کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۷۱۱
تاریخ خبر:

آیا پرسپولیس یک تیم حکومتی است؟

روزنامه هفت صبح| بررسی ادعاهای عجیب رقبای پرسپولیس که باعث ایجاد حاشیه‌ها و مشکلاتی در هفته‌های اخیر لیگ برتر شده است.تا همین چند هفته پیش، مسئولان استقلال، سپاهان و تراکتور در لفافه و گاهی به صراحت مدعی حکومتی بودن تیم پرسپولیس و حمایت ارکان فوتبالی از این تیم می‌شدند! به تازگی شهرخودرو هم به این تیم‌ها اضافه شده است. در این مطلب به چیزهایی که این تیم‌ها به آن اعتراض دارند می‌پردازیم و البته به ضعف‌های همین تیم‌ها در رقابت در داخل زمین با پرسپولیس هم اشاره می‌کنیم.

*** سپاهان: به چه چیز معترض هستند؟
بیشترین اعتراضات به حکومتی بودن پرسپولیس در یکی، دو سال اخیر از سوی سپاهان انجام شده است. تیم اصفهانی بعد از یکی، دو سال بد، امیر قلعه‌نویی را به خدمت گرفت و بازیکنان داخلی و خارجی خوبی را هم جذب کرد‌ اما هزینه‌های میلیاردی در دو سال اخیر، هیچ جامی به جام‌های قبلی این تیم اضافه نکرده ‌ و فقط یک سهمیه آسیا را به این تیم بخشیده است. به جز بازی رفت مقابل پرسپولیس در لیگ نوزدهم، سپاهانی‌ها در بازی‌های مستقیم مقابل پرسپولیس هم نتایج خوبی نگرفته‌اند و معمولا ناکام بوده‌اند.

آنها در نیمه‌نهایی جام حذفی فصل گذشته در اصفهان به پرسپولیس باختند و در لیگ برتر هم نایب‌قهرمان شدند. بیشترین اعتراضات سپاهانی‌ها به داوری‌های بازی‌های پرسپولیس بوده است. آنها به تقسیم برابر سکوها در بازی نیمه‌نهایی جام حذفی فصل گذشته و محرومیت سعید آقایی از بازی مقابل پرسپولیس به دلیل انتشار یک عکس جنجالی در پروفایل خود هم اعتراض داشتند و این اتفاقات را دلیلی بر حمایت فدراسیون و وزارت ورزش از پرسپولیس می‌دانند.

*** خودشان چه کرده‌اند؟
سپاهانی‌ها در نیم‌فصل دوم عملکرد خوبی نداشته‌اند. شاگردان امیر قلعه‌نویی شاهین و فولاد را از پیش رو برداشتند، مقابل ماشین، نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن به نتیجه تساوی رسیدند و باتوجه به عدم حضور در زمین، مقابل پرسپولیس هم بازنده شدند. اگر سپاهان مقابل ماشین و نفت و ذوب‌آهن سه امتیاز لازم را کسب می‌کرد، اکنون فاصله کمی با پرسپولیس داشت و می‌توانست در دو بازی به این تیم برسد اما حالا ۱۰ امتیاز با این تیم فاصله دار‌د و جبران این اختلاف اصلا کار آسانی نیست.

*** تراکتور: به چه چیز معترض هستند؟
تراکتور هم در سال‌های گذشته رقابت‌های نزدیک و جذابی با پرسپولیس و استقلال داشته و مثل سایر رقیبان، تماشاگر موفقیت‌ها و قهرمانی‌های این تیم بوده است. آنها هم مثل سپاهان برای خود دلایلی مبنی بر حمایت دولتی از پرسپولیس دارند. بخش بزرگی از اعتراضات تراکتوری‌ها به قضاوت بازی‌های خودشان مربوط می‌شود که به ادعای خودشان باعث شده تا در کورس قهرمانی از پرسپولیس عقب بمانند. آنها همچنین به داوری‌های جانبدارانه به سود پرسپولیس هم اعتراض دارند.

پیوستن سروش رفیعی از تراکتور به پرسپولیس در نیم‌فصل دوم لیگ شانزدهم، تمایلات رنگی یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس در زمان حضورش در تراکتورسازی، کم‌کاری امید عالیشاه و احمد نورالهی و محروم شدن آنها از بازی برای تراکتور بعد از محرومیت این تیم از نقل و انتقالات توسط فیفا و البته داوری‌ها به سود پرسپولیس در همین بازی اخیر رودررو، از دیگر مواردی است که باعث شده تراکتوری‌ها هم ادعای حمایت وزارت ورزش از پرسپولیس را داشته باشند. همچنین اتفاقاتی که در بازی‌های این تیم مقابل پرسپولیس روی سکوها رخ می‌دهد از مواردی است که باعث اعتراض تراکتور و هوادارانش شده است.

