کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۶۶۳
تاریخ خبر:

آیا پاییز نتفلکیس فرا رسیده است؟

روزنامه هفت صبح | ‌اول ژانویه امسال می‌توانستید یک سهم نتفلیکس، بزرگ‌ترین شرکت پخش آنلاین فیلم و سریال جهان را به قیمت ۵۹۷ دلار بخرید ولی اگر قصد فروش همین سهم را در پایان معاملات روز جمعه نیویورک داشتید ۲۱۵ دلار دستتان را می‌گرفت. ۳۸۲ دلار ضرر در کمتر از چهار ماه. چه شده است؟ چرا سهام نتفلیکس از اول سال تا به حال، ۶۴ درصد و در یک ماه، ۴۲ درصد کم‌ارزش‌تر شده است؟

نتفلیکس که به دلیل قرنطینه اجباری ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در وضعیت مالی بسیار خوبی بود و با رشد کاربران روبه‌رو شده بود، با رفع محدودیت‌ها، رونق گرفتن دوباره محبوبیت رسانه‌های سنتی مثل سینما و حضور رقبای سرسختی مانند شبکه‌های اپل و دیزنی، تعداد زیادی از مشترکان خود را طی هفته‌های گذشته از دست داد.

گزارش مالی این شبکه می‌گوید این شبکه در سه ماه ابتدای امسال، ۲۰۰هزار کاربر را از دست داده است. این نخستین‌بار طی یک دهه گذشته است که نتفلیکس با کاهش کاربر مواجه می‌شود.البته ماجرا فقط به این ۲۰۰ هزار نفر محدود نیست. این شرکت غول رسانه‌ای می‌گوید عضویت همه ۷۰۰ هزار کاربر پولی در روسیه را تعلیق کرده و پیش‌بینی هم کرده که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز دو میلیون کاربر پولی خود را از دست بدهد.

خبرگزاری رویترز از قول کارشناسان ارشد مالی می‌نویسد اعلام عدم رشد درآمدهای نتفلیکس می‌تواند روند ریزش مشتریان آن را شتاب دهد، چرا که مردم دوست دارند محصولات شرکت‌هایی را خریداری کنند که در حال پیشرفت هستند و ریسک از دست رفتن پیش‌پرداختی که برای دریافت خدمات این شرکت‌ها لازم است را به جان نخرند.

نتفلیکس در گزارش مالی جدید خود این را هم اعلام کرده که انتظار می‌رود این شرکت همچنین اعلام کرده است که برخلاف پیش‌بینی‌ها با کاهش درآمد مواجه شده است.گزارش مالی جدید این شرکت باعث شد که ارزش سهام نتفلیکس فقط در روز چهارشنبه ۳۱ فروردین، حدود ۳۷ درصد سقوط کند. چنین میزانی از افت ارزش این شرکت طی ۱۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

جی‌پی مورگان، غول مالی آمریکا نیز پیش‌بینی خود از افزایش شمار کاربران نتفلیکس را به نصف کاهش داده و گفته است که احتمالا در سال جاری شمار کاربران این شرکت تنها هشت میلیون افزایش یابد و ارزش سهام آن در سال جاری به ۳۰۵ دلار برسد. این در حالی است که قبلا این نهاد مالی آمریکایی پیش‌بینی کرده بود که ارزش سهام نتفلیکس به ۴۰۰ دلار خواهد رسید.

در صورت ادامه رکود ارزش سهام این شرکت، احتمالا سود سهامداران آن طی دو سال گذشته از بین برود و با نصف شدن ارزش این شرکت، در کمتر از چهار ماه حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از ثروت سهامداران از بین خواهد رفت. نتفلیکس که هم اکنون بیش از ۲۲۱ میلیون کاربر پولی در جهان دارد؛ گفته مجموعه تدابیری را آغاز کرده تا بتواند در مقابل این وضعیت بایستد. نظارت دقیق برای به حداقل رساندن اشتراک‌گذاری رمز عبور و ایجاد یک اشتراک کم‌هزینه‌تر با تبلیغات از جمله راهکارهای ارائه شده است.

کدخبر: ۴۵۲۶۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر