک پوئن منفی حساب شود.

محسن رضایی به دلیل کاندیداتوری‌های متعدد (۸۴، ۸۸، ۹۲ و حالا ۱۴۰۰)، رستم قاسمی به دلیل ماجراهای طول دوران وزارت نفتش در دوران احمدی‌نژاد به خصوص ماجرای بابک زنجانی و البته سخنان اخیرش در مورد یمن که داد حوثی‌ها را درآورد و سعید محمد به دلیل مخالفت سپاه و البته کمپین آوانگاردش (که گویی حتی از زنان بی حجاب برای تبلیغ غیررسمی استفاده شده) وجهه مثبت اما این است که در میان اصولگرایان که بدنه رای این افراد هستند، هر سه به اقتصادی بودن مشهور هستند. موضوعی که گره اصلی کشور از دید جناح راست است.

سعید محمد البته یک مشکل دیگر دارد. طبق مصوبه جدید شورای نگهبان (که البته ان‌قلت‌هایی در مورد قانونی بودن و حتی اجرای آن از سوی شورای نگهبان وجود دارد) فرماندهان نیروهای نظامی در صورتی که چهار سال در جایگاه سرلشگری خدمت کرده باشند؛ می‌توانند کاندیدا شوند. (مصوبه شورای نگهبان به طور رسمی منتشر نشده و این اطلاعات از رسانه‌ها است.

به طور مشخص این موضوع را خبرگزاری تسنیم اعلام کرده است). سعید محمد، درجه سرتیپ دو دارد ولی در نیروهای نظامی ایران، جایگاه هر کسی دو درجه بالاتر از درجه اوست بنابراین جایگاه او سرلشگری است اما او فقط دو سال جایگاه سرلشگری داشته و با این وضع، اساسا نمی‌تواند ثبت نام کند.

خب حالا بیایید به آن دیدار برسیم. محسن رضایی در توئیتر خود نوشته: «در نگرش اسلامی ایرانی به مدیریت، «داوطلبی برای مسئولیت» با «تلاش برای کسب قدرت» کاملاً متفاوت است. در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه‌ای، قرار است برادرانه و همه با هم ایران را بسازیم.» معنای این حرف چه می‌تواند باشد؟ فقط یک چیز. دو نفر از این افراد قرار است به نفع یک نفر کنار بروند. اصل این موضوع تقریبا با این دیدار مشخص شده ولی زمانش معلوم نیست.

دیروز خبر آمد که محمد و قاسمی به نفع رضایی کنار رفتند ولی ممکن است این اتفاق بعد از رقابت‌های انتخاباتی و با مدلی مثل جهانگیری - روحانی در روزهای آخر اتفاق بیفتد. البته احتمال این هم هست که مثلا کناره‌گیری به نفع محمد یا رستم قاسمی صورت گیرد ولی بیشترین احتمال این است که کناره‌گیری به نفع محسن رضایی باشد.

کدخبر: ۳۸۸۴۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    با توجه به قدرت سردار رضایی، ائتلافی طبق نظر ایشان، محتمل است و فکر می کنم انجام خواهد شد.