*** خودشان چه کرده‌اند؟
تراکتور در نیم‌فصل دوم با هدایت ساکت الهامی وارد میدان شد و عملکرد قابل قبولی داشت. آنها سایپا، ذوب‌آهن و نفت مسجدسلیمان را از پیش رو برداشتند و مقابل گل‌گهر به تساوی رسیدند. همچنین دو شکست برابر پارس جم و تراکتور داشتند که اگر رخ نمی‌داد، اکنون بالاتر از سپاهان بودند. تراکتور در نیم‌فصل دوم ۱۰ امتیاز کسب کرد و البته دو بازی معوقه و یک مسابقه جام حذفی را هم با پیروزی پشت سر گذاشت.

*** استقلال: به چه چیز معترض هستند؟
استقلال در طول تاریخ همواره اصلی‌ترین و جدی‌ترین رقیب پرسپولیس بوده و در سال‌های اخیر فقط یک جام حذفی را به دست آورده که در مقایسه با افتخارات پرسپولیس، اصلا به چشم نمی‌آید. استقلالی‌ها هم معتقدند ‌ موفقیت‌های پرسپولیس در سایه حمایت دولت از این باشگاه به دست آمده است. حمایت همه‌جانبه از برانکو در برابر کی‌روش، داوری‌های جانبدارانه در برخی بازی‌ها و ثبات در پرسپولیس مهم‌ترین چیزهایی هستند که باعث شده تا استقلالی‌ها هم مدعی حکومتی بودن تیم پرسپولیس باشند.

برعکس استقلال که در سال‌های اخر چند مربی و چند ۱۰ ستاره‌اش را از دست داد و هرگز به ثبات نرسید، پرسپولیس فقط با برانکو و چند ستاره ملی‌پوش که هرگز از این تیم جدا نشدند طی چند سال چند جام قهرمانی به دست آورد! استقلالی‌ها ناکامی برانکو در عربستان و اخراجش از الاهلی را هم دلیلی بر ضعیف بودن او دانستند. ماجراهای سوپرجام دو فصل پیش که با رای فدراسیون فوتبال و دادگاه CAS به پرسپولیس رسید مهم‌ترین ماجرای مورد مناقشه بین استقلال و پرسپولیس در یکی، دو سال اخیر بود.

*** خودشان چه کرده‎اند؟
استقلال تنها تیمی است که در فاصله بازی‌های نیم فصل دوم خود، هیچ دیدار معوقه‌ای را انجام نداد و البته تنها تیم مدعی است که یک بازی کمتر نسبت به دیگر تیم‌ها دارد. آبی‌ها در نیم فصل دوم دو باخت به تیم‌های ته‌جدولی ماشین و گل‌گهر داشتند و نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن را شکست دادند. کلیدی‌ترین بازی آبی‌پوشان تساوی مقابل پرسپولیس بود که اگر با پیروزی شاگردان مجیدی به پایان می‌رسید، اکنون جدول لیگ به کلی متفاوت می‌شد. آبی‌ها اگر در بازی معوقه فولاد را ببرند به رده دوم صعود خواهند کرد.

*** شهرخودرو: به چه چیز معترض هستند؟
تیم مشهدی در دو، سه سال اخیر جزو تیم‌های بالانشین لیگ برتر بوده. این تیم تا قبل از لیگ نوزدهم، اعتراض خاصی نداشت و به شکل کلی مثل بیشتر تیم‌‌های غیرتهرانی مدعی حمایت فدراسیون از تیم‌های پایتخت بود‌ اما با اتفاقاتی که در دو، سه ماه اخیر رخ داد، آنها هم به جمع دیگر معترضان پیوسته‌اند و دلایل خاص خودشان را هم دارند. جدایی یحیی گل‌محمدی از این تیم در فاصله‌ای کوتاه تا شروع لیگ قهرمانان آسیا و نیم‌فصل دوم و پیوستنش او به پرسپولیس اولین ماجرای مهمی بود که باعث اعتراض مشهدی‌ها و ادعای حمایت فدراسیون از پرسپولیس شد.

پیوستن اوساگوانا به پرسپولیس در حالی که یحیی او را برای شهرخودرو تایید نکرده بود هم مزید بر علت شد. در نهایت محرومیت ناگهانی دو بازیکن شهرخودرو در فاصله دو روز تا بازی با پرسپولیس و محرومیت این تیم از حضور در دو پنجره نقل و انتقالاتی باعث شد تا آنها هم رسما و به صراحت مدعی حمایت فدراسیون از پرسپولیس شوند. البته مشهدی‌ها هم مثل سایر مدعیان از داوری‌های بازی‌های خودشان گله دارند.

*** خودشان چه کرده‌اند؟
شهرخودرو نسبت به نیم‌فصل اول پیشرفت داشته است. آنها نیم فصل را در رتبه ششم به پایان رساندند اما حالا پنجم هستند. شاگردان سرآسیایی در نیم‌فصل دوم دو باخت مقابل پرسپولیس و فولاد داشتند و یک تساوی نابهنگام برابر شاهین. همچنین نفت مسجدسلیمان و ماشین‌سازی را شکست دادند و اکنون مدعی جدی کسب سهمیه آسیا محسوب می‌شوند اما بیشتر از اینکه در زمین متضرر شده باشند از جدایی یحیی و البته رای بدموقع کمیته انضباطی و محرومیت دو بازیکن کلیدی خود آسیب دیده‌اند.

کدخبر: ۳۱۲۷۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر