کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۵۹۲
تاریخ خبر:

آیا واقعا یارانه ایرانی‌ها زیاد شده است؟

روزنامه هفت صبح، ‌گروه بازار | رازگشایی از تصمیم جدید کمیسیون تلفیق درباره تجمیع یارانه نقدی و معیشتی. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور، دیروز در یک نشست خبری از تغییر نحوه پرداخت یارانه در سال ۹۹ خبر داد. این اتفاق باعث شد بعضی‌ها درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی به ۷۲هزار تومان در سال آینده حرف بزنند.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در دقایق اولیه شنیدن خبر افزایش یارانه از ۴۵هزار و ۵۰۰تومان به ۷۲هزار تومان قند توی دلتان آب شده و لبخند روی لبانتان نشسته، ممکن است کمی‌ عجله کرده‌ باشید. بررسی اظهارات ‌هادی قوامی‌ نشان می‌دهد، خبری از افزایش یارانه نقدی نیست، بلکه مجلس دولت را مکلف کرده به‌جای اینکه یک‌بار یارانه نقدی و بار دیگر یارانه معیشتی پرداخت کند، هر دو یارانه را با‌هم تلفیق و به‌‌یکباره واریز کند.

همچنین در این بین تغییراتی هم درباره یارانه معیشتی اتفاق افتاده که باعث می‌شود نهایتا مجموع دریافتی خانواده‌ها کمتر از قبل باشد. باید توجه داشت همه این موارد تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس است و هنوز در صحن تصویب نشده است. بعد از تصویب مجلس، اجرایی‌شدن این تصمیمات تایید شورای نگهبان را هم لازم دارد.

یک خانواده پنج‌نفره را در نظر بگیرید که بابت هر نفر ۴۵هزار و ۵۰۰تومان یارانه نقدی می‌گیرد. این پول روی هم می‌شود ۲۲۷هزار و ۵۰۰تومان. دولت از ابتدای آذر مبلغ دیگری به‌عنوان یارانه معیشتی می‌پردازد که رقم آن برای همین خانواده پنج‌نفره ۲۰۵هزار تومان است. یعنی کل خانواده روی هم ماهی ۴۳۲هزار و ۵۰۰تومان یارانه می‌گرفتند.

حالا با تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر ترکیب یارانه نقدی و معیشتی و پرداخت ماهانه ۷۲هزار تومان به‌ هر نفر، مبلغ دریافتی آنها کاهش پیدا می‌کند و به ۳۶۰هزار تومان می‌رسد. تغییرات یارانه دیگر خانواده‌ها با تعداد نفرات یک تا چهار را هم می‌توانید در جدول پیش رو مشاهده کنید. یادتان هست وقتی خبر اول را شنیدید و خیال کردید یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی شده ۷۲هزار تومان چه حالی داشتید؟

آنطور که تا اینجای کار مشخص شده، مشمولان یارانه جدید، همان ۷۸میلیون نفری هستند که یارانه نقدی می‌گیرند. با این‌ حساب ۱۸میلیون نفری که از دریافت یارانه معیشتی کنار گذاشته شده بودند، تنها کسانی هستند که یارانه‌شان افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر آنها تنها ۴۵هزار و ۵۰۰تومان یارانه نقدی را به صورت ماهانه دریافت می‌کنند که این رقم برایشان به ۷۲هزار تومان خواهد رسید.

قوامی ‌می‌گوید کمیسیون تلفیق این تصمیم را به خاطر نارضایتی‌های گسترده درباره شیوه بررسی حساب‌های افراد جهت تعلق یارانه معیشتی گرفته است. ۳۱هزار میلیارد تومان درآمد بنزین دیگر قرار نیست تنها به ۶۰میلیون مشمول یارانه معیشتی اختصاص پیدا کند. آنطور که سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرده، ۲۰درصد از این مبلغ به مشمولان کمیته امداد و بهزیستی تعلق می‌گیرد و ۸۰درصد باقی‌مانده بین ۷۸میلیون نفر مشمول یارانه نقدی، به‌طور مساوی تقسیم می‌شود.

با این حساب طرح کاهش پلکانی یارانه به ازای تعداد اعضای خانواده هم کنار گذاشته شده و خانواده‌ها به ازای هر عضو ۷۲هزار تومان یارانه می‌گیرند. مبلغی که پیش از این در یارانه معیشتی، با بالا رفتن تعداد اعضای خانواده، کاهش پیدا می‌کرد.با توجه به اینکه حالا یارانه جدید ۷۲هزار تومانی به تمام ۷۸میلیون نفر مشمول یارانه نقدی تعلق می‌گیرد، می‌توان گفت حساب و کتاب‌های وزارت رفاه و کمیسیون تبصره ۱۴ برای شناسایی هفت‌دهک پایین جامعه به کلی کنار گذاشته شده و دیگر خبری از ثبت‌نام یارانه معیشتی و اعتراض به تعلق نگرفتن آن نخواهد بود. اتفاقی که بیش از دوماه ذهن خیلی‌ها را مشغول کرده بود.

توضیحات

yaraneh

توضیحات

yaraneh

کدخبر: ۳۰۶۵۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر