کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۴۳۹
تاریخ خبر:

آیا پرینت مکالمات، رابطه نامشروع را ثابت می‌کند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| ‌این هفته به سه سوال مطرح شده در فضای مجازی پاسخ می‌دهیم:
* یک: من یک خانم خانه‌دار هستم. شوهرم چند وقتی است معتاد شده و همیشه عصبی است و کتک کاری می‌کند. مدتی قهر کردم و به خانه پدرم رفتم. عذرخواهی و التماس کرد که برگشتم. حالا اما بدتر از همیشه شده است. در را روی من قفل می‌کند. شب‌ها از خانه بیرون می‌‎رود و تا ساعت ۵ صبح بیرون است و هر وقت هم حرفی می‌زنم می‌گوید پرینت مکالماتت را می‌گیرم. این قضیه مال چند سال پیش است که دوست من با گوشی من با یک پسر رابطه داشته و شوهرم فکر می‌کند من با آن آقا رابطه داشتم. یک بچه یک‌سال و نیمه هم داریم.

* پاسخ: از ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی استفاده کنید. این ماده در خصوص عسر و حرج است یعنی سختی بسیار. در صورتی که بتوانید ثابت کنید که اعتیاد همسرتان به اساس زندگی خانوادگی، ضربه زده است؛ این موضوع از مصادیق عسر و حرج خواهد بود و می‌توانید از وی طلاق بگیرید. در مورد پرینت مکالمات نیز باید گفت که در هر صورت، دلیلی برای اثبات رابطه نامشروع نیست.

* دو: شش ماه پیش، با یک خانم عقد موقت سه ساله خواندیم. الان می‌خواهم باطل کنم اما محضر نمی‌آید و دفترچه عقد نیز نزد اوست. مهریه ما هم ۵۰۰ شاخه گل رز است. برای پایان این عقد چه کنم؟

* پاسخ: شوهر می‌تواند در هر زمان در طول مدت عقد موقت، برای پایان دادن این رابطه زوجیت، از بذل (بخشیدن) مدت استفاده کند؛ یعنی مدت باقی مانده را به زن ببخشد و رابطه‌ای را که بین آن‌ها وجود دارد قطع کند. شما می‌توانید این کار را با ارسال یک اظهارنامه انجام دهید.

* سه: برای تغییر نام خانوادگی اقدام کردم و گفتند باید نامی انتخاب کنم که کاملا جدید باشد. در این زمینه توضیح بدهید.
* پاسخ: در قواعد مربوط به نام خانوادگی مفهومی داریم به نام «حق تقدم». دارنده حق تقدّم نام‌ خانوادگی کسی است که برای اولین بار در قلمرو هر اداره ثبت احوال نام‌خانوادگی خاصی به نام او ثبت شده باشد. افراد می‌توانند پس از رسیدن به سن قانونی با رعایت برخی موارد، نام خانوادگی خود را از طریق انتخاب واژه بلامعارض (یعنی واژه جدید) یا با اجازه از دارنده حق تقدم برای یکبار تغییر دهند.

بنابراین برای تغییر نام خانوادگی خود یا باید اجازه استفاده از آن را از صاحب حق تقدم (کسی که قدیمی‌ترین شناسنامه به نام اوست) داشته باشید یا اینکه یک واژه جدید انتخاب کنید. البته این را بدانید که اگر نام خانوادگی انتخاب کنید که در کشور وجود دارد ولی در منطقه ثبت احوال شما نیست؛ لازم نیست از افراد در سطح کشور رضایت بگیرید. در واقع حق تقدم نام خانوادگی کاملا در محدوده قلمروی یک اداره ثبت احوال معنا دارد و نه کل کشور.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۸۴۴۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر