کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۵۳۹
تاریخ خبر:

آی‌۳۰؛ هیوندایی با حال و هوای اروپایی

روزنامه هفت صبح | آسان‌موتور به فاصله اندکی پس از معرفی هیوندای i30 در سال ۲۰۱۰ آن را به ایران وارد کرد. این تازه‌وارد کره‌ای تا مدل ۲۰۱۲ هم به کشور وارد می‌شد تا اینکه به دلیل فروش پایین و رقبای گردن‌کلفتی مانند مزدا ۳ هاچ‌بک و ام‌جی ۳ که حاضر به خالی‌ کردن میدان رقابت نبودند، در نسل‌های بعدی با بازار ایران خداحافظی کرد.

i30 که در زمان ورود به ایران ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود را می‌توانید این روزها در بازار با قیمتی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کنید؛ قیمتی که با آن تنها هاچ‌بک‌ صفری که می‌توانید خریداری کنید، ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک مدیران‌خودرو است.

*** چرا بخریم؟
* ایمنی بالا: این خودرو از یوروانکپ ۵ ستاره ایمنی دریافت کرده است. i30 برخلاف رقیب هموطنش پیکانتو که عملکردی ضعیف در تست‌های تصادف نشان می‌دهد، توانسته موفق ظاهر شود و با کابین مستحکم خود جلوی وارد شدن فشارهای تصادف به سرنشینان را بگیرد. هیوندای برای این خودرو ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای به همراه ترمز جلو و عقب دیسکی، ABS، EBD و ESP (که بسیاری از چینی‌های حاضر در این قیمت از آن محروم‌اند) را در نظر گرفته است.

* کابین جادار: از آنجا که i30 نسخه هاچ‌بک هیوندای النترا محسوب می‌شد (در آمریکا آن را با نام النترا تورینگ می‌شناسند)، نسبت به دیگر هاچ‌بک‌های هیوندای و رقبایی مانند مزدا ۲ از کابین جادارتری برخوردار است. حجم صندوق آن نیز ۳۴۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۲۵۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

* قدرت بالای پیشرانه: پیشرانه دو لیتری i30 می‌تواند ۱۴۳ اسب بخار نیرو به همراه ۱۸۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. حداکثر سرعت آن نیز به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. آی ۳۰ خودرویی برای ویراژ دادن است!

*** چرا نخریم؟
* سواری خشک: آی ۳۰ سواران از سواری خشک و کوبش‌های زیاد سیستم تعلیق i30 گله کرده‌اند. شاید برای برخی این ویژگی به معنی سواری اسپورت خودرو باشد اما اگر همراه با خانواده باشید یا برای مسافرت به سراغ i30 بیایید، پشیمان خواهید شد.

* شتاب پایین: اگرچه شتاب این خودرو به صورت رسمی ۱۰٫۵ ثانیه اعلام شده است اما در واقعیت عدد ۱۲ ثانیه را ثبت می‌کند. شاید اگر این هاچ‌بک کره‌ای با جعبه دنده دستی هم به ایران وارد می‌شد شتاب بهتری را به نمایش می‌گذاشت اما با جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک باید به این شتاب پایین رضایت دهید.

* طراحی ساده: در مقایسه با هاچ‌بک‌های روز باید طراحی ساده i30 را تحمل کنید؛ به ویژه وقتی مردم به شباهت نمای عقب با خودرویی مانند دانگ‌فنگ H30 کراس اشاره می‌کنند! البته نمای عقب آی ۳۰ از نمای جلوی آن زیباتر است. این ویژگی یکی از نقاط ضعف i30 در برابر مزدا ۳ هاچ‌بک بود که بسیاری را به سوی آن سوق داد.

کدخبر: ۳۶۹۵۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر