کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۱۵۸
تاریخ خبر:

آیا هنوز ترامپ شانس پیروزی دارد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | سرانجام ستادهای شمارش آرا در ایالت‌های مورد مناقشه نیز به کار خود پایان دادند و پس از بازشماری آرا جو بایدن در آریزونا و جورجیا و همچنین دونالد ترامپ در کارولینای شمالی به پیروزی رسیدند. بااحتساب آرای الکترال این سه ایالت در کارنامه انتخاباتی هر دو نامزد، نتیجه نهایی انتخابات طوری رقم خورد که درست منطبق بر نتایج انتخابات گذشته باشد، با این تفاوت که این بار ترامپ در سمت بازنده میدان ایستاده است. بایدن با کسب ۳۰۶ رای الکترال در انتخابات پیروز شد و ترامپ با کسب ۲۳۲ رای الکترال باخت.

دونالد ترامپ، خانواده او و نزدیکانش فارغ از نهایی شدن نتایج همچنان به صحت و سلامت انتخابات معترضند و معتقدند که پیروز قطعی این رقابت کسی جز دونالد ترامپ نیست. از این رو ترامپ خودش را به عنوان رئیس جمهور منتخب به مراسم تحلیف خودش دعوت کرده ‌ و پیتر ناوارو، دوست و مشاور تجاری ترامپ نیز به خبرنگاران گفته است که ما با استناد به فرض تغییر نتایج انتخابات به دلیل تقلب گسترده و اعلام پیروزی دونالد ترامپ، تدارکات آغاز به کار دور دوم دولت او را آماده کردیم.

تمام این اتفاقات در حالی رخ داده است که قضات ایالتی شکایات تیم حقوقی ترامپ را به دلیل عدم ارائه شواهد و مدارک قابل استناد رد کرده‌اند و به نظر نمی‌آید از مسیر قضایی وفاقی برای ترامپ و تیم حقوقی او حاصل شود اما باید گفت بازی هنوز تمام نشده است و همچنان ترامپ می‌تواند رئیس جمهور آمریکا باشد.

ترامپ با پافشاری بر ادعای تقلب گسترده در انتخابات، حامیان خود را که شامل گروه‌های مسلح و خشن نیز می‌شوند به واشنگتن دی‌سی فراخوانده است تا امروز با تظاهرات میلیونی و ایجاد زنجیره انسانی در حد فاصل کاخ سفید تا دیوان عالی کشور، اعتراض خود را به نتیجه و سلامت انتخابات اعلام کنند. پیش‌بینی می‌شود این تجمع با حضور و رویارویی حامیان حزب دموکرات و البته گروه‌های تندرو‌ چپ مانند آنتیفا به خشونت بینجامد و همان اتفاقی رخ دهد که دونالد ترامپ انتظارش را می‌کشد.

بر اساس قانون الکتورها که نمایندگان مجمع ایالتی الکترال کالج هستند توسط مردم انتخاب می‌شوند اما قانون‌گذاران ایالتی می‌توانند با توجه به شک و تردیدهایی که مبنی بر تقلب در انتخابات شنیده می‌شود و نیز تنش‌هایی که در روزهای پیش رو و با رویارویی حامیان هر دو حزب در خیابان‌ها دامن خواهد گرفت، روند را به صورت کاملا قانونی تغییر دهند و کار و قدرت تصمیم‌گیری را به مجالس قانون‌گذار ایالتی واگذار کنند.

قانون‌گذاران ایالتی این حق را دارند که الکتورها و نمایندگان ایالتی در الکترال کالج را خود انتخاب کنند و این سناریو زمانی خطرناک می‌شود که بدانیم قانون‌گذاران ایالتی در هشت ایالت مورد مناقشه جمهوری‌خواه هستند و ممکن است در روز ۱۴دسامبر که مجمع الکترال کالج برای تعیین رئیس جمهور بعدی برگزار می‌شود، نمایندگان این ایالت‌ها به جای بایدن، ترامپ را به عنوان برنده معرفی کنند و اینگونه و به همین راحتی ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا شود.

البته این اتفاق در اینجا به پایان خود نمی‌رسد و شکایت رسمی بایدن و کمپین انتخاباتی او را در پی خواهد داشت. در این صورت نتیجه انتخابات فارغ از آرای مردم در مجلس نمایندگان مشخص خواهد شد.
هرچند ترکیب مجلس نمایندگان در انتخابات اخیر کمی تغییر کرد و دموکرات‌ها چند کرسی را از دست دادند اما هنوز اکثریت کرسی‌ها با دموکرات‌هاست‌ اما قانون در این مورد خاص برای هر ایالت یک رای که حاصل اجماع تمام نمایندگان آن ایالت در مجلس است را به رسمیت می‌شناسد.

باید گفت از ۵۰ ایالت آمریکا مجموعه نمایندگان ۲۶ ایالت جمهوری‌خواه، ۲۳ ایالت دموکرات و یک ایالت بی‌طرف هستند. بدین ترتیب اگر این روند قانونی پیگیری شود و کار به مجلس نمایندگان کشیده شود باید گفت رئیس جمهور بعدی آمریکا کسی جز دونالد ترامپ نخواهد بود.نگرانی دموکرات‌ها و مردم آمریکا درباره تحقق این سناریوی شوم زمانی مضاعف می‌شود که سناتورها و نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس از همان ابتدا از تایید شفاهی نتایج انتخابات و تبریک به بایدن برای پیروزی در این رقابت سر باز می‌زدند.

پیش‌تر سناتور برنی سندرز درباره این موضوع هشدار و تذکر داده بود و حالا تعدادی از نمایندگان مجلس و سناتورها به حرف آمده‌اند و این سخن ترامپ را تکرار می‌کنند که بدون آرای پستی ترامپ پیروز انتخابات است. هرچند تمام این مسیر مبتنی بر قانون است اما اگر این اتفاق رخ دهد شاهد سقوط دموکراسی و آشوب در آمریکا خواهیم بود.

کدخبر: ۳۵۹۱۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